Budućnost na prvom mjestu

Halloween filmovi

Sve teme

Neka zagrijavanje za Noć vještica započne: Najstrašnija zabava čeka te uz A1 TV sadržaj

Još malo brojimo do ovogodišnje Noći vještica, a to je znak da odgledate sve prikladne filmove koji će vas atmosferom uvesti u najstrašniju noć u godini. 

Dobar filmski maraton podjednako je bitan kao biranje kostima ili ukrašavanje doma, a postoji pregršt opcija koje možete odabrati – od obiteljskih filmova do kultnih hororaca.

Korisnici
A1 Filmskog paketa mogu uživati u 11 besplatnih filmova iz novog filmskog kataloga Moviemix. Samo klikni na gumb VOD na daljinskom upravljaču i odaberi Moviemix jer te tamo povodom Halloweena čekaju horor hitovi poput „Noć vještica 2“, „Sirovo“, „Jessabelle“ i mnogi drugi.

Noć vještica 2

U „Noći vještica 2“ („Halloween 2“) Michael Myers je još uvijek na slobodi i opasniji nego ikada prije, dok za njim i dalje traga dr. Sam Loomis. Michaelova sestra Laurie Strode liječi se u bolnici od rana koje joj je brat nanio samo nekoliko sati prije. Međutim, Michael je blizu i nastavit će sa svojim ubilačkim pohodom sve dok se ne dočepa Laurie.

 


Sirovo

Ovaj francusko-belgijsko-talijanski horor prati studenticu veterine Justine. Mlada vegetarijanka prvi je put okusila sirovo meso i njoj se probudila ubojita glad. Iako se isprva opire, želja za kanibalizmom u njoj sve više jača. „Sirovo“ je na Filmskom festivalu u Cannesu 2016. nagrađen uglednim priznanjem internacionalnih filmskih kritičara - FIPRESCI.


Jessabelle

U ovom hororu iz 2014. naslovna junakinja Jessabelle vraća se u svoj dom iz djetinjstva kako bi se oporavila od teške prometne nesreće. Pritom se suočava i s duhom žene koja je vapila za njezinim povratkom i neće joj dopustiti da pobjegne. U glavnoj je ulozi australska glumica Sarah Snook koju ste imali prilike gledati u nagrađivanoj seriji „Succession“ („Nasljeđe“).


Osim toga, izdvojili smo i spooky sadržaj za sve uzraste s televizijskih kanala uključenih u Filmski paket, među kojima su neki recentni horor hitovi i remakeovi klasika.

Stranci (Noćni plijen)

U nastavku uspješnog hororca „Stranci“ pratimo četveročlanu obitelj koja se zbog financija seli u izoliranu kuću. Ubrzo nakon preseljenja počinju ih maltretirati nepoznati ljudi, što se u konačnici pretvara u borbu za goli život.

Film „Stranci (Noćni plijen)“ pogledaj u subotu, 28.10., u 20:30 sati na kanalu CineStar FANTASY.

Vještica iz Blaira

Pogledajte remake kultnog niskobudžetnog horora koji je zaludio svijet. Film prati troje studenata filmaša koji u šumi snimaju dokumentarac o vještici koja je prije 200 godina navodno skrivila niz ubojstava.

Film „Vještica iz Blaira“ pogledaj u nedjelju, 29.10., u 20:30 sati na kanalu CineStar FANTASY.

Glas smrti

Nakon iznenadnog nestanka i smrti supruge Anne, shrvani Jonathan (Michael Keaton) upušta se u paranormalne aktivnosti. Uspijeva komunicirati s preminulom Anne koja mu poručuje da spasi buduće žrtve psihopata koji ju je ubio. Međutim, Jonathan nije svjestan koliko će mu opasnosti donijeti komuniciranje sa svijetom mrtvih.

Film „Glas smrti“ pogledaj u ponedjeljak, 30.10., u 20:30 sati na kanalu CineStar FANTASY.


Osim toga, najmlađi će uoči Halloweena i na sami 31. listopad moći uživati u specijalima s crtićima i dječjim emisijama na kanalima Da Vinci i Nick Toons.

Ako se ipak odlučiš za kostimiranu zabavu umjesto uživanja pred televizorom uz navedene filmove, ne brini jer propušteni sadržaj možeš pogledati i do 7 dana unatrag.

