Računalna oprema

Pandemija je zauvijek promijenila poslovanje – i to nabolje

Jedna godina pandemije ubrzala je procese digitalizacije za tri do četiri godine, a tvrtke su prigrlile digitalizaciju u svojim uslugama na način koji se redovno ne bi dogodio za sedam godina

Događaj poput pandemije i posljedično zatvaranje brojnih grana poslovanja, pa potom rad i školovanje na daljinu, svakako su čimbenici koji su se značajno odrazili na živote i poslovanje gotovo cijelog svijeta. Jedan od rijetkih sektora kojem je ovakva izvanredna situacija pomogla bio je tehnološki i telekomunikacijski sektor, jer su – u nedostatku fizičke interakcije s kupcima – brojne tvrtke bile "prisiljene" hitno se digitalizirati. Ovaj proces pokazao se, pak, trajnim i nepovratnim.

Istraživanje koje je provela konzultantska kuća McKinsey pokazalo je da se digitalizacija komunikacija unutar kompanija, kao i ona s kupcima i dobavljačima, u samo jednoj godini pandemije digitalizirala onoliko koliko bi se to inače dogodilo u tri do četiri godine.

Kad je riječ o digitalnom pružanju proizvoda i usluga, ono je napredovalo za čak sedam "redovnih" godina. Gotovo sve tvrtke koje su sudjelovale u ovoj anketi na neki su način morale transformirati svoje poslovanje, a velika većina njih očekuje da će promjene postati trajne. Shvatili su i da je ključ zadržavanja konkurentnosti isključivo brza prilagodba i prihvaćanje modernih tehnologija.

Više se telefonira i surfa

Slični trendovi, potaknuti lockdownom a potom nastavljeni i nakon njega, vidljivi su i u telekomunikacijama. Iako su najčvršće mjere na snazi bile prošle godine, u A1 Hrvatska i na razini ove godine zabilježili su povećanje prometa na mobilnoj mreži od skoro 40% u odnosu na 2020. godinu. Istodobno, promet je na fiksnoj mreži doživio povećanje od 20%.

O digitalizaciji u poslovanju domaćih poduzetnika već smo pisali na primjeru potpune preobrazbe platforme za kupovinu ulaznica Entrio, kao i u slučaju startupa koji nudi udaljeni nadzor brodova, MarinaClouda.

Da je ovaj trend zahvatio i male poduzetnike u cijelom svijetu, potvrđuje još jednom istraživanje McKinseya. Prelazak na rad od kuće, online trgovinu i korištenje naprednih tehnologija u svakodnevnom radu dogodio se u nevjerojatnih 10-20 dana, dok bi u redovnim okolnostima bilo očekivano da će ti procesi trajati do dvije godine. Sve to dovelo je i do značajno većeg korištenja internetskih linija.

Iz A1 Hrvatska potvrđuju kako je vidljivo ubrzanje potrošnje količine prometa na godišnjim razinama, pogotovo danas, u odnosu na 2019. koja se smatra zadnjom predpandemijskom godinom. "Najveće vrhunce vidimo u mjesecima u kojima su bili izvanredni događaji (potresi, lockdowni, on-line škola). Vidljivo je da korisnici sve više komuniciraju preko Interneta. Usprkos tim izvanrednim događajima i peakovima, pametnim rukovanjem mrežom nismo imali problema s kapacitetima mreže", kazali su iz A1 Hrvatska.

Ispitanici su u velikoj većini potvrdili i da će "prisilne" promjene ostati na snazi i jednom kada se svijet vrati u normalan način funkcioniranja – rad na daljinu, digitalizacija, brža komunikacija, promijenjene navike i očekivanja kupaca i, u konačnici, korištenje naprednih tehnologija za učinkoviti rad – postali su stvarnost i ostat će s nama u budućnosti. Kao pobjednici će iz ove situacije izaći samo oni koji su ih spremni dugoročno prihvatiti.

Uz A1 uštedite do 120 kuna mjesečno

A1 Hrvatska u ponudi ima pakete za male poslovne korisnike. Izdvajamo MOZAIK ponudu, gdje korisnik na svaku dodatnu A1 uslugu štedi određeni iznos. Poduzetnici tako mogu kombinirati i povezivati usluge fiksnog pristupa Internetu, prijenosnog pristupa Internetu, kao i sve mobilne tarife. Ako korisnik, primjerice, veže jednu fiksnu i jednu mobilnu uslugu, ostvaruje popust od 10 kuna po usluzi, što rezultira s ukupno 20 kuna popusta. Ako veže tri različite usluge, odnosno tarife, ostvaruje popust od 20 kuna po usluzi. Za četiri popust iznosi 30 kuna po usluzi i donosi ukupnu uštedu od 120 kuna.

