Caffe bars

Mali kafić s velikom dušom na zagrebačkom Britancu otkriva kako je doskočio nemilom izazovu

Povrh zagrebačkog najljepšeg trga Britanca, između starih, oronulih, obnovljenih, ali i potpuno novih fasada smjestio se maleni kafić Korak. Lokalna se ekipa tu okuplja, tek ponekad neko novo lice, ali više kao dio društva koje se okupilo odgledati neki sportski događaj, najčešće nogometnu utakmicu.

Terasu zatječemo dobrim dijelom popunjenu, a vlasnika Antu za šankom kako pripravlja ne zna ni sam koju po redu kavu. Pivo ili kava – što se više pije u ove vruće dane, prvo nam je bilo pitanje za razbijanje treme našem sugovorniku, kojemu novinarska pitanja baš i nisu svakodnevna, no on spremno i simpatično odgovara: "Kava, ako ne praviš kavu, ne vrijedi ti kafić. Zato se kafići i zovu kafići."

Posluje i njegov kafić već dosta dugo, a kao i svi ostali muku muči s pronalaskom konobara i pouzdanom radnom snagom kakvu je rijetkost pronaći, kaže nam. Nije on čovjek od anegdota, više je usmjeren radu i posluživanju, a ugostiteljska ljubaznost odmah se primijetila rekavši da nam može neku izmisliti, ako nam baš treba za priču. Ne treba, dovoljno je da nam kaže kako posluje, odgovaramo.

Kaže kako sve svoje posjetitelje uglavnom zna imenom i prezimenom, što potvrđuje i činjenica da je jednog gospodina koji nas je u pola intervjua prekinuo upitavši kako se zove čovjek koji sjedi stol do njegova.

Na pitanje kada najviše ljudi dolazi odgovara da se dosta zagužvalo tijekom netom završenog Europskog nogometnog prvenstva, što je bilo i očekivano. No nikako nije bilo očekivan nedostatak mnogim ljubitelja sporta omiljenog pića – piva. Iako ima iskustva iz dugogodišnjeg rada i prosječno se dnevno proda između 60 i 100 boca, ostao je bez jedne vrste piva i iz toga izvukao dobru pouku – provjeravaj skladište.

Međutim, naš sugovornik nije morao prebrojavati boce i pamtiti koliko čega u skladištu ima, već se odlučio za jednu uslugu kreiranu upravo za ugostitelje pomoću koje je točno znao što mu još nedostaje, a koje je piće spremno za poslužiti gostima.

''Ti se moraš pripremiti. Fiskal1 ti pokaže je li ta roba izišla i možeš je naručiti. Izlistam stanje i po tome gledam što mi treba'', kaže Ante i dodaje da je sve vrlo jednostavno: ''Naručim ujutro robu i odmah mi dođe popodne, nama u centru dostavljaju nakon 15 sati.''

Ante Vujević uslugu Fiskal1 koristi od samog otvaranja kafića: ''Oko sedam, osam godina'', prisjeća se i kaže da otad nije imao nikakvih problema ni s uređajima ni s internetom.

''Općenito mi je ta usluga olakšala poslovanje. Možeš pratiti stanje, raditi inventure, kontrolirati konobare…'', rekao je Ante, a to posljednje posebno nas je zaintrigiralo.

Zanimalo nas je je li mu se ikada dogodilo da ga netko potkrada, na što je on samo odmahnuo rukom i rekao kako to nije rijedak slučaj. Odmah smo upitali kako kontrolira konobare, a on je otkrio: ''Uzmeš za primjer, recimo, neko alkoholno piće. Ako konobar to kuca, meni je vidljivo na Fiskal1 i ti pogledaš stanje na polici i odmah možeš vidjeti.''

Na pitanje kakva je situacija s narudžbama odgovara da ih ne mora pamtiti, već mu je sve ispisano u realnome vremenu.

No kome je sve namijenjena usluga Fiskal1? Kreirana je baš za ugostitelje sukladno njihovim potrebama. Pomoću nje lako mogu registrirati narudžbe po stolovima, a nova je mogućnost i mobilni konobar. Ona zapravo predstavlja potpunu fiskalnu blagajnu s modernom i suvremenom opremom koja olakšava poslovanje. Koliko još boca pojedinog pića imate, nedostaje li čega, kakvo je cjelokupno stanje skladišta također možete pratiti putem te usluge unutar svoje blagajne, kao i sve unesene normative. Usluga je to kojom se narudžbe mogu jednostavno registrirati, a to kompletno rješenje nudi sve u jednom – blagajnu i printer za narudžbe koji možete smjestiti u kuhinju ili šank svoga kafića.

Uz odabir uređaja nudi se i odabir mjesečne ili godišnje licence tako da se sezonski ugostitelji ne moraju brinuti što će u mjesecima kada su zatvoreni. Spomenuta je pogodnost opcija sezonskog mirovanja licence, što je zasigurno traženo u turističkim mjestima nakon odlaska gostiju.

Prva tri mjeseca licenca Fiskal1 je besplatna, a to pouzdano blagajničko rješenje možete preuzeti preko aplikacije na internetskoj stranici A1.

"Izvor: Link"

Caffe bars

Izbjegnite iznenađenja: 5 karakteristika po kojima se prepoznaje dobar radnik

Da dobrog radnika, pogotovo u ugostiteljstvu, danas treba svijećom tražiti, dobro znaju mnogi poslodavci. U prednosti su svakako oni koji takve ljude prepoznaju odmah, i prije nego što ih zaposle, a onda učine sve kako bi ih i zadržali

Nakon dugih mjeseci provedenih u tami lockdowna, bez pića poslije posla s kolegama, bez klasičnih nedjeljnih ručkova u omiljenom restoranu, bez pizze ili sushija tijekom tjedna s prijateljima i uz hrpu (uglavnom) osrednje hrane iz dostave - dočekali smo kakvo-takvo otvaranje i mogućnost da ponovno uživamo u dobroj večeri u restoranu, kako na otvorenom tako i u zatvorenom.

Konobar iz snova

I dok maštamo o tome što ćemo sve naručiti, čime ćemo se sve počastiti zbog svih onih izazova koje smo preživjeli u proteklih godinu i pol, računamo, naravno, i na vrhunski servis, koji može pružiti samo isto takav konobar - vrhunski. Baš onaj koji nas svakog jutra dočekuje u omiljenom kafiću i, dok još nismo ni sjeli za stol, donosi nam kavu kakvu volimo. Baš onaj koji uvijek pita kako pečen želimo svoj biftek, onaj koji zna sljubiti jelo s vinom i koji jelovnik ima u malom prstu. I baš onaj koji neće zaboraviti na "pjenicu" za dijete za stolom i koji će uvijek donijeti dovoljno čaša vode za sve.