Foto: Getty Images


 
Gledanje televizije

Sve teme

Od pozornog praćenja programa do multiscreeninga: Kako su se promijenile navike gledanja TV-a

Način na koji gledamo televiziju uvelike se promijenio, ponajprije zbog razvoja tehnologije i platformi za streaming. Dok je gledanje televizije nekoć bilo sinonim za izležavanje na kauču ispred TV-a, sada omiljene serije i filmove pratimo gdje i kad god želimo – u redu u trgovini, u javnom prijevozu, dok jedemo i kuhamo.

U eri streaminga promijenila su se mjesta, navike i načini na koji gledamo TV. Današnji mladi su digitalni urođenici koji su rođeni uz tehnologiju i primarno konzumiraju TV sadržaj putem interneta, pa samim time nisu vezani za točan termin i lokaciju gledanja.

Međutim, trend streaminga nije zaobišao ni starije generacije. Prema
Forbesu, gledatelji u dobi od 15 do 29 godina provode 22 posto svog slobodnog vremena streamajući, dok osobe starije od 60 godina provode 14 posto svog vremena uz takve usluge.



Postoje i novi načini konzumiranja TV sadržaja pa tako s pojavom streaming servisa sve više bingeamo, odnosno gledamo više epizoda određene serije u jednom dahu. Tradicionalno gledanje sadržaja uživo ili kada se emitira na televiziji, obično jednom tjedno, uglavnom je postalo stvar prošlosti. Međutim, prema istraživanjima danas dominira serijsko gledanje TV-a koje se odnosi na gledanje (nekoliko sezona) serije vlastitim tempom tijekom nekoliko dana, tjedana ili mjeseci.

Učestalost bingeanja i serijskog gledanja TV-a porasla je u razdoblju od 2015. do 2020. godine, a prvenstveno se radi o gledanju sadržaja na televizoru u dnevnoj sobi, a ne na računalu ili mobitelu.

Zašto gledamo TV i što radimo dok „gledamo“?

Tijekom pandemije provodili smo puno više vremena kod kuće, a samim time pred televizijom. Međutim, znači li to da smo je zaista gledali? 

Istraživanja su pokazala da televiziju više gledamo pasivno, primarno je koristeći za pozadinsku buku, ali i da nam pravi društvo. Ignoriranje TV-a postalo je uobičajeno, kao i spavanje i objedovanje uz omiljene serije i filmove. Dakle, gledatelji više nisu prikovani uz televizor u dnevnoj sobi, već TV sadržaj prate na drugim uređajima poput laptopa, tableta ili pametnog telefona. Fenomen višeekranskog gledanja, odnosno multiscreeninga porastao je s popularnošću pametnih telefona, čime se raspršuje fokus s primarnog sadržaja u korist skrolanja društvenim mrežama ili neke druge aktivnosti. 



Što „televizija“ znači različitim generacijama? Umjesto tradicionalnih TV kanala, ogroman broj mladih daje prednost svojoj omiljenoj streaming platformi. Gledatelji u dobi od 16 do 24 godine provedu u prosjeku samo 53 minute dnevno gledajući tradicionalne kanale, što je pad od dvije trećine u odnosu na prethodno desetljeće i također sedam puta manje u usporedbi s gledateljima starijima od 65 godina.

Međutim, ukupno gledajući, više vremena provodimo gledajući sadržaj. Djeca u prosjeku gledaju TV pet sati dnevno, što je povećanje od 7 posto u odnosu na 2018. godinu. Općenito je količina vremena koju provedemo s upaljenim TV-om od 10 do 17 sati porasla za 77 posto.

Iako su se stilovi gledanja, aktivnosti i navike publike promijenili posljednjih nekoliko godina (i vjerojatno će se nastaviti mijenjati), neke stvari ostaju iste. Najviše streamamo sadržaj petkom, subotom i nedjeljom, dok je udarni termin i dalje najvažniji dio dana za one koji prate TV program uživo.



Kako se mijenjaju korisničke potrebe i navike, tako raste potražnja za praktičnim rješenjima koja im olakšavaju život. Uz A1 TV od sada još jednostavnije prati omiljeni TV sadržaj, i to bez dodatnih uređaja, instalacija i suvišnih daljinskih upravljača.

Gledaj A1 TV na smart TV-u, putem A1 digitalnog TV prijamnika ili A1 Smart boxa. Instaliraj A1 Xplore TV aplikaciju na uređaj po želji i prati omiljeni TV sadržaj gdje god se nalaziš. Osim toga, do 24. listopada uz novi A1 internet paket odaberi sjajni Samsung smart TV po odličnoj cijeni od 10 € (75,35 kn) mjesečno. Više detalja saznaj OVDJE.