"Izvor: Link"

Računalna oprema

Čarobna ikonica u kutu zaslona za još bolje i brže poslovanje

Pandemija je utjecala na gotovo sve grane gospodarstva i usporila rast mnogih industrija, ali i promijenila životne navike. Tako, primjerice, na tržištu nedostaje informatičke opreme, a upravo nam je ona nužna za način života kojim živimo

Korona kriza usporila je rast mnogih gospodarskih grana. Zatvaranje tvornica, smanjenje opsega proizvodnje, prekidi isporuke roba nisu zaobišli ni brzorastući tehnološki sektor. Iako je tijekom krize potražnja za laptopima, smartphoneima, igraćim konzolama i raznim drugim komponentama, poput grafičkih kartica, procesora i matičnih ploča, porasla, pandemija je znatno utjecala na neisporuku dijelova, pa su se zalihe iscrpile, a nova oprema počela je kasniti.

Na vlastitom primjeru ubrzo smo naučili i kako je za rad i školovanje od kuće, osim dobre informatičke opreme, nužna odgovarajuća brzina, odnosno mogućnost bržeg prijenosa podataka i većih kapaciteta. Digitalizacija više bila nije pitanje izbora - ona je postala neizbježna, neophodna i nezaobilazna.

Brže, bolje, jače

Nasreću, potrebu za informacijama u bilo kojem trenutku i pod bilo kakvim uvjetima omogućila nam je 5G mreža, koju je u lipnju ove godine implementiralo 58 zemalja u svijetu. Jedna od njezinih glavnih prednosti je niska latencija, odnosno brži odziv mreže, što znači da se komunikacija odvija u gotovo realnom vremenu. Tako uz 5G mrežu željeni film skidamo 85% brže, a za mobilnu igru trebat nam samo 17 sekundi u odnosu na raniji prosjek od gotovo dvije minute. Omiljeni glazbeni album na gadgetu bit će za 10 sekundi, a za 10.000 e-mailova treba nam samo minuta, u odnosu na gotovo sedam minuta na 4G mreži.

Nove poslovne mogućnosti

Manje kašnjenje u prijenosu podataka, naravno, znači bržu i bolju komunikaciju, koja u konačnici dovodi i do uspješnog poslovanja i veće zarade. Zato 5G mreža ima značajnu ulogu u gospodarskom razvoju i podizanju konkurentnosti. Za upravljanje velikom količinom podataka i informacija s povezanih uređaja proizvođačima je potreban kapacitet i brzina 5G. Od nabave do distribucije, sve postaje lakše.

To ujedno znači da će proizvođači moći povezati više senzora, uređaja i imovine kroz jednu mrežu, što im daje bolju vidljivost u cijelom opskrbnom lancu. A1 gigabitna 5G mreža svojim korisnicima pruža još bolju dostupnost, pouzdanost i sigurnost. U ponudi je nova mreža za sve privatne i poslovne korisnike Savršene i Bezbrižne mobilne tarife te poslovne Premium BIZ, a sve kako bi što brže i uspješnije svoje poslovanje vratili u normalu.

Prilika i uspjeh

Mreža nove generacije bit će jedan od pokretača gospodarskog oporavka i razvoja, a A1 pobrinuo se da i u Hrvatskoj 5G mreža postane stvarnost. A1 5G kao gigabitna tehnologija omogućava da danas svi, bez obzira na to žive li u gradovima ili selima, imaju istu šansu za edukaciju, prilike i uspjeh. To znači da korisnici 5G mreže mogu imati mnogo bolje iskustvo i s uslugama koje zahtijevaju vrlo brze odzive, poput gaminga, virtualne stvarnosti ili rada od kuće.

Pouzdan partner

Za svako uspješno poslovanje potreban je i pouzdan partner. Kako bi vas podržao u vašem rastu i razvoju poslovanja, A1 ima kompletno rješenje. Riječ je o Fiskal1 - blagajni i printeru u jednom. Uređaj možete izabrati ovisno o djelatnosti kojom se bavite te hoćete li koristiti fiskalnu blagajnu na jednome mjestu ili na terenu. Prateći navike i potrebe digitalnog doba, nova usluga A1 pruža privatnim i malim poslovnim korisnicima prilagođavanje vlastitih potreba uz dodatne uštede i popuste uz povezivanje više usluga u MOZAIK pogodnosti. Više o ponudi možete saznati ovdje.