Takvi konobari postoje samo u snovima, reći će mnogi, a ako i postoje, nismo mi te sreće da se baš u našem kafiću i zadrže. Pa oni već pakiraju kofere za more, gdje će odraditi sezonu, ili su već negdje na putu u inozemstvo, gdje će ih poslodavci tretirati (i platiti) bolje.

Misija: zadržati radnika

Situacija je vrlo slična i kad je riječ o kuharima. Koliko vam se puta dogodilo da vas je oduševio novi restoran u gradu, sa sjajnim sezonskim menijem, preciznim kuhanjem, kreativnim serviranjem i kvalitetnim namirnicama? I onda ste ga posjetili još nekoliko puta, a hrana je bivala sve lošija i lošija… Na prste jedne ruke mogu se izbrojiti lokali koji dulje od nekoliko mjeseci zadržavaju kvalitetu svojih jela na istoj razini od otvaranja. Razlog je jednostavan i najčešće leži u promjeni kuhara.

A zamijene ih, kao i vrhunske konobare, razni priučeni, nepouzdani, neljubazni (nastavite niz), kojima u fokusu gotovo nikad nije zadovoljstvo gosta nego smišljanje načina na koje će što manje raditi, a što više bakšiša spremiti sebi u džep.

Pitajte mudro, pratite pomno

Nasreću, danas je već na razgovoru za posao, uz nekoliko mudrih i ciljanih pitanja te dobru moć opažanja, moguće raspoznati dobrog radnika od onog lošeg, i tako si spasiti biznis.

  • Dobar radnik na razgovor za posao doći će na vrijeme. Možda čak i koju minutu ranije. Tako će pokazati poštovanje prema eventualnom budućem poslodavcu i njegovu vremenu.
  • Za razgovor će se pripremiti i sa sobom će ponijeti životopis, uredno otisnut na papiru. U razgovoru će izdvojiti dosadašnje radno iskustvo i vještine relevantne za posao o kojemu pregovara.
  • Istaknut će svoje osobine, od kojih su, za svako radno mjesto, vrlo važne sklonost timskom radu i predanost poslu. Nije na odmet ni s poslodavcem podijeliti neke od svojih ideja za unapređenje posla ili pak dodanu vrijednost koju će unijeti u vaše poslovanje. Znanje (barem) engleskog jezika se podrazumijeva.
  • Pripremajući se za razgovor, kvalitetan će radnik proučiti dostupne podatke o poslodavcu te će pripremiti konkretna i jasna pitanja vezana za sam posao.
  • Dobar radnik neće odmah početi raspitivati se o plaći i slobodnim danima nego će saslušati sve što mu budući poslodavac ima reći, potom će mu zahvaliti na pažnji i vremenu što mu ga je posvetio te će si uzeti vremena da razmisli o ponudi.

Kvalitetnog radnika u ugostiteljstvu danas je izuzetno teško pronaći, pa je važno njihovu odabiru posvetiti maksimalnu pažnju i dovoljno vremena. Jer često je upravo dobar, pažljiv, komunikativan, okretan i zabavan konobar razlog zbog kojeg će se u vašem kafiću tražiti stol više.

"Izvor: Link"

Caffe bars

„Nisam imao drugog izbora, a zatvaranje lokala ne dolazi u obzir“ - Kako je poznati pulski lokal uspio preživjeti krizu

„Tako je kako je, ali ostati kući i ne pokušati ništa znak je predaje“, rekao je Marko Ristić, vlasnik lokala Šumi More

Unjemu ne treba glazba. Glazbu stvara šum mora uz koje možete svakodnevno popiti kavu i uživati na kupalištu. Tako već godinama radi poznati pulski lokal Šumi More. Vlasnik Marko Ristić priznaje, u uvjetima „novog normalnog“ to postaje sve teži zadatak.

„Čovjeku svašta prolazi kroz glavu. Svakakve kombinacije. Uopće nisam zadovoljan novim mjerama i smatram da idu potpuno protiv ugostitelja“, ogorčeno započinje priču Ristić.

Tiha glazba, kava za van, skraćeno radno vrijeme i financijska pomoć nisu dovoljni da bi poslovanje opstalo na razini.

„Najveći je problem to što su ljudi uplašeni. Promet nam je drastično pao, a kao poznati kafić uz more, oslanjamo se na sezonu. Ona nam je ključna za rad ovog objekta i zato računamo isključivo na nju“, nastavio je Ristić. O tome da sezona bude loša kaže, ne želi ni razmišljati, jer mu je jedino na pameti kako opstati u teškim uvjetima.

Mjere mu nisu jasne

„Nama je ugostiteljstvo primarni posao. Ne mogu si dozvoliti da razmišljam da sezona neće uspjeti. Nadam se da će nas sve procijepiti i da ćemo kako tako moći normalno nastaviti s radom“, kazao je. Tvrdi, nisu mu jasni uvjeti u kojima su mjere za ugostitelje donesene i pita se po kojem principu se one zaista donose.

„Kako je moguće da restorani primjerice rade apsolutno normalno, a kafići ne? Ovim mjerama nas tjeraju da radimo ilegalna okupljanja i da se snalazimo kako znamo. Nisam za to, ali izgleda da ćemo svi tako morati, jer nam država ne ostavlja izbora“, zabrinuto će Ristić. Dodaje kako bi se Hrvatska trebala ugledati na ostale zemlje Europske unije.

„Austriji je, recimo, bilo dozvoljeno 70 posto protoka gostiju. Nas su naglo zatvorili, pa naposlijetku otvorili samo terase. Stalno se nešto mijenja i mislim da takav pristup nije dobar“, kazao je.

Zaduživanje jedina opcija

U takvim uvjetima restrikcija, Ristić nije imao izbora nego se osloniti na pomoć svojih najbližih. Za poslovanje je digao kredite, te tvrdi – pitanje je kad će ih moći vratiti.

„Nisam imao drugog izbora, a zatvaranje lokala ne dolazi u obzir. Krediti i nameti države najnormalnije su se nastavili, a mi smo se onda osuđeni snalaziti kako znamo“, požalio se. Kava za van, koja je trebala poslužiti kao olakšica u poslovanju, Marku Ristiću nije predstavljala posebnu pomoć.

„Što mi znači kava za van, kad se kava mogla nabaviti na kioscima, pekarnicama i svim drugim mjestima. Još k tome, nisam ni bio siguran kako se ta opcija smjela provoditi, jer smatram da nije dovoljno dobro objašnjena“, zaključio je. Zato se na tu mjeru nije ni oslonio, jer kaže – nije želio riskirati inspekciju u svom poslovanju. Da stvar bude gora, promet u protekloj sezoni pao mu je drastično.