Foto: Getty Images

Sve teme

Ne stišavaju se dojmovi oko iPhone 15 serije: Upoznaj tri nove značajke koje su osvojile ljubitelje Applea

Nova iPhone 15 linija pametnih telefona službeno je predstavljena prošloga mjeseca, a dojmovi se i dalje ne stišavaju. Četiri različita modela, iPhone 15, iPhone 15 Plus, iPhone 15 Pro i iPhone 15 Max, osvojili su ljubitelje tehnologije inovativnošću i nizom poboljšanjima u odnosu na svoje prethodnike.

Ažuriranja se ne odnose samo na nove funkcionalnosti poput Dynamic Islanda i USB-C priključka, već i na značajnu nadogradnju općih performansi, od trajanja baterije do kvalitete kamere.

Vjerni korisnici Appleovih pametnih telefona svakoga se rujna pitaju isplati li se uzeti novi model ili zadržati svoj iPhone još godinu dana. Zato smo u nastavku izdvojili tri nove funkcionalnosti iPhone 15 serije koje su oduševile ljubitelje ovog američkog tehnološkog giganta.

1.    USB-C priključak 

Kao što se nagađalo posljednjih mjeseci, Apple je s izlaskom iPhone 15 serije službeno odustao od svog Lightning priključka u korist univerzalnijeg USB-C priključka, omogućujući dijeljenje istog punjača i kabela s uređajima koji nisu Appleovi.

cyber security

Ta je odluka u skladu s novim propisima Europske unije prema kojima elektronički uređaji moraju usvojiti univerzalni punjač do početka sljedeće godine. Ovaj potez pojednostavljuje punjenje uređaja različitih brendova i pomaže korisnicima da uštede novac izbjegavanjem kupnje dodatnih i ekskluzivnih punjača, što bi direktno trebalo smanjiti količinu elektroničkog otpada.

2.    Dynamic Island 

Sva četiri nova modela iPhonea dolaze sa značajkom "Dynamic Island", zamjenom za urez na zaslonu koji većina modela ima od lansiranja iPhonea X    . U iPhone 14 seriji samo su Pro modeli imali ovu značajku, a sada je proširen i na standardne modele.

cyber security

Dynamic Island prikazuje upozorenja i aktivnosti uživo, tako da ih ne propustiš dok radiš nešto drugo. Možeš pratiti svoju sljedeću vožnju, vidjeti tko zove, provjeriti status leta i još puno toga. Ovaj interaktivni otok koji je jednostavan za korištenje definitivno je jedan od boljih i zanimljivijih Appleovih inovacija.

3.    Bolja kamera

Odlična kamera oduvijek je jedna od glavnih odlika iPhone modela, a ova serija nije izuzetak. Sada glavna kamera snima u super-visokoj razlučivosti pa je još lakše snimiti izvanredne fotografije s nevjerojatnim detaljima — od brzih fotografija do zapanjujućih krajolika. Kod ovogodišnjih modela fokus je na portretima pa tako novi iPhone 15 automatski detektira kada uključiti portretni način fotografiranja. Osim toga, poboljšano je noćno i HDR fotografiranje. 

cyber security

Ovoga puta modeli Pro i Pro Max mogu se pohvaliti kamerom od 48 megapiksela, baš kao iPhone 15 i iPhone 15 Plus, ali dolaze s većim senzorom koji propušta više svjetla, novim „čarobnjakom“ za uređivanje fotografija, kao i optičkim zumom od 5x na iPhoneu 15 Pro Max i 3x optičkim zumom na iPhoneu 15 Pro, što znači da možeš snimiti detaljnije fotografije izdaleka i/ili izrezati fotografiju i zumirati je bez velikog gubitka kvalitete.

cyber security

Ako želiš znati više, pogledaj recenziju iz A1 centra u kojoj naš voditeljski dvojac recenzira novi iPhone 15.



Ako želiš iPhone 15 ili iPhone 15 Plus, provjeri A1 ponudu
OVDJE i uživaj u još boljoj kameri i sjajnim novim funkcionalnostima.

Foto: Unsplash/Apple

Damir Buljan

Sve teme

Stručnjak za cyber sigurnost upozorava: „Postoji raskorak između svijesti o rizicima i onoga što napadači mogu napraviti“

U Europskoj uniji već 11. godinu zaredom listopad se obilježava kao europski mjesec kibernetičke sigurnosti. Zemlje članice tim povodom organiziraju razne edukacije i kampanje kojima je cilj podići svijest o kibernetičkoj sigurnosti među građanima, ali i poslovnim subjektima.