Računalna oprema

Mobilne mreže omogućavaju sigurnost brodova i koordinaciju timova

Razgovarali smo s Gorjanom Agačevićem, koji zajedno s Krešimirom Žicom radi na inovativnoj IoT platformi Sense4Boat koja služi za daljinski nadzor brodova u marinama

Čak i u najbolje organiziranoj marini, brodovi su uvijek izloženi raznim rizicima. Obilne kiše ili problematični ventili na brodu često su uzrok raznih oblika štete ili čak potapanja broda. Zamijetili su to i domaći poduzetnici koji su pokrenuli startup MarinaCloud. Njihov proizvod je inovativna IoT platforma Sense4Boat koja koristi raznovrsne senzore kako bi se povećala sigurnost brodova kad njihovi vlasnici nisu na brodu.

Kao i kod svakog tehnološkog startupa, poslovanje MarinaClouda je usko vezano uz komunikacijske tehnologije i telekomunikacijske usluge. Ovom prilikom pitali smo Gorjana Agačevića, partnera u tvrtki MarinaCloud, kako im one pomažu u svakodnevnom poslovanju.

Za razliku od nekih tvrtki koje je pandemija "natjerala" na digitalizaciju, vaš startup je od samog početka digitalan… koje tehnologije koristite za povezivanje nadzornih senzora na Internet?

Temelji naše platforme su IoT senzori koje na Internet spajamo koristeći Sigfox 0G tehnologiju, no razvijamo i nove proizvode koji komuniciraju s našim Cloud-om koristeći NB-IoT mrežu. Odabrali smo ove tehnologije jer omogućuju autonomnost naših senzora, odnosno direktnu vezu s Internetom, uz iznimno malu potrošnju energije i nizak trošak prijenosa podataka. To čini našu platformu modularnom i isplativom čak i vlasnicima manjih brodova.

Pretpostavljamo da imate tim koji se bavi razvojem, ali i implementacijom sustava i ugradnjom samih senzora na brodove. Kolike su vam, stoga, potrebe za radom na daljinu i kako ste ga organizirali?
 

Ni naš razvojni tim se ne nalazi na jednoj lokaciji, već smo raspoređeni u Zagrebu, Rijeci i Puntu na Krku. Dnevni sastanci i ad-hoc komunikacija se redovito odvijaju video pozivima uz dijeljenje ekrana, i to je nešto bez čega ne bismo mogli funkcionirati. Svaki član tima organizira vlastito vrijeme uz uvjet da se svi preklapaju jedan dio dana, kako bi mogli raditi na zajedničkim zadacima.

Naši klijenti, partneri i kooperanti se nalaze u Češkoj, Francuskoj, Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Australiji i Singapuru, pa su osim zemljopisne udaljenosti i različite vremenske zone određeni izazov. No svaki je dan različit i radno vrijeme prilagođavamo specifičnim situacijama. Obzirom da određeni periodi zbog ovoga znaju biti zahtjevni, kultura tvrtke je takva da dopušta i veliku slobodu u organizaciji slobodnog vremena.

Sve ovo zahtjeva međusobno povjerenje među članovima tima, no u maloj organizaciji poput naše to srećom nije problem. Orijentirani smo na rezultate rada, a ne na brojanje radnih sati. Uz dobar i odgovoran tim, mislim da je to jedini način za kvalitetan rad na daljinu.

Koliki je značaj komunikacije s ljudima na terenu i razmjene podataka s njima u stvarnom vremenu?

Ovisi naravno o prirodi poslovanja. Mi nemamo puno ljudi na terenu, no naši klijenti, marine svakako imaju. Mornari koji nadziru brodove i pomažu nautičarima prilikom ulaska u marinu moraju biti u konstantnoj komunikaciji s centralom, kako bi optimizirali svoje zadatke. Dodatno, i korisnici marina, vlasnici brodova, naučeni na direktne i brze informacije od strane digitalnih customer-centric kompanija, zahtijevaju isto i od marina, pa stoga naša tehnologija omogućuje lučkim mornarima da svoja zapažanja dojave direktno vlasniku broda koji je u tom trenutku na udaljenom mjestu, često u drugoj državi, ili da budu dostupni i na pravom mjestu kad kapetan broda uplovljava u marinu.