„Po mojoj procjeni nama je promet pao oko visokih 67 posto, što je strašno. Ne smijem ni pomišljati da se to opet dogodi, jer onda zbilja ne znam koja mi opcija ostaje“, pojašnjava Ristić.

Stišavanje glazbe, tvrdi, smiješna je mjera

Ristiću uopće nije jasno zašto se i na koji način donijela mjera stišavanja glazbe. Prema njegovom vlastitom sudu, radi se o smiješnoj i besmislenoj odluci. Ipak, ona nije utjecala na njegovo poslovanje.

„Prostor našeg lokala takav je da nam glazba nije ni potrebna. Tijekom vikenda i proljeća, primjerice, meni je osobno i draže da nema glazbe, jer nam glazbu stvara more. No, mogu misliti kako je kolegama koji od glazbe ovise. Ne želim ni komentirati“, suosjeća Ristić. Najgore je kaže što će nakon ove cijele krize biti potrebno dugo vremena da se ljudi vrate na staro.

„Sad već imamo pojavu da su klijenti navikli na kućne kave, kave za van i ostale varijante. Trebat će dugo vremena proteći da se ponovno počnu skupljati na terasama u realnom broju. Najveću ulogu u svemu tome igra strah koji je usađen od kad je cijela kriza krenula“, priča Ristić.

Kriza kao prilika za proširenje poslovanja

Unatoč svemu, nije se odlučio predati. Kao odgovor na kriznu situaciju, Ristić je otvorio novi lokal koji ne ovisi o sezonskom poslovanju.

„Uredili smo terasu tog objekta i on nije sezonski, pa na njega računamo. Putem tog novog lokala uspjeli smo omogućiti našim zaposlenicima da i dalje imaju prihode unatoč mjerama. Snalazimo se kako znamo“, govori.

Njegov novi lokal nudi posebne vrste piva, raznih koktela, ali i drugih pića. Na kreativan je način tako doskočio korona-krizi i odlučio je i dalje nastaviti s ugostiteljskim poslom.

"Izvor: Link"

Caffe bars

Ugostitelji u različitim izazovima: Unatoč pandemiji svima ostaje nepromijenjen zajednički gorući problem

Posljedice pandemije i dalje se osjete i u svijetu i kod nas, a ugostiteljstvo je jedan od najpogođenijih sektora. Međutim, sve da se pandemija i nije dogodila, ostaje neriješen problem otprije – nedostatak radne snage. Zato su nam Jelena Tabak uime Nacionalne udruge ugostitelja i Branka Prišlić iz Udruge Glas poduzetnika objasnile svoje viđenje situacije – kako se nose s krizom, ali i s nadolazećim popratnim situacijama.

'Problemi ugostitelja su višestruki, uz bitno ograničen rad u pandemijskim uvjetima trenutačno se nalaze u škarama visokog poreznog opterećenja i gorućeg problema nedostatka kvalitetnog radnog kadra'', objašnjava Jelena Tabak.

Dva lockdowna u potpunosti su ih stopirala, a trenutačno bilježe tek polovinu prometa u odnosu na svima rado prisjećanu 2019. godinu. Mjere ekonomske pomoći u vidu potpora za očuvanje radnih mjesta i nadoknade fiksnih troškova, nažalost, nisu dostatne kako bi se pokrila nastala šteta. Ugostitelji su primorani zaduživati se kod banaka i alternativnih izvora kako bi osigurali likvidnost, spasili poslovanje i radna mjesta, kažu Jeleni Tabak i Branka Prišlić oni koji se nalaze u nezavidnoj poziciji.

Porezi u Hrvatskoj ostali netaknuti i nakon teškog razdoblja

Zazivaju porezno rasterećenje i ugledanje na ostale turistički orijentirane zemlje. Austrija, Belgija, Bugarska, Njemačka i Grčka samo su neke od zemalja koje su značajno snizile stopu PDV-a.

''Rad ugostiteljskih objekata koji poslužuju isključivo piće i napitke opterećen je apsolutno najvišim poreznim opterećenjem u Europskoj uniji. U Hrvatskoj su porezi, iako previsoki i u pretpandemijsko vrijeme, na štetu poduzetnika i njihove budućnosti, ostali netaknuti'', objašnjava Branka Prišlić.

 

S obzirom na dolazak lijepog vremena, turističku sezonu i veću posjećenost ljudi željnih izlazaka neki su ugostitelji proširili terase, dok drugi nemaju uvjete za to, stoga smo ih pitali za komentar. ''Ugostitelji su proširili postojeće terase zahvaljujući susretljivosti jedinica lokalne samouprave. Međutim, ta proširenja imaju granice i ne mogu kompenzirati ograničenja postavljena epidemiološkim okvirom. Posebice ne mogu kompenzirati bitno skraćeno radno vrijeme za rad ugostiteljskih objekata. Činjenica je da još uvijek imamo niz ugostiteljskih objekata koji nemaju terase ili prostore za usluživanje na otvorenom. Za njih možemo reći da su još uvijek u lockdownu. Žive isključivo od četiri tisuće kuna potpore za očuvanje radnih mjesta. Država svakako treba pošteno platiti ljudima kojima je oduzeto temeljno pravo na rad'', smatra Jelena Tabak.

Administrativne prepreke i u digitalno doba

Stalni im izazov stvaraju i administrativne prepreke, za čije se ukidanje također zalažu. ''Jedan je od primjera potreba vođenja robno-materijalnog knjigovodstva, gdje svaki gram salate koju koristite prilikom pripremanja jela morate zasebno rasknjižiti. Odluka o rastepu, kalu i lomu datira iz 2003. godine, što je poražavajuće s obzirom na razvoj namirnica i struke u posljednjih 17 godina. Sve je to frustrirajuće jer s druge strane imate sustav fiskalizacije kojim se nadzire vaše cjelokupno poslovanje i njime se može jednako kvalitetno, pa čak i bolje kontrolirati posluje li se u skladu s poreznim propisima'', dodaje Branka Prišlić.

Nelogičnosti u vrijeme lockdowna

Nelogičnosti su primijetili i oni koji nisu ugostiteljske struke za vrijeme lockdowna kada su po kriteriju registracije obrta određeni objekti mogli posluživati hranu i slastice za van, dok primjerice ugostiteljski objekti naziva caffe-bar, koji su također imali slastice u svojoj ponudi, to nisu mogli.

