Tvrtke budućnosti: evo zašto se 47 lidera poslovanja u Hrvatskoj odlučilo za inovativnu strategiju

#društveno odgovorno poslovanje #održivi razvoj
  • Autor Content & Technology – C3 Croatia i A1 Hrvatska
  • Datum 29.01.2021.
Goran Jeras i  dr. sc. Nikolina Markota Vukić

Primjena ciljeva održivog razvoja u poslovanju tvrtki ima potencijal stvoriti 12 bilijuna dolara dodatne vrijednosti u svijetu do 2030. i stvoriti 380 milijuna poslova.

Tvrtke koje posluju održivo rastu brže te imaju veći rast zaposlenih. Konzultantska tvrtka McKinsey analizirala je poslovanje vodećih američkih i europskih kompanija u posljednjih 15 godina i zaključila da tvrtke koje stvaraju veću vrijednost za sve svoje dionike – zaposlenike, korisnike, dioničare i društvo generalno, rastu brže od drugih. Više od polovice zaposlenika želi raditi upravo za poslodavce koji brinu o zaštiti okoliša. Čak 83 posto ih misli da njihova tvrtka ne čini dovoljno, zaključak je studije vodeće tvrtke za digitalna rješenja u ljudskim resursima.

 

Društveno odgovorno poslovanje postaje strateški važno jer poslujemo u nepredvidivim, izazovnim i transparentnim vremenima. Prvenstveno s aspekta društvenih i okolišnih promjena što utječe na ekonomsku uspješnost poslovanja' upozorava dr.sc. Nikolina Markota Vukić, osnivačica i predsjednica Instituta za društveno odgovorno poslovanje u Zagrebu.

Ključna prednost održivog poslovanja, naročito u krizama, je dugoročno planiranje i izdržljivost poduzeća prema vanjskim šokovima. Tijekom pandemije koronavirusa to je potvrdila i analiza Instituta za održivo ulaganje MorganStanley banke prema kojoj su održivi investicijski fondovi imali prednost tijekom cijele 2020. s dvostruko slabijim padom prosječne vrijednosti od ostalih fondova.

Konačno je postalo jasno da smo došli do točke potrošnje koja toliko iscrpljuje prirodne resurse da je krajnji tren razmisliti o alternativi. Početkom modernog doba osmišljen je model stalnog ekonomskog rasta koji je tada imao smisla, ali danas vidimo da svijet puca po šavovima. Vrijeme je da rast zamijenimo razvojem, umjesto velikim količinama težimo većoj vrijednosti' ističe stručnjak za kružnu ekonomiju i održivo poslovanje Goran Jeras, osnivač Zadruge za etičko financiranje s više od 900 članova. Kad bi se precizno mogli izračunati vanjski troškovi poslovanja, dodaje Jeras, koji uključuju korištenje prirodnih resursa te bi ih integrirali u financijsko poslovanje poduzeća, društveno odgovorno poslovanje i kružna ekonomija bili bi vodeća paradigma.

Vrijednost prirodnih resursa koji se godišnje iskoriste, a ne naplate se premašuje 7 bilijuna dolara. Više od tri četvrtine tog iznosa uključuje emisije stakleničkih plinova, potrošnju vode i zemlje, upozorava studija engleske kompanije Trucost koja istražuje skrivene troškove poslovanja.

Postati društveno odgovornom kompanijom znači dobro identificirati pozitivne i negativne utjecaje poduzeća na društvo i okoliš, te sadašnje i buduće rizike poslovanja. Tek kada ih sveobuhvatno identificiramo potrebno je kako Drucker kaže 'ukrotiti zmaja' - pretvoriti društvene i okolišne probleme u ekonomsku mogućnost za stvaranje proizvodnih kapaciteta, povećanje ljudske sposobnosti, dobro plaćenih poslova, te opće bogatstvo društva' objašnjava dr. sc. Markota Vukić.

Tehnologija omogućava transformaciju tvrtki prema održivom. Europska Komisija je 2020. pandemijsku godinu zaključila s porukom da je ključ oporavka u digitalnoj i zelenoj transformaciji.

'Pitanje je vremena kada ćemo se susresti s novim okvirima poslovanja i strožim regulacijama. Nalazimo se na korak do potpunog redefiniranja napretka, potrošnje, financija i drugih koncepata ukorijenjenih u dosadašnje principe poslovanja. Održivo poslovanje uzima u obzir sve na koje utječe poslovanje kompanija, ne samo investitore', ističe Jeras.

Održivo poslovanje, ističe dr. sc. Markota Vukić, podrazumijeva inoviranje i eksperimentiranje kako bi pronašli pravu formulu uspjeha. Preuzimanje strategija od drugih nije dovoljno jer svaka kompanija treba imati svoju strategiju kojom će postići postavljene ciljeve i iskoristiti svoje potencijale. Ključnu ulogu ima i primjena najnovije tehnologije koja može ubrzati, pojednostaviti i unaprijediti procese realizacije strategije i izvještavanja.

Prema analizi konzultantske kuće PWC, primjenom umjetne inteligencije do 2030. otvara se potencijal povećanja globalnog BDP-a između 3,6 i 5,2 bilijuna dolara, stvaranje između 18,4 i 38,2 milijuna novih poslova uz istovremeno smanjenje stakleničke emisije za 1,5 do 4 posto.

Poanta društveno odgovornog poslovanja je da se odgovorno razvijamo zajedno s tehnologijom kako ne bi uskratili razvoj budućih generacija. Tehnološki napredak moramo maksimalno iskoristiti da bi ostvarili pozitivan utjecaj na okoliš i društvo. I to je izazov, ali zato je upravo naša generacija ona koja traži rješenja' ističe dr. sc. Markota Vukić.

Tehnološki lideri predvodnici su tog trenda. Implementacijom umjetne inteligencije Google je uspio smanjiti potrošnju energije u svojim data centrima za 40 posto i povećati vrijednost energije koju dobivaju iz vjetroturbina za 20 posto. Nizozemski DyeCoo, koji surađuje s IKEAom i Nikeom, razvio je tehnologiju za bojanje tekstila bez kemikalija i vode. Ugljični dioksid pod visokim pritiskom u stanju između tekućine i plina otapa boju i širi ju duboko u tkaninu, a ugljični se dioksid nakon isparavanja, reciklira i ponovo koristi u istom procesu.

U najveću korporativnu inicijativu za održivo poslovanje UN Global Compact uključeno je više od 12 tisuća kompanija diljem svijeta. U Hrvatskoj se inicijativi pridružilo 47 lidera održivog poslovanja koji su se obvezali implementirati 10 načela održivog poslovanja u poslovne strategije i izdavati godišnja nefinancijska izvješća.

U Hrvatskoj obvezu izdavanja nefinancijskih izvješća imaju veliki poduzetnici i subjekti od javnog interesa. Stručnjaci ističu da će upravo velike kompanije, uz sve veću osviještenost potrošača, biti glavni pokretači održivog poslovanja. Većina srednjih i manjih poduzeća, objašnjava dr. sc. Markota Vukić, dobavljači su velikih hrvatskih ili stranih kompanija koje imaju obvezu nefinancijskog izvještavanja i postavljene standarde održivosti.

'Mali poduzetnici mogu osvijestiti izazove i raditi male korake, ali pravo rješenje treba biti kolektivno ili na razini grupe poduzetnika' zaključuje Jeras koji je i sam inicijator Zadruge s više od 300 pravnih subjekata.