Koje usluge A1 koristite i kako vam pomažu u radu?

Koristimo A1 mobilnu mrežu za dnevnu komunikaciju i pristup internetu na terenu, a nedavno smo počeli s testiranjem NB-IoT tehnologije s ciljem širenja naše platforme i dodatne optimizacije komunikacije naših senzora s Internetom.

Što biste izdvojili kao trenutačno najveći izazov u "digitalnoj" sferi poslovanja?

Kulturološki, iako digitalno poslovanje u mnogo aspekata pojednostavnjuje mnoge procese i omogućuje rad na daljinu, unosi rizik za "udaljavanje" članova tima odnosno slabljenje timskog duha. To treba imati na umu i kompenzirati adekvatnim aktivnostima. Dodatno, digitalizacija i značajno olakšano komuniciranje s partnerima i klijentima iz cijelog svijeta, svakog od nas izlaže i konkurenciji koja do prije nekoliko godina nije imala pristup "našem tržištu". Ipak isto možemo gledati i s druge strane i biti zahvalni što imamo priliku raditi i s klijentima u udaljenim, ali i profitabilnim tržištima.

Uz A1 uštedite do 120 kuna mjesečno

A1 Hrvatska u ponudi ima pakete za male poslovne korisnike. Izdvajamo MOZAIK ponudu, gdje korisnik na svaku dodatnu A1 uslugu štedi određeni iznos. Poduzetnici tako mogu kombinirati i povezivati usluge fiksnog pristupa Internetu, prijenosnog pristupa Internetu, kao i sve mobilne tarife. Ako korisnik, primjerice, veže jednu fiksnu i jednu mobilnu uslugu, ostvaruje popust od 10 kuna po usluzi, što rezultira s ukupno 20 kuna popusta. Ako veže tri različite usluge, odnosno tarife, ostvaruje popust od 20 kuna po usluzi. Za četiri popust iznosi 30 kuna po usluzi i donosi ukupnu uštedu od 120 kuna.

"Izvor: Link"

Računalna oprema

Informatičke opreme sve manje: Hoće li trgovci uspjeti zadovoljiti sve veću potražnju?

U vrijeme pandemije pojavili su se mnogi izazovi u svakom poslovanju, pa tako i u prodaji informatičke opreme. Kriza i porast prodaje potaknuli su ih na promjene, ali dobro bi im došla i svaka dodatna pomoć

Iako je bila popularna i prije, čini se da se izbijanjem pandemije online kupnja znatno povećala. Prema posljednjim podacima Eurostata, online kupnja u Hrvatskoj je narasla za 25%. Dok je 2015. godine zabilježeno 44% građana koji su kupovali online, 2020. se taj broj popeo na 69%. Online shopping kontinuirano raste diljem Europe, ističu iz Eurostata.

Najzastupljenija je kupnja odjeće, obuće i dodataka, koju je naručivalo čak 64% online kupaca. Slijede filmovi i serije preko streaming servisa ili preuzimanjem, s 32%, te naručivanje hrane - 29%. Informatička oprema, kao što su osobna računala, tableti i mobiteli, bilježi 26% online kupaca.

Web prodaja postaje sve važnija

Direktorica tvrtke Mikronis, Gordana Puhelek, svjedoči o velikom porastu online prodaje. Tvrtka je na početku pandemije morala pokazati visoku razinu fleksibilnosti te se uspjela u kratkom vremenu prilagoditi novonastalim uvjetima. Promjene su bile nužne jer su se i navike potrošača promijenile.

- Web prodaja preko noći je ušla u fazu ubrzanog rasta i jednostavno smo morali napustiti dotadašnje prodajne modele i strategije. Pandemija nas je prisilila da se maksimalno prebacimo na web prodaju, da proširimo asortiman dodavanjem novih kategorija te da snažno i brzo radimo na poboljšanju svojeg web shopa kako bi on što bolje bio prilagođen kupcima - kaže direktorica.

Prodaja i dalje raste, a zalihe informatičke opreme se smanjuju. Uz globalnu nestašicu čipova, trenutno se predviđaju velike potražnje koje naši trgovački lanci neće moći zadovoljiti, komentira sugovornica.