Vratimo li se na radno vrijeme koje je trenutačno poprilično u fokusu, što zbog sezone, što zbog utakmica Europskog nogometnog prvenstva koje počinju u kasnijim večernjim satima, ugostitelji ne kriju nezadovoljstvo. ''Važno je napomenuti da su ugostiteljski objekti prošle godine od 11. svibnja imali normalno radno vrijeme unatoč tome što smo imali mnogo manji broj preboljelih i nismo imali cjepivo na raspolaganju. Danas kada imamo velik broj preboljelih i brojku od gotovo 50 posto cijepljenog stanovništva neshvatljiva je odredba o ograničavanju radnog vremena'', kaže Jelena Tabak iz Nacionalne udruge ugostitelja. Napominju kako je uobičajeno ''staro'' radno vrijeme važno zbog maksimiziranja gospodarske i fiskalne aktivnosti u ograničenim uvjetima pandemije s jedne te zadovoljavanja potreba svih gostiju i turista koji dolaze s druge strane.

"Izvor: Link"

Caffe bars

Potraga za konobarima: 'Najteže nam je zadržati kvalitetne i odane radnike'

Pandemija je nepovratno promijenila tržište rada, pogotovo u ugostiteljstvu. Marljivog i odanog zaposlenika vrlo je teško pronaći, pa je pitanje jesu li vlasnici lokala uspjeli zadržati najkvalitetnije zaposlenike

Ugostitelji će dobro upamtiti 2020. i 2021. Godinu i pol dana nakon početka pandemije jasno je da su oni ranjiva skupina kojoj je kriza donijela veliku financijsku štetu. Bezuvjetno zatvoreni, s tek pokojim pomakom u smislu prodaje kave za van, ugostitelji su generalno ušli u novčani deficit. Iako se stvari posljednjih mjesec dana polako vraćaju u normalu, ugostitelji se suočavaju s novim poteškoćama. Osim s još aktualnim restrikcija, tu su problemi s poreznim opterećenjima i nedostatkom radne snage, pogotovo one kvalitetne.

Konobari otišli na sezonu

Sezona je, kažu, ispred njih, a tržište rada je gotovo prazno. Najveći problem ugostiteljima predstavlja nedostatak ukupne radne snage potrebne za rad jednog lokala, a onda ponajviše osoblja koje je izravno zaduženo za usluživanje gostiju. S čim se sve trenutno suočavaju i koji su im planovi, razgovarali smo s dva dugogodišnja ugostitelja - Rokom Stanićem, menadžerom kluba Metropolis, i Sašom Žerajićem, vlasnikom lokala Program Bar. Obojica imaju veliko iskustvo u ugostiteljstvu i prema mnogim aktualnim stvarima imaju zajednički stav. Većina konobara se, kažu, preselila u hotelske komplekse kako bi odradili sezonu jer im je ondje zagarantirana plaća nekoliko mjeseci, a mnogi su tijekom pandemije pronašli drugi posao.

Covid mjere su ih gotovo uništile

Pandemiju su shvatili vrlo ozbiljno, no nisu se ni u najcrnjem scenariju nadali da će baš toliko dugo trajati - kažu Roko i Saša.

- Financijska bitka s vremenom počela je ubrzo nakon prvog lockdowna. Nismo imali puno izbora, morali smo brzo reorganizirati cijeli tim. Cilj je bio da novom sistematizacijom od prijašnjih financijskih prihoda pokrijemo prvi lockdown, koji je generirao velike troškove hladnog pogona. Dio nam je pokrila država kroz financijske potpore za očuvanje radnih mjesta. Između prvog i drugog lockdowna radili smo u periodima kad se moglo i pokušali uprihoditi koliko je moguće kako bismo pokrivali fiksne troškove i radili uz smanjeni broj gostiju - ističe Roko te dodaje kako su se dani svodili na osmišljavanje raznih akcijskih pića, ponude biljara i pikada, širenje aspekta asortimana i maksimalno jak marketing na društvenim mrežama, kao glavna stavka za što bolji promet. Metropolis klub prostire se na više od 800 četvornih metara s velikom vanjskom terasom. Rade kao caffe bar, noćni, ali i biljar klub. Gostima zbog korone "duguju" dva koncerta - Tribute Dino Dvornik i EKV.

Blagajnu će krpati dugo

Iako su terase otvorene još prije nekoliko mjeseci, vrijeme je ove godine kao za inat išlo kontra prethodnim godinama. Kiše i niske temperature nisu im išle na ruku, što znači da terase nisu radile u punom kapacitetu. No ugostiteljima je ipak drago da se ljudi polako vraćaju.

- Gostiju je sve više i zbog toga želim biti pozitivan u svemu ovome. Nije nam bilo lako zadnjih godinu i pol, ali smo uspjeli uz pomoć države pregrmjeti ovaj period. Covid mjere su pomogle ipak da opstanemo i zadržimo najkvalitetnije radnike - kaže Saša.

Unatoč svemu, uspio je zadržati svoje osoblje jer, kako tvrdi, konobar je ključan za ugostiteljski posao.

- Nitko ne želi dolaziti u lokal u kojem je osoblje neljubazno ili ne zna raditi svoj posao, u kojem kavu čeka 20 minuta ili je na kraju loše pripremljena - zaključuje Saša, čiji je Program Bar jedan od dražih gradskih coffee lokacija, smješten na atraktivnoj poziciji, tik uz park u Martićevoj ulici.

Hitno sniziti PDV na piće

U klubu Metropolis prava sezona počinje zapravo u jesen, kad se održavaju koncerti, kvizovi, salsa večeri, svirke, domjenci, eventi i razni drugi programi. Tijekom pandemije sav program je manje-više propao.

- Ništa od planiranog nismo ostvarili. Država je pripomogla, ali sredstva koja smo dobivali nisu bila dovoljna. Imali smo i dodatni problem, u sklopu Metropolisa je i biljarski klub, dakle sportski sadržaj, koji je također bio u pandemijskim mjerama i nismo mogli održavati natjecanja, a samim time niti potpomagati mlade biljariste jer nije bilo prometa. Sve je to na kraju veliki zatvoreni krug u kojem nismo samo mi 'stradali' - kaže Roko te osim lockdowna ističe kao jedan od ključnih problema ugostitelja je i PDV na piće.

- Porezno opterećenje koje iznosi 25% trebalo bi drastično smanjiti. Pogotovo nakon pandemije, koja nas je unazadila nekoliko godina. Znatno bi se povećala i potrošnja, jer bi se smanjile cijene pića, bila bi to 'win win situacija' za sve - ugostitelje, potrošače i državu - naglašava Roko.

Kronični nedostatak radne snage

Oba sugovornika istaknula su da trenutno najveći problem imaju s pronalaskom radne snage. Iako su im potpore pomogle da zadrže zaposlenike, na tržištu rada vlada veliki problem. Mnogo djelatnika u ugostiteljstvu - konobara, kuhara i pomoćnog osoblja, u vrijeme pandemije bilo je bez posla, da bi preživjeli mnogi su se okrenuli nekim drugim djelatnostima.