Dnevno se bilježi i do sedam milijuna kibernetičkih napada koji sežu od jednostavnijih, poput probijanja nečije lozinke do sofisticiranijih, kao što je hakerski napad na sustav neke institucije ili tvrtke. Kako online napadi postaju sve češći i uvjerljiviji, teže je prepoznati opasnosti i zato se važno educirati o potencijalnim kibernetičkim prijetnjama.

Damir Bujan, konzultant za informacijsku i kibernetičku sigurnost u A1 Hrvatska, podijelio je nekoliko savjeta koji će ti pomoći da što sigurnije navigiraš online svijetom, a otkrio je i koji su najveći cyber security izazovi u bližoj budućnosti.

Kako je izgledao tvoj karijerni put i profesionalni razvoj u A1 Hrvatska?

Došao sam u A1 Hrvatska prije skoro tri godine, početkom 2021. godine. Primarno sam zaposlen kao ICT Presales za DC usluge (usluge podatkovnog centra poput kolokacije). U to vrijeme A1 je završavao izgradnju svog novog podatkovnog centra u Zagrebu pa sam dosta vremena provodio ondje. Nakon što je DC otvoren krajem 2021., počeli smo dovoditi potencijalne korisnike u obilazak nove zgrade, što je rezultiralo povećanom prodajom usluge kolokacije (oprema korisnika smještena u A1 podatkovnom centru).

Tijekom 2022. godine naglasak na informacijsku i kibernetičku sigurnost postajao je sve veći jer su upiti korisnika na tu temu postali učestaliji. Sukladno tome, fokus A1 ICT odjela također je pojačan u tom segmentu pa sam preuzeo ulogu konzultanta za informacijsku i kibernetičku sigurnost. Zapravo, postao sam svojevrsni „prevoditelj“ tehničkog jezika kojim govore tehničari, inženjeri i ostali IT stručnjaci na jezik koji je razumljiv direktorima, upravama i osobama koje moraju donositi bitne strateške odluke.

Kako izgleda radni dan u životu konzultanta za informacijsku i kibernetičku sigurnost?

Tipičan radni dan u životu konzultanta za informacijsku i kibernetičku sigurnost sastoji se od dosta čitanja i proučavanja novih kibernetičkih prijetnji te stalnog usavršavanja u domeni koja je kao živi organizam i podložna stalnim promjenama. Tu je i dosta sastanaka i dijeljenja informacija s kolegama, „brainstorminga“ oko strategije i pristupa određenom korisniku kako bismo mu pomogli riješiti određeni problem. Također, tu su i sastanci kod korisnika koji su sve samo ne dosadni kad je kibernetička sigurnost u pitanju.

cyber security

Phishing napadi kojima smo izloženi na privatnim e-mail adresama postaju sve uvjerljiviji, a njima smo izloženi i na poslu. Možeš li ukratko opisati što je whaling i kako ne nasjesti na takve napade?

Whaling napad zapravo je ciljani phishing napad. Dok se klasičnim phishingom cilja jako veliki segment korisnika (pa tko se ulovi, ulovio se), whaling napadom ciljamo točno određenog pojedinca. To je obično C-level direktor u nekoj tvrtki i u većini slučajeva osoba koja ima pristup financijama te tvrtke. Najbolja prevencija od whaling i phishing napada jest stalno biti na oprezu i kritički razmišljati o svemu što radiš na internetu.

Stalno moraš imati na umu: ako nešto zvuči predobro da bi bilo istinito, to je u 99,9 posto slučajeva alarm za uzbunu i sigurno je neka vrsta prijevare u pitanju. To nije nimalo jednostavno, a kriminalci na internetu su sve domišljatiji u kreiranju uvjerljivih phishing kampanja. Danas su jako popularne lažne internet stranice banaka koje te mame da klikneš na link i uneseš svoje podatke s kartica, tekućih računa, osobne podatke i slično.

Na što se raspodjeljuje i troši novac koji tvrtke odvajaju za kibernetičku sigurnost?

Većina novca koji tvrtke troše na kibernetičku sigurnost odlazi na kupnju sofisticiranih alata kako bi se rizik od prijetnji s interneta smanjio na najmanju moguću mjeru. Manji dio novca odlazi na edukaciju korisnika. Smatram da bi se trebao smanjiti broj alata i tehnologija koje prosječna tvrtka koristi kao zaštitu od kibernetičkih napada, a da bi se trebali povećati budžeti za edukaciju korisnika. Naime, kompletna zaštita od kibernetičkih napada pada u vodu ako imamo korisnike koji nisu educirani o tome kako se trebaju ponašati na internetu.

cyber security

Koliko su ljudi danas svjesni izloženosti kibernetičkim napadima? Kako odabrati dobru i neprobojnu lozinku?