Promjena načina poslovanja

Gotovo svaki poslodavac složit će se s tim da je pandemija dovela do promjena u poslovanju, ali pozitivno je to što je kriza mnogima zapravo bila poticaj za napredak. Pa tako direktor tvrtke Proaxis, Hotmir Brkić, kaže da njihovo poslovanje nikad nije imalo u planu previše pažnje poklanjati web shopu, ali 2020. godina okrenula ih je upravo u tom smjeru.

- Malo paradoksalno, ali istinito je da jedino što je bilo stalno u protekloj godini jesu promjene - u organizaciji, načinu rada te u samoj mogućnosti pružanja ugovorenih usluga našim korisnicima. Također, svi smo shvatili da možemo efikasno raditi od kuće, videokonferencijski sastanci su svakodnevica, a planiranje zaliha popelo se visoko na ljestvici prioriteta - govori Hotmir Brkić.

Dodaje kako je pandemija pokazala i važnost djelatnika, tako da su se promjene dogodile i u tom području rada. Plaćene samoizolacije, ali i briga o obitelji djelatnika, postali su nova poslovna norma.

- Isto tako, omogućili smo dodatno zdravstveno i platformu MultiSport kako bismo potaknuli zaposlenike na aktivan i zdrav život u ovim neizvjesnim vremenima. Proširili smo urede i segmentirali ih kako bismo raspodijelili djelatnike u manje grupe po timovima te kombiniramo rad od doma i rad iz ureda kad god je to moguće - ispričao nam je direktor Proaxisa.

Potrebna pomoć na mnogim razinama

Iz svijeta informatičke opreme potvrđuju nam kako nije tajna da im već dugo nedostaje kvalificiranih i kvalitetnih radnika. Iz tog razloga direktorica Gordana Puhelek smatra da bi trebalo donijeti određene promjene na državnoj razini.

Kao neka od poslovnih rješenja, smatra da bi bilo odlično kad bi se porezno rasteretile plaće radnika i kad bi im se isplaćivale bruto plaće. Uz to, pomoglo bi i smanjenje parafiskalnih nameta i poticanje investicija u poduzetništvu.

Hotmir Brkić slaže se s tim i dodaje da je uz to velik problem kako odgovoriti na nove izazove EU tržišta. Zaključuje da su za opstanak i daljnji rad ključni prilagodba i novi poslovni modeli.

- Teško da možemo imati utjecaja na našem tržištu i riješiti izazove koji su globalni. No možemo se mijenjati i prilagoditi inovativnim rješenjima, znanjem i fleksibilnošću biti prisutni na inozemnim tržištima - govori direktor Proaxisa.

Želimo vas podržati u rastu i razvoju vašeg poslovanja i zato kompletna poslovna rješenja za vaš ne-tako-mali biznis potražite na pravome mjestu. A1 - tehnologija po mjeri vašeg posla!

"Izvor: Link"

Računalna oprema

Pandemija je utjecala i na trgovce informatičke opreme: Nedostaje radnika i proizvoda

Poslovanje u sektoru prodaje informatičke opreme od početka krize uzrokovane pandemijom suočava se s problemima opskrbe proizvodnim i ljudskim resursima. Uz to, nedavni porast cijena utjecao je i na njihove proizvode

Stolna računala, routeri i modemi, SSD diskovi, monitori, pisači, USB prijenosna memorija, tablet računala, igre i igraće konzole, tipkovnice i miševi, laptopi, web kamere i ostala informatička oprema od početka pandemije dobro se prodaje - neki čak bilježe i porast prodaje. U čemu je onda problem?

Zalihe informatičke opreme brzo su se ispraznile, a nove dostave proizvoda koje bi trebale zadovoljiti potrebe potrošača kasne. Većini vlasnika i trgovaca informatičke opreme najvažniji poslovni zadatak postala je opskrba zaliha. Osim u nedostatku proizvoda, problem leži u radnoj snazi. Tržište informatičke opreme osjeća goleme gubitke kvalificiranih radnika.

Pandemijski izazovi

Tvrtka Mikronis jedan je od vodećih hrvatskih isporučitelja računala i opreme, a ove godinu obilježava 20 godina poslovanja. Trenutno drže oko 10% tržišta prijenosnim računalima u Hrvatskoj i posebno su ponosni na podršku koju se trude pružiti svakom klijentu. Osim na njihov ovlašteni servis, kupci se mogu osloniti na stručno i školovano osoblje.