S popuštanjem mjera sve se na prvi pogled vraća u normalu, no manjak radne snage koji se prvenstveno osjeća u kontinentalnoj Hrvatskoj sve je veći. Potražnja u turističkom sektoru je visoka i ljudi su masovno otišli na obalu i otoke, u nadi da će u turizmu zaraditi neki novac.

Inozemni radnici su neisplativi

Pandemija je stopirala slobodu kretanja, pa tako i slobodno tržište rada i "uvoz" radne snage. Troškovi su se dodatno povećali zbog Covid testova, a i smještaj za radnike postao je jako visoka stavka u budžetu. Tu su i naknade za radne dozvole, hranu, odvoz i dovoz osoblja na posao. Kad bi se ugostiteljima smanjio porez u poslovanju, ostajalo bi više za plaće, čime bismo privukli naše ljude da ostanu u sektoru i ne traže sezonske poslove niti izvan svoje struke.

Zaposlenike pronalaze putem društvenih mreža i internih poznanstava, raznih portala za zapošljavanje i privatnim preporukama. Tu su i razni natječaji za studente, a ima i onih koji dođu sami. Teško ih je pronaći, a još teže zadržati. Najviše ih "pada" na probnom radu, a među ključnim karakteristikama koje traže su volja, motivacija i zainteresiranost za rad. Mnogi zaposlenici traže nerealno visoke plaće jer znaju da je deficit radne snage, a pritom nemaju za to dovoljno dobre kvalifikacije. Česte su situacije u kojima radnici kasne i zabušavaju, a mnogi ne govore strane jezike ili su pak nepristojni.

- Naravno da djelatnik treba imati kvalifikacije za određeni posao, ali to nam nije presudno jer mi ulažemo mnogo vremena, znanja i novca da kvalitetnu osobu naučimo još boljem radu. Motiviramo ih dodatnim stimulacijama za dobar rad. To bi i inače trebao postati standard u svim sektorima jer samo tako se može povećati kvaliteta rada.

- Nas zanima spoj ljudskih i profesionalnih kvaliteta. Važno nam je da su nam zaposlenici dobri ljudi vedra duha, a s druge strane predani poslu i marljivi. Također, nama je važan i kontakt s gostima, oni nisu samo jedni u nizu nego ljudi kojima se posvetimo. Ako netko takav čita ovaj tekst, neka nam se slobodno javi - istaknuo je Saša te dodao kako je posljednja godina poslovanja bila neizvjesna, stresna, rizična, dojmljiva, poučna, ali kao i svaki put, ispostavilo se da u svakom zlu ima nečeg dobrog.

Najave za sezonu su dobre

Unatoč svim problemima – oba vide nadu i svjetlo na kraju tunela, a najveća im je motivacija za nastavak poslovanja to što su izdržali dug i težak period od godinu i pol, ali i općenito u poduzetništvu.

- Podrška naših gostiju bila je velika, njihovo ohrabrivanje da preživimo pružili su svojim posjećivanjima čim smo mogli početi s radom. Također, i nas vlasnike i voditelje ugostiteljskih objekata sva su ova iskustva dodatno očvrsnula. Ljetni mjeseci su ispred nas, svi su pokazatelji dobri - ljudi su se zaželjeli jedni drugih i druženja, a naša pića i napici na terasi uz park u Martićevoj ulici dobitna su kombinacija - zaključio je Saša.

- Krećemo punom parom naprijed, ovo nas nije pokolebalo u nadi da pružimo veselja i zabave, uz dobar i kvalitetan program, posebno koncerte. Pandemija je pozitivno utjecala tako da su sigurno mnogi nakon ovoga postali svjesni da sve može stati u jednom danu, te da treba biti mobilan u smislu poslovanja, spreman na promjene i stalno ažuriranje ponude - kaže Roko.

Najave za sezonu su dobre, a tu je svakako i Euro, koji će većini ugostitelja dodatno poboljšati posao.

Želimo vas podržati u rastu i razvoju vašeg poslovanja i zato kompletna poslovna rješenja za vaš ne-tako-mali biznis potražite na pravome mjestu. A1 - tehnologija po mjeri vašeg posla!

"Izvor: Link"

Caffe bars

Vlasnik sasvim iskren: Ozbiljno čovjek krene razmišljati da podijeli otkaze i odustane, ali odlučili smo izdržati

Marin Levaj, vlasnik popularnog zagrebačkog kafića, govori o dva lockdowna, velikom padu prometa i pogledima prema budućnosti

Lijep je i sunčan proljetni dan. Terasa je gostima dupkom puna, a vlasniku Mojo bara, popularnog zagrebačkog kafića, ovo je jedan od boljih dana te se nada da će se takvi dani nastaviti. Početkom ožujka terase ugostiteljskih objekata napokon su dobile dozvolu za rad, a lijepo vrijeme sad je od krucijalne važnosti za ugostitelje da se malo namire minusi. Naime, pandemija prouzročena koronavirusom imala je utjecaj na svjetsku ekonomiju u svim pogledima, a u Hrvatskoj je ugostiteljstvo jedna od najpogođenijih djelatnosti.

Punim imenom Mojo bar Bricks&Tricks, zagrebačkoj publici dobro poznato mjesto u centru grada gdje se može popiti čaša vina ili shot rakije, započeo je s radom 2012. godine. Marin Levaj jedan je od dvojice vlasnika i za sebe govori kako je sve, samo ne tipičan ugostitelj. Diplomirao je povijest, radio je u medijima i PR-u, a putevi su ga odveli i do clubbing scene i ugostiteljstva. Iz čiste želje da se po pristupačnim cijenama pije vino na čaše, nastao je Mojo.

– Prije nisi imao mogućnost doći u dobar lokal i piti vino na čaše, izuzev odvratnih vina od dva decilitra u malim bočicama. Procijenili smo da je pravi trenutak da otvorimo istinski wine bar gdje će ljudi moći po pristupačnim cijenama piti fina vina.

Mojo bar nikad nije bio zamišljen kao tipičan ugostiteljski lokal već nešto puno šire, objašnjava Levaj.

– U jednom trenutku sigurno smo imali najveću ponudu alkohola u Zagrebu, više od 120 vrsta vina i 80 vrsta rakija i likera. Imali smo i vrlo ambiciozan klupski program od šest dana tjedno. Tri dana koncerti, a tri DJ nastupi. Pauza je bila samo nedjeljom. Mojo bar uvijek je trebao biti mjesto gdje se pije, promišlja i živi kultura. I to sam uspio, sve do ove najveće krize – prisjeća se Levaj.