Svjesnost o izloženosti kibernetičkim napadima sve je veća, ali isto tako maliciozni napadači svakim su danom sve vještiji. Sukladno tome, stalno postoji određeni raskorak između naše svijesti o rizicima i onoga što napadači mogu napraviti.

Savjet vezan uz lozinke je sljedeći: ne trebaju ti kratke i složene lozinke, već relativno dugačke, ali jednostavne. Na primjer, lozinka „banana-jabuka_ananas“ puno je bolja od lozinke „211?eu)Lwm“. Naime, prvu ćeš puno lakše zapamtiti od druge. Također, lozinku od 20 znakova značajno je teže probiti posebnim alatima nego ovu od 10 znakova.

Još jedan vrlo bitan savjet: nikako ne koristi istu lozinku za više ključnih stvari poput poslovnog korisničkog računa, Gmaila, Facebooka i slično. Kompromitiranjem lozinke svi tvoji računi na kojima koristiš istu lozinku bit će nepovratno izgubljeni.

Koji su najveći cyber security izazovi koji nas očekuju u idućih nekoliko mjeseci?

U sljedećih šest do 12 mjeseci glavni izazovi u EU bit će stupanje na snagu NIS2 (Network and Information Security) direktive. Cilj NIS2 direktive jest uspostaviti standardnu razinu kibernetičke sigurnosti u svim državama članicama uvođenjem standardiziranih zahtjeva i mjera te zakonskog okvira.

Uspostavom sigurnosnih zahtjeva, obvezom izvještavanja, provedbom mjera i sankcija, NIS2 nastoji zaštititi ključnu infrastrukturu Europske unije i sve njezine građane od utjecaja kibernetičkih napada na IT sustave tvrtki koje pružaju usluge od iznimne važnosti za svakodnevni život (vodovod, distribucija električne energije, plinovod, željeznica, proizvodnja hrane i slično). Dakle, tri su primarna cilja uvođenja NIS2 direktive:

- Povećati otpornost na kibernetičke napade među ključnim pružateljima usluga u EU.
- Pojednostavniti otpornost na kibernetičke napade strožim sigurnosnim zahtjevima i kaznama za njihovo kršenje.
- Poboljšati spremnost EU za suočavanje s kibernetičkim napadima.

Internet je prostor svakodnevnog funkcioniranja digitalnog društva, a najučinkovitija obrana od svih vrsta cyber napada je prevencija, odnosno edukacija i informiranje građana. Kibernetička sigurnost je zajednički napor koji zahtijeva predanost pojedinaca, organizacija i društva u cjelini, a uz određene mjere opreza internet možemo učiniti sigurnijim za sve.

Foto: Zvonimir Raspudić/Getty Images

Obnovljeni mobiteli

Sve teme

Dobri za okoliš i vlastiti džep: Otkrivamo ti sve prednosti korištenja obnovljenog mobitela

Klimatske promjene definitivno su jedan od najozbiljnijih izazova današnjice, primarno zbog zabrinjavajućih i sve izraženijih učinaka na cijeli svijet. U svakodnevnom životu sve si češće postavljamo pitanje kako možemo doprinijeti borbi za očuvanje okoliša. Održivi izbori i produljenje životnog vijeka postojećim proizvodima definitivno su prvi korak na tom putu.

Kako tehnologija napreduje, mnogima od nas je primamljiva ideja o kupnji najnovijeg modela pametnog telefona. Međutim, znaš li da 80% ugljičnog otiska mobitela dolazi od njegove proizvodnje, a ne od svakodnevne upotrebe?

Budući da proizvodnja i distribucija tehnologije ostavljaju svoj trag na okoliš, mnogima je privlačnija i etičnija ideja o kupnji obnovljenih uređaja. Na taj način jedan uređaj manje završi na otpadu, čime se izravno smanjuje količina elektroničkog otpada.

Iako na prvu može zvučati kao da se radi o uređajima s greškom ili pokvarenim mobitelima koji su samo „zakrpani“, zapravo se radi o izvrsnoj alternativi skupljim i novim uređajima.

obnovljeni mobiteliŠto su uopće obnovljeni mobiteli?

Ne radi se o klasičnim polovnim proizvodima, već o potpuno funkcionalnim, najsuvremenijim uređajima koji su prošli razna ispitivanja kvalitete, a ponekad i popravak. Svoj primjerak možeš nabaviti po značajno nižoj cijeni od novog, dok su izbrisani svi podaci prijašnjeg vlasnika pa je odmah spreman za upotrebu.