Radnu snagu pronalaze putem usmenih preporuka ili kroz oglase, što se od početka pandemije pokazuje kao vrlo izazovna misija. Kvalitetno osoblje sve teže pronalaze, čemu svjedoči i direktorica Mikronisa Gordana Puhelek.

- Osim formalnog znanja koje je potrebno za radno mjesto, vrlo je važno da zaposlenici imaju volju za učenjem i razvojem specifičnih znanja koja su potrebna za posao. Tražimo i informatičku pismenost, samoinicijativnost i produktivnost. Nažalost, trenutno je vrlo ograničena dostupnost adekvatne radne snage - objašnjava.

Gorući problemi u sektoru prodaje informatičke opreme

U tvrtki informatičke opreme Proaxis, koja opskrbljuje mnoge svjetske kompanije, kako opremom tako i naprednim tehnološkim rješenjima, spominju slične probleme. Dugogodišnje iskustvo u distribuciji informatičke opreme naučilo ih je da su za ovaj posao ključni djelatnici.

Direktor tvrtke Hotmir Brkić kaže kako posebnu pažnju posvećuju selekciji i zapošljavanju svojih radnika te priznaje da je to postalo vrlo teško u pandemiji. Uz manjak radne snage, objašnjava nam da postoje i mnogi drugi problemi u ovom sektoru.

- Problema ima mnogo, a trenutno su gorući u odljevu kvalificirane i školovane radne snage te u utjecaju inozemnih poslodavaca na tržište rada, kao i u logističkom/dobavnom lancu. Ne pomažu ni značajni porast ulaznih cijena opreme te materijalnih troškova - nabrojio je direktor.

Nedostatak informatičke opreme

Upravo su problemi u logističko-dobavnom lancu stvorili nestašice informatičke opreme. Iz tog razloga se, kaže direktor, planiranje zaliha popelo visoko na ljestvici prioriteta tvrtke Proaxis.

- Pandemija je znatno utjecala na naš rad u smislu izuzetnih poremećaja u dobavnom kanalu te u značajnom rastu ulaznih cijena. Zato je i došlo do trajne promjene načina poslovanja - govori Hotmir Brkić.

Direktorica Mikronisa slaže se s tim da je jedan od najvećih poslovnih izazova trenutno opskrbiti sva njihova prodajna mjesta dovoljnom količinom kvalitetne robe. Od početka pandemije bilježe veliku potražnju za informatičkom opremom, a posebno gaming segmenta, što je potaknulo porast web prodaje. Na webu su kupovali i oni koji nikad ne kupuju online.

- Globalna nestašica čipova ispraznila je zalihe proizvođača, što nam trenutno zadaje najveće probleme jer ne uspijevamo pokriti potražnju za informatičkom opremom. Lanci opskrbe od početka krize ne mogu pratiti potražnju i upravo nas je taj nedostatak opreme prisilio da u web prodaju uvrstimo i ostale kategorije, poput bijele tehnike, malih kućanskih uređaja, aparata za njegu tijela, elektroniku, sport i rekreaciju - pojasnila nam je Gordana Puhelek.

"Izvor: Link"

Računalna oprema

5G će donijeti novu dimenziju virtualnim događajima

Razgovarali smo s Berislavom Marszalekom iz Entria o pandemiji, sveopćem trendu digitalizacije i prednostima za koje očekuje da će u industriji zabave donijeti razvoj mreža nove generacije

Entrio je prije pandemije bio platforma za kupovinu ulaznica za događaje poput predstava i koncerata. S početkom zatvaranja svih djelatnosti u kojima se ljudi fizički susreću, morali su se preorijentirati i na druge oblike poslovanja, kao što je organizacija i omogućavanje streaminga virtualnih događanja. Kako im je digitalizacija omogućila da prežive krizu te o trenutačnoj situaciji i očekivanjima od budućnosti porazgovarali smo s osnivačem ove platforme, Berislavom Marszalekom.

Za početak – neizbježno pitanje o pandemiji. Vas u industriji zabave je ona pogodila više nego druge djelatnosti. Kako se Entrio prilagodio na nove uvjete poslovanja?