Retrospektiva

Ugostitelji ogorčeni pojavom koronavirusa suočili su se s propadanjem poslovanja i objekata. Davali su se masovni otkazi i slali radnici na burzu. Gotovo 50 posto konobara ostalo je bez posla, navode svježi podaci, tj. više od 11.000 konobara u Hrvatskoj napustilo je posao zbog pandemije te otišlo u druge branše ili u inozemstvo.

– Trenutačno nas je četvero stalno zaposlenih uz nekoliko studenata. Nisam nikoga otpustio za vrijeme korone, možda sam morao, ali nisam htio. Kad je došlo do prvog lockdowna, moram priznati da sam se jako prepao. Em zbog ozbiljnosti situacije, em utjecaja na posao. Nismo znali koliko će to trajati, u što će se pretvoriti. Tko je znao hoćemo li se ikada vratiti u normalu. U tim trenucima nismo znali ni za mjere, ni za poticaje... Ozbiljno čovjek krene razmišljati o tome da odustane od svega, da podijeli svima otkaz, čuči i čeka bolja vremena. No, odlučili smo izdržati. Srećom, najgore smo prebrodili.

Dva lockdowna i zatvaranje kafića, kad se sve zbroji, na šest mjeseci, zadala su velik udarac na promet i ovom ugostiteljskom objektu na rubu Martićeve ulice. Budući da se posluživanje gostiju u zatvorenim prostorima zabranilo, trenutačno rad kafića spašava velika terasa od 165 m2 na kojoj se može ugostiti do 200 ljudi.

– Obujam posla smanjio nam se skoro 60 posto. Previše, kako god okreneš – komentira Levaj.

– Lokala ne bi ni bilo na ovoj adresi da nije bilo terase. Martićeva prije otvaranja desetljećima nije bila atraktivna lokacija, propadala je godinama. Kad smo vidjeli unutarnji prostor, nije nas toliko zaintrigirao i bilo nas je strah da nećemo uspjeti. No zbog terase rekli smo „to je to“. Sad nam u ovoj situaciji sav promet donosi upravo terasa. No, do pojave korone bili smo strahovito popularan bar koji je bio krcat iznutra te je omjer išao u korist unutarnjeg dijela jer je jednostavno drukčija atmosfera – nadodaje vlasnik koji uspješno održava objekt već devet godina i zadobiva povjerenje gostiju, a i svog osoblja.

Obiteljski odnos i povjerenje gostiju

– Teško je stvoriti publiku, a još teže zadržati. Može se uspjeti, ali zadržati uspjeh... E to je zaista izazov. Devet je godina iza nas i rijetki su ti lokali koji uspiju ovoliko izdržati kao mi. Od prvog dana gajim obiteljski odnos sa svojim zaposlenicima, pogotovo s voditeljem Domagojem Potrebićem koji je voditelj od prvog dana. Svi koji su ovdje radili dočekivani su sa smiješkom i tako su pozdravljeni. To je najvažnije. S obzirom na to da i sam ovdje radim, bitno mi je da na posao dolazim sa smiješkom. Taj stav prenosim i na zaposlenike, a oni to onda prenose na naše goste koji to znaju cijeniti.

Na pitanje hoće li imati posebne pripreme za europsko nogometno prvenstvo koje kreće u lipnju i imati cjenovne akcije kako bi opet privukli goste i povećali promet, vlasnik Mojo bara jasno odgovara da za to nema potrebe.

– Moja poslovna logika jest da posebne ponude i akcije služe za kafiće koji moraju privlačiti goste. Nama to, srećom, ne treba jer imamo stalnu publiku. Radije ćemo ih počastiti rundom nego da nudimo kavu i Cedevitu za 12 kuna. Za europsko prvenstvo iznajmit ćemo veliko platno ili televizore da bi publika mogla pratiti nogomet za vrijeme velikih utakmica – pojašnjava.

Nema tog hrvatskog izvođača jazza koji nije nastupio u poznatom prostoru Martićeve 5. Od poznatijih lica unutar starozagrebačkog ciglenog podruma s velikim voltama našla su se brojna lica. Miru Furlan uspio je počastiti rakijom i porazgovarati nakon što je, sklonivši se od kiše, odabrala baš njegov bar, nadodaje vlasnik Mojoa dok se nostalgično prisjeća uzavrele atmosfere iz unutarnjeg dijela kafića

– Trebat će puno vremena da se nadoknade minusi i gubitci. Razmišljao sam o svakakvim rješenjima. Coffe-to-go nije imao smisla jer sam procijenio da bih prodao 20 do 30 kava za van, a s tom količinom nema smisla da uopće i radimo. Više košta da sjedimo i trošimo struju. Sami ćemo popiti jednako toliko kava dok čekamo goste. Tek s dozvolom za otvaranjem terasa krenuli smo s poslom – pojašnjava ovaj ugostitelj i prisjeća se vremena kad je terasa služila kao veliki prostor za brojne kulturne manifestacije, među kojima se ističe nekoliko inačica Wine spring breaka, u tom trenutku jedinog vinskog festivala na otvorenom, a tu su se našli i brojni koncerti te kušanja hrane i pića.

Pozitivan pogled prema sutra

Godina do godina i pol dana, toliko procjenjuje Levaj da će im trebati da opet stanu na noge i vrate se starom obujmu rada. Nada se jeseni i normalizaciji situacije, a do tada ih, kako kaže, rad terase „čupa van“.

– Sad smijemo raditi do ponoći, što je super. Kad je ugodno i toplo, ljudi su žedni. Tih sat vremena sigurno će pomoći prometu za desetinu, koliko god to banalno zvučalo.

Šećući s ocem po Medvednici, poznatim glumcem Otokarom Levajem s floridskom adresom, čitajući knjige i svirajući, Marin Levaj iskoristio je lockdown koliko god je mogao te se, nadodaje, barem uspio duševno odmoriti.

– Zahvalan sam koroni, koliko god to glupo zvučalo. Naravno, više bih volio da toga nije bilo. Optimističan sam u vezi s budućnosti, vjerujem da će biti od jeseni sve dobro, kad se procijepe ljudi i kad se stabilizira. Ma, sve će biti kao nekad! Koncerti, DJ-i, izložbe, pa i dugovi koji su ostali. Sve će se to riješiti i nastavit ćemo živjeti – pozitivno zaključuje Marin Levaj, ugostitelj i suvlasnik Mojo bara.

Sadržaj nastao u suradnji s A1.