Ovo su prednosti korištenja obnovljenog mobitela:

⇒ Niža cijena
Kupnjom obnovljenog mobitela možeš uštedjeti stotine eura u usporedbi s kupnjom novog mobitela.

⇒Testirana ispravnost
Svi obnovljeni uređaji prolaze kroz nekoliko kontrola provjere ispravnosti, a kvarovi se popravljaju prije izlaska u prodaju. Obnovljeni mobiteli izgledaju i rade kao novi jer zadovoljavaju najviše standarde očuvanosti i funkcionalnosti. Informacije dijele stvarne osobe, a ne bezlične web stranice. Autentično se prenosi doživljeno iskustvo kroz videozapise, dok je Google ograničen na fotografije i tekst.

⇒ Eco friendly opcija
Kupnjom obnovljenog uređaja pridonosiš očuvanju okoliša jer jedan uređaj manje završi na otpadu, čime se direktno smanjuje količina elektroničkog otpada.

⇒ Izgledaju i rade kao novi
Teško je pronaći razliku između novog i obnovljenog mobitela jer obnovljeni izgledaju i rade kao novi, a obično dolaze s jamstvom na koje se možeš pozvati u slučaju da imaš nekakvih problema s uređajem.

Obnovljeni mobiteli iz A1 ponude imaju jamstveni rok od 12 mjeseci i prošli su strogu kontrolu provjere ispravnosti. Sve funkcionalnosti testirane su raznim dijagnostičkim postupcima pa dobivaš ispravan uređaj, kako bi iskustvo korištenja obnovljenog uređaja bilo jednako iskustvu korištenja novog uređaja.
Osim Zoot iPhonea koji ulazi u najvišu kategoriju očuvanosti i funkcionalnosti, odnosno izgleda i radi kao novi, u A1 ponudi obnovljenih mobitela pronaći ćeš i A1 Alpha Eco koji je izrađen od recikliranog materijala, tj. uz manju emisiju CO2 plinova. Svoj obnovljeni uređaj možeš naručiti putem
webshopa ili kupiti na A1 prodajnim mjestima.

obnovljeni mobiteli

Reciklaža starih uređaja

Na A1 prodajnim mjestima možeš i reciklirati svoje stare elektroničke uređaje, bilo da se radi o mobitelu, satu, tabletu, laptopu, bateriji ili punjaču. Sve što trebaš učiniti jest odložiti svoj stari uređaj u posebni spremnik, a na poklon ćeš dobiti platnenu eco friendly vrećicu.

Reciklažom starog mobitela možeš uštedjeti na kupnji novoga, a pritom uređaj ne mora biti kupljen u A1. Donesi svoj rabljeni uređaj na procjenu i dobit ćeš vaučer u iznosu otkupljene vrijednosti uređaja koji možeš iskoristiti za kupnju novog uređaja iz naše ponude. Popis uređaja koje možeš donijeti na procjenu i ostvariti uštedu možeš provjeriti ovdje.

obnovljeni mobiteli
Ako se i dalje premišljaš oko reciklaže, možda te potakne podatak da recikliranjem jednog mobitela štedimo dovoljno energije za napajanje laptopa na čak 44 sata.

Primjenom održivog razvoja i čistije proizvodnje uz očuvanje sirovina te smanjenjem stvaranja otpada A1 Hrvatska daje svoj doprinos zaštiti okoliša. Zbog toga je od 2015. do danas produljen životni vijek više od 420.000 uređaja, čime je smanjena emisija ugljičnog dioksida i gomilanje elektroničkog otpada, bez žrtvovanja kvalitete proizvoda.

Foto: Getty Images i A1 Hrvatska

Sve teme

U kinima su novi „Plaćenici“ i „Poslije svega“: Za zagrijavanje pogledaj prethodne nastavke ovih filmskih hitova

U hrvatska kina nedavno su stigla dva hit naslova popularnih filmskih franšiza koje su milijuni obožavatelja nestrpljivo iščekivali. Radi se o četvrtom nastavku akcijskog spektakla „Plaćenici“ i petom, ujedno posljednjem nastavku romantične drame „Poslije svega“.

„Plaćenike“ smo prvi put na velikim ekranima gledali 2010., a radi se o filmskoj franšizi s najviše akcijskih zvijezda koje predvode Sylvester Stallone (Barney Ross), Jason Statham (Lee Christmas) i Dolph Lundgren (Gunner Jensen). U najnovijem nastavku glumačkoj postavi pridružila su se i neka nova lica poput Megan Fox, repera 50 Centa i filmske legende Andyja Garcije. U „Plaćenicima 4“ ne nedostaje spektakularnih scena borbi i eksplozija, kao i kaskaderskih akrobacija i neočekivanih preokreta, po čemu je franšiza i poznata.

 

Ranije ove godine Arnold Schwarzenegger potvrdio je da se neće pojaviti u novim „Plaćenicima“, dok će četvrti nastavak biti posljednji za Sylvestera Stallonea. Upravo zato obožavatelji nagađaju da se radi o kraju franšize, dok se o snimanju novih nastavaka zasad ništa ne zna.

Osim „Plaćenika“, franšiza koja već godinama privlači domaću publiku u kinodvorane je i „Poslije svega“. Trenutačno se prikazuje peti, ujedno i posljednji nastavak koji donosi zaključak dramatične ljubavne priče Tesse i Hardina. Ni ovoga puta neće nedostajati strasti, iznenađujućih zapleta i turbulencija koji protagoniste prate od njihova prvog susreta.

Iznimno popularna filmska franšiza nastala je prema književnom predlošku Anne Todd, a inspiracija za turbulentnu vezu glavnih junaka bila joj je glazba boy benda One Direction, dok je lik Hardina nadahnut Harryjem Stylesom. Navedeni sastojci zaslužni su za globalnu senzaciju koja se može mjeriti s uspjesima „Sumrak“ sage i franšize „Pedeset nijansi sive“.

Prijedlog za vikend bingeanje

Kao zagrijavanje za ova dva kino hita predlažemo ti da pogledaš prethodne nastavke „Plaćenika“ i „Poslije svega“. Pronaći ćeš ih u našoj Videoteci, točnije u katalogu „Uoči novih premijera u kinu“ do kojeg možeš doći u samo nekoliko klikova na svom daljinskom upravljaču.

Osim ove dvije franšize, u Videoteci te čeka pregršt drugih hit naslova koje možeš posuditi po super cijenama, od najnovijih blockbustera do vječnih klasika. Svatko će naći nešto za sebe, a od vrhunske zabave dijeli te doslovce jedan klik. Zato se zavali u kauč, pritisni gumb „VOD“ na svom daljinskom upravljaču i neka bingeanje započne.

Foto: Poslije svega: Sudar (After we colided) - ©2020 AFTER WE COLLIDED, LLC. ALL RIGHTS RESERVED/Plaćenici 2 (EXPENDABLES 2) - MOTION PICTURE ARTWORK © 2012 LIONS GATE ENTERTAINMENT INC. ALL RIGHTS RESERVED.

TikTok

Sve teme

Mladi sve više koriste TikTok kao tražilicu: Koliko je pouzdan i na što sve trebaš pripaziti prilikom pretraživanja?

Popularna društvena mreža TikTok, aplikacija za dijeljenje i kreiranje kratkih videozapisa, u 2022. godini premašila je milijardu aktivnih korisnika mjesečno. TikTok je najpopularniji među generacijom Z, odnosno osobama rođenima između 1995. i 2012. godine, i oni ga sve više koriste za pretraživanje informacija umjesto klasičnih tražilica poput Googlea.

Iako starije generacije TikTok doživljavaju uglavnom kao aplikaciju s plesnim koreografijama i pop glazbom, ona je puno više od toga. Preporuke za kafiće i restorane, kao i za izložbe, filmove i koncerte, ali i korisne informacije poput recepata ili savjeta – sve to možeš pronaći na TikToku. Generacija Z tu društvenu mrežu koristi kao „one-stop shop“ za zabavu, inspiraciju, ali i informiranje. Naime,
prema istraživanjima čak 40 posto pripadnika generacije Z koristi Instagram i TikTok za pretraživanje umjesto Googlea. 

Stručnjaci iz Centra za sigurniji internet otkrili su koje su prednosti, a koje su mane korištenja TikToka kao primarne internetske tražilice te kako točno funkcionira njegov čuveni algoritam.

tik tok

Kako funkcionira TikTok algoritam?

Na TikToku se nalaze milijuni sati sadržaja i koliko god skrolaš, nikad nećeš doći „do kraja“. Kako onda ova društvena mreža bira što će ti pokazati? Informacije na TikToku do tebe dolaze pomoću algoritma koji personalizira sadržaj na temelju tvoje interakcije u aplikaciji. To znači da TikTok, kao i ostale društvene mreže, prati koliko vremena provodiš na nekom videozapisu, tj. temi i je li izazvao reakciju poput lajkanja i dijeljenja.

Cilj algoritma je da te što duže zadrži na TikToku, a to ne bi postigao prikazivanjem sadržaja koji te ne zanima, zar ne? Svaka For You stranica u potpunosti je jedinstvena i prilagođava se interesima korisnika.

Za generaciju Z pretraživanje na TikToku zanimljivije je od upisivanja upita na Googleu jer na taj način dobiju rezultate koje su producirale „stvarne“ osobe. Osim toga, mnogima ovaj način pretraživanja ne služi samo za traženje proizvoda ili zanimljivih mjesta i događaja, već i za pronalazak edukativnog sadržaja kojim šire svoje horizonte.
 

Pozitivne strane korištenja TikToka za pretraživanje:

   TikTok prikazuje videozapise u skladu sa sadržajem koji ti je zanimljiv.
 Informacije dijele stvarne osobe, a ne bezlične web stranice. Autentično se prenosi doživljeno iskustvo kroz videozapise, dok je Google ograničen na fotografije i tekst.
 Pretraživanje na TikToku često je interaktivnije od upisivanja upita na Googleu.
 Možeš pronaći razne proizvode, recepte, ideje za putovanja, naučiti kako se nešto radi i educirati se o određenoj temi gledajući videozapise kraće od minute.

Negativne strane korištenja TikToka za pretraživanje:

   Uspon TikToka kao tražilice može značiti više susreta s dezinformacijama koje bi se posljedično mogle proširiti. Zabilježeno je kako se platforma borila s moderiranjem obmanjujućeg sadržaja o izborima u više država, ratu u Ukrajini i pobačaju.
 Dolazi do iskorištavanja hashtagova, što se može vidjeti na primjeru hashtaga za “anoreksičnost”. Videozapisi s ovim hashtagom imaju više od 20 milijuna pregleda zajedno, što je istovremeno zapanjujuće i zastrašujuće. Zbog toga mnoge pogrešno napisane i problematične ključne riječi još uvijek prikupljaju milijune pregleda.
 TikTok koristi zajedničke zvukove kako bi grupirao slične videozapise. To omogućava korisnicima da lako pronađu više sadržaja koji koriste isti zvuk ili isječak pjesme pomoću tražilice. Međutim, korisnici mogu „preoteti“ određene zvukove ili isječke pjesme kako bi promovirali toksične trendove.
 TikTok algoritam zadržava korisnike i otežava napuštanje aplikacije, odnosno provjeru informacija na drugim tražilicama.

tik tok
U par klikova i za nekoliko sekundi na TikToku možeš naći sve što te zanima, no postoje brojne opasnosti poput dezinformiranja i lažnih vijesti. Zato je ključno uspostaviti ravnotežu između korištenja TikToka kao alata za pretraživanje i ostalih provjerenih tražilica te se educirati o tome kako prepoznati dezinformacije.

Trebaš savjet kako to učiniti? Javi se na besplatnu i anonimnu liniju Centra za sigurniji internet 0800 606 606, svakog radnog dana između 8 i 16 sati. Za više informacija o odgovornom korištenju tehnologije posjeti web stranicu #BoljiOnline.

Foto: Getty Images i Unsplash

Sve teme

Vodimo vas iza kulisa snimanja TV reklame „Sve što želim je sve“

Čak 158 članova ekipe, osam lokacija, pet dana snimanja, jedan rock klasik iz 1989. i uvjerljiva preobrazba 22-godišnjakinje u baku bili su potrebni da se napravi TV reklama pod sloganom „Sve što želim je sve“ koja ti sigurno nije promakla.

 

Tako veliki projekt zaslužuje poseban tretman i zato te u ovom članku vodimo iza kulisa snimanja reklame te otkrivamo neke dosad nepoznate detalje o njezinu nastanku.

Mnogima je za oko zapela „baka skejterica“, iza čije se vješto izrađene maske krije 22-godišnja djevojka. Za njezinu je nevjerojatnu preobrazbu bio zadužen tim vizažista, protetičara i kostimografa.

Sve što želim je sve
Vizualno je dojmljiva i scena uzdizanja motoristice tijekom vožnje motocikla. Kaskaderka je na statičnom setu nosila pojas pričvršćen za žice koje su visjele s dizalice, a kako bi scena uzleta izgledala što realističnije, žice i pojas uklonjeni su u postprodukciji.

Sve što želim je sve

Kako je nevrijeme pomrsilo dio planova

Ali što je jedno snimanje bez nepredviđenih situacija? Ovoga puta svim će akterima u pamćenju ostati nezapamćeno ljetno nevrijeme koje je narušilo dio originalnih planova produkcije. Međutim, to nikoga nije pokolebalo, a timski