Vrlo brzo nakon početka pandemije i naznaka prvog lockdowna sam shvatio da će industrija događanja kroz naredni period proći kroz jednu od najvećih transformacija dosad, te da ćemo i mi morati temeljito prilagoditi poslovni model. Dogodilo se upravo ono što sam i pretpostavio – događanja su se privremeno prebacila u virtualni format koji je publika vrlo dobro prihvatila – od koncerata, predstava pa do konferencija. Ali ta faza je ustvari bila priprema za nešto puno veće – potpuno novi koncept hibridnih događanja u kojima je dio publike na lokaciji, a dio publike sudjeluje i prati virtualno.

Nadogradili smo Entrio, u rekordnom roku razvili vlastitu platformu za virtualne događaje, te u zadnjih godinu i pol uspješno realizirali preko 150 raznih virtualnih i hibridnih koncerata, predstava i konferencija u Hrvatskoj, regiji, ali i globalno. Nastavno na odlične rezultate te sve prednosti koje hibridni eventi donose organizatorima i sudionicima, odlučili smo Entrio dalje razvijati kao zaokruženu, all-in-one platformu za hibridne događaje budućnosti. U međuvremenu smo zatvorili i investiciju te pokrenuli proces širenja na nova europska tržišta.

Koliko je u svemu bila značajna digitalizacija, odnosno stupanj prihvaćanja novih tehnologija kod krajnjih korisnika?

Kad bih morao istaknuti jednu dobru stvar koju je ova korona kriza donijela, onda je to definitivno drastično ubrzanje u prihvaćanju novih tehnologija među širom populacijom, a pogotovo među starijim ljudima koji su zahvaljujući koroni počeli koristiti Internet bankarstvo, društvene mreže i online kupovinu. Upravo zahvaljujući tome su ljudi po prvi puta prihvatili i koncept plaćanja ulaznica za sudjelovanje na virtualnim događajima. Dapače, ne samo da su prihvatili, nego kontinuirano daju i odlične ocjene za cjelokupno iskustvo virtualnih i hibridnih događanja na Entriu.

Očekujete li da će dolazak novih tehnologija, poput širenja dostupnosti 5G mreže, dodatno utjecati na vaše poslovanje?

Nove tehnologije, prvenstveno 5G i općenito povećanje brzina pristupa Internetu, će drastično pozitivno utjecati na naše poslovanje, obzirom da će to omogućiti puno veću kvalitetu video streaminga, veće rezolucije, ali i real-time 3D VR i AR iskustva koja će donijeti sasvim novu dimenziju virtualnim događajima i interakciji između posjetitelja.

Što vidite kao trenutačno najveći izazov u "digitalnom" poslovanju?

Hrvatsku birokraciju, forsiranje pečata i raznih nepotrebnih papirnatih obrazaca – od banaka pa do državnih institucija. Centralne baze podataka te daleko kvalitetnija razmjena podataka između institucija su nužne za brži napredak gospodarstva, a njihovo nepostojanje nas drži na dnu europskih ljestvica konkurentnosti i gospodarskog rasta. Nadam se da će se to vrlo skoro promijeniti na bolje.

5G za virtualne događaje

Za industriju zabave će, dakle, jedan od pokretača oporavka i razvoja svakako biti i dostupnost mobilnih mreža nove generacije i rast propusnosti telekomunikacijskih mreža. Pokretanjem gigabitne 5G mreže A1 Hrvatska pokrit će sva županijska središta, njih 20, i Grad Zagreb. Već sada se surfati na A1 5G mreži može i u nekim od turističkih središta kao što su Dubrovnik, Šibenik, Split, Pula, Zadar, Rijeka, Biograd na Moru, Trogir, Kaštela i Vodice.

Jedna od glavnih prednosti 5G mreže je niska latencija odnosno brži odziv mreže što znači da se komunikacija odvija gotovo u realnom vremenu. Latencija od nekoliko desetaka milisekundi u 4G mreži u 5G okruženju se smanjuje sve do samo par milisekundi. Upravo će ovaj iskorak najviše utjecati na tehnološku transformaciju u industriji zabave, jer će 5G mreža omogućiti brojne nove oblike zabave putem virtualne stvarnosti, kakve do sada nismo imali prilike susretati.

Već danas 5G mrežu mogu koristiti svi privatni i poslovni korisnici A1 Hrvatska koji se nalaze na području pokrivenosti te imaju uređaj koji podržava prijem 5G signala.

Trenutačno svi korisnici A1 kroz aplikaciju Moj A1 imaju pristup posebnim ponudama događaja i povoljnijim ulaznicama iz Entrio ponude.

"Izvor: Link"