Izvor: Link

Caffe bars

Kako se nose s krizom? Četiri zagrebačka kafića o radu za vrijeme pandemije

Program, Botaničar, No me interesa i Dvorište zagrebački su kafići koji se, svaki na svoj način, bore s krizom. Iako se trenutačno suočavaju s mnoštvom izazova, puni su motivacije i ideja za unaprjeđenje svoga sektora.

Ljubitelji kafića jedva su dočekali prvi dan ožujka. Svima kojima su falile jutarnje kave u kvartovskim kafićima ili večernja druženja uz koktele na poznatim mjestima taj su dan proslavili odlaskom na terasu omiljenog kafića. No tom su se trenutku posebno veselili vlasnici ugostiteljskih objekata i svi njihovi zaposlenici. Zanimalo nas je kako oni danas gledaju na cijelu situaciju i čemu se nadaju. O tome smo razgovarali s voditeljima i vlasnicima četiri zagrebačka kafića.

''Posljednjih godinu i malo više dana bilo je uistinu izazovno i mislimo da je nama caffe-barovima tijekom pandemije bilo nekako najteže preživjeti jer do nekog trenutka nismo smjeli prodavati ni pića za van, što su primjerice smjeli restorani i slastičarnice. Čim smo smjeli otvoriti svoju djelatnost, to smo i učinili i bili smo sretni zbog toga'', rekao nam je Saša Žerajić, vlasnik Programa, razigranog kafića iz Martićeve koji je poznat po svom uređenju i redovitom mijenjanju ambijenta. Upravo su zbog toga, ali i zbog svoje ponude prepoznati među Zagrepčanima.

''Kao nikada do sada tijekom pandemije bilo je vidljivo koliko su ljudima važni socijalizacija i međusobno povezivanje. Ponuditi lokalnoj zajednici ugodno i skladno mjesto za okupljanje i druženje prekrasna je stvar. Uvijek znamo reći da je posao nas ugostitelja ljude ugostiti, mi se to trudimo činiti najbolje što možemo, to je naš način njihova usrećivanja'', kazao je Saša, uz napomenu da je uvijek ljepše krenuti od prednosti i lijepih stvari."

Zadržavanje zaposlenik i problem pronalaska novih

''Kao glavni problem u našem poslovanju izdvojili bismo nedostatak radne snage, mladih, motiviranih i predanih kadrova. Mislimo da su uzrok tomu slabi materijalni uvjeti, troškovi poslovanja u ugostiteljstvu uistinu su veliki i to često onemogućava ponuditi dodatne bolje materijalne uvjete zaposlenicima'', nastavio je Saša o izazovima s kojima se suočavao i prije pandemije te objasnio da mu je tijekom cijelog perioda zatvorenosti i poluotvorenosti bilo važno zadržati zaposlenike i osigurati im materijalne uvjete kakve su imali i ranije."

Nedostatak kvalitetne radne snage problem je i vlasniku kafića No me interesa Ivanu Valenti. ''Najveći problem, mimo pandemije, s kojim sam se dosad susreo, i to odmah pri samom početku, jest nedostatak radne snage. Pronaći pouzdanog i kvalitetnog konobara s voljom za radom i za mene je bilo gotovo nemoguće. S obzirom na to da sam relativno novopečen ugostitelj te sam svoj objekt otvorio otprilike nekih mjesec dana prije prvog slučaja COVID zaražene osobe u Zagrebu, većina je mojih poslovnih izazova otad usko povezana s pandemijom. Nakon što sam mjesecima radio na pripremanju objekta za otvorenje, od rješavanja administracije do kompletne renovacije prostora i spreman sam započeti s radom i vraćanjem uloženog, odjednom dolazimo do pandemije i zaustavljanja svega.''

Novouređeni Ivanov kafić na Trešnjevci zanimljiva imena No me interesa prolaznike privlači svojim uređenjem u kojem prevladava ugodna zelena boja i velikom ponudom pića. Ivan se uspio oduprijeti krizi iako priznaje da mu je jedan od najvećih izazova zadržati i isplatiti konobare kada se tek trudi pokriti uloženo i započeti s ostvarivanjem profita.

Svoje iskustvo s nama je podijelio još jedan kafić s Trešnjevke. Caffe-bar Dvorište lokal je u mirnom dijelu Trešnjevke i kao druga poslovna jedinica nastavak je tridesetogodišnjeg obiteljskog ugostiteljskog poslovanja. Otvaranje tog lokala prije nešto više od godinu i pol bio je, kako kažu, poslovna “kruna“ dotadašnjem iskustvu i poznavanju struke.

''Topao kafić, veliko zeleno dvorište, bogat izbor piva i rakija, prioritet na kavi, sve to dovelo nam je u kratkom vremenu kvalitetne goste koji su znali cijeniti dušu koju si dao prostoru. Sve smo začinili vikendom prepustivši prostor mladim neafirmiranim glazbenicima, lokalnoj stand-up sceni, književnim večerima i pub-kvizovima. Polako se ostvarivao san koji si uživao živjeti i raditi. No život se okrenuo naglavačke'', prisjeća se Andrea Puškadija.

Ponuda za van i proširenje terase ili privremeno zatvaranje

Pred velikim izazovom našao se Botaničar, kafić-galerija na Marulićevu trgu koji se ponosi toplom atmosferom, prekrasnim biljem i umjetninama. On je osim pandemije osjetio i posljedice potresa.

''Nažalost, uz pandemiju imali smo i probleme sa sanacijom zgrade nakon potresa, ali utjeha je da ćemo tijekom ove godine imati sigurniju i ljepšu zgradu. Što se tiče pandemije, morali smo cijelu zimu zatvoriti lokal jer kako smo registrirani kao caffe-bar, nije nam bilo dopušteno da radimo dostave ni piće za van'', objašnjava voditelj Ivica Ivčević te dodaje: ''Nakon što su se u proljeće ublažile mjere za naš sektor, krenuli smo cijelom ponudom za van. S obzirom na zabranu za rad u unutarnjem dijelu i obnovu zgrade uspjeli smo ishoditi proširenje terase na jednom dijelu Marulićeva trga. Taj nam je potez omogućio da se koliko-toliko vratimo u život, a gosti su ga sjajno prihvatili. Ono što ostaje kao konstantni problem su vremenske (ne)prilike koje nam nameću ritam rada otkad smo ponovo otvorili.''

U krizi je priliku za povećanje terase iskoristio i vlasnik kafića No me interesa: ''Nisam imao drugog izbora nego se prilagoditi novonastaloj situaciji i napraviti što se napraviti da kako bih uspješno pokrenuo posao. U ponudu smo uveli kavu za van, makar nam većina ljudi obično dolazi u kafić sjesti, pročitati novine i uživati u prvoj jutarnjoj kavi, a kada je donesena Odluka o mjerama za ublažavanje negativnih posljedica COVID-a, proširili smo i terasu.''

No nisu svi vlasnici bili te sreće, tome svjedoči primjer kafića Dvorište. ''Kavu za van nismo imali jer se nije isplatilo, nismo na prometnom mjestu, ne blještiš, a i proširenje terase nije bilo moguće. Dva su nam radnika otišla jer nisu mogla živjeti sa 4000 kuna potpora. Najveći izazov bilo nam je otvorenje u trećem mjesecu ove godine kada smo ostali bez spomenutih potpora zbog nelogičnosti odluke da nam se poslovanje uspoređuje s trećim mjesecom 2019. kada je poslovao samo jedan lokal sa sadašnjim stanjem kada radimo na dvije lokacije i imamo dvostruko zaposlenih'', objašnjava Andrea Puškadija.

Prevelika davanja jedan su od glavnih problema ugostiteljskih objekata

Veliki problem ugostiteljskim objektima predstavlja i PDV. ''Naša je struka među najpogođenijima u ovom vremenu pandemije i mislimo da bi država to trebala prepoznati i podržati nas smanjenjem PDV-a kako bismo se što prije oporavili. Također, državne i gradske institucije trebale bi poraditi na smanjenju administracije te ubrzanju procesa odobravanja raznih dozvola i slično'', kazao je vlasnik Programa.

''Problem u djelatnosti su prevelika porezna i parafiskalna davanja. Pozitivno je što se ukinuo porez na potrošnju, dodatni porez koji su plaćali samo ugostitelji. Ako vlada u slijedećim mjesecima ne vrati PDV na 13 posto, slijedi nam nepopularna mjera dizanja cijena jer svakodnevni troškovi rastu'', dodala je suvlasnica kafića Dvorište te se još jednom kratko osvrnula na cijelu situaciju: ''Preživjeli smo nekako, počinjemo ispočetka, prilagođavamo se svako malo novim odlukama, svjesni dvostrukih mjerila, nesuvislih odluka dragih nam političara.''

Iz potrebe za digitalizacijom poslovanja u vrijeme pandemije dogodilo se nešto pozitivno

''I u lošim vremenima rađaju se dobre ideje, otvaraju se vrata promjenama i novom rastu. Tako je pandemija, primjerice, donijela dodatnu digitalizaciju svih sustava i time ubrzala neke procese. To nam je pomoglo u radu i komuniciranju s raznim državnim i gradskim institucijama i nadamo se da će se to nastaviti i dalje razvijati jer prostora za daljnji napredak još itekako ima. U našoj djelatnosti zanimljiva su novost digitalni cjenici koji su itekako pridonijeli prilagodbi ovim vremenima'', kazao je Saša Žerajić, vlasnik Programa.

Digitalne cjenike koriste i u Botaničaru. ''Pozdravljamo svako moguće ubrzanje i pojednostavljenje poslovanja. I sami radimo na digitalizaciji i povezivanju svih sustava koji su potrebni za funkcioniranje bara kako bismo si olakšali poslovanje i kontrolu poslovanja. Jedan od koraka koji smo poduzeli jesu i digitalni cjenici, za koje mislimo da su budućnost, a donekle i sadašnjost ugostiteljstva. Daju mnogo veću slobodu u prezentaciji ponude, a trenutačno i gostima daju veću sigurnost s obzirom na situaciju pandemije'', kazao je Ivica.

Daljnjem napretku digitalizacije nada se većina vlasnika ugostiteljskih objekata jer to smanjuje vrijeme administracije i ostavlja prostora za druge stvari. Kako bi si olakšali poslovanje i elektronsko slanje računa, tako su za svoj kafić Dvorište vlasnici digitalizirali poslovanje poslovnim programom koji ubrzava i povezuje robno i materijalno poslovanje.

''Od samog početka realizacije poslovanja znao sam da želim i sebi i svojim zaposlenicima radni dan učiniti što učinkovitijim, ali i jednostavnijim, tako da se nitko ne mora baviti nepotrebnom administracijom i gubiti vrijeme na stvari koje mogu biti riješene u doslovno dva klika'', kazao je vlasnik kafića No me interesa, koji je u svoje poslovanje uveo i mobilnu blagajnu: ''Meni to znatno olakšava posao i zapravo mi omogućuje da u svakom trenutku znam sve što se u objektu događa čak i kada fizički nisam tamo prisutan. Sve što mi je potrebno imam na jednom mjestu – u mobilnoj aplikaciji, i uvijek mogu pogledati dnevni promet i stanje u lokalu. I mojim je zaposlenicima radni dan puno jednostavniji s takvom blagajnom, sve je brže i učinkovitije, pa su i gosti uvijek zadovoljni.''

Europsko prvenstvo u nogometu

U tijeku je Europsko prvenstvo u nogometu pa nas je zanimalo kako su ga dočekali vlasnici kafića.

''Nastavili smo se pridržavati epidemioloških mjera i uputa Nacionalnog stožera civilne zaštite. Europsko prvenstvo u nogometu važno je sportsko, pa i društveno pitanje, nadamo se da će za nas proći izvrsno, a mi svoje goste očekujemo u uobičajenom ugođaju prepunom dobre energije i osmijeha'', kazao je vlasnik Programa.

Kafić Dvorište je inače poznato navijačko mjesto na Trešnjevci iz kojeg se često čuju uzvici za vrijeme nogometnih utakmica, a otkrili su nam što su još pripremili. ''Nakon zadnjeg otvaranja shvatili smo da ljudi otvorenije razmišljaju, imaju intenzivniju potrebu za socijalizacijom i druženjima, što je prva pokazala pub-kviz scena. Trenutačno imamo jedan od najjačih kvizova u Zagrebu s redovitih 17 ekipa i još nekoliko njih na čekanju. S početkom EP-a kvizovi su se nastavili s više sportskom tematikom, a utakmice se prate na tri velika ekrana na terasama lokala'', kazala je Andrea.

I vlasnik kafića No me interesa je prilagodio ponudu. ''Svakim se danom nadamo da će mjere uskoro popustiti i život se vratiti u normalu. Pripremili smo akcije i sniženja na pojedina pića, neizostavno je i prikazivanje utakmica na terasi, konstantno razmišljamo o nekim nagradnim igrama i sličnim atrakcijama kako bi sve skupa bilo još zabavnije i ugodnije.''

Za razliku od njih, Botaničar je odabrao drugi smjer. ''Poslovanje smo organizirali tako da Botaničar bude oaza odmora od nogometa. Sportska događanja nisu nikad pretjerano bila u fokusu Botaničara'', kazao je kroz smijeh Ivica.

"Izvor: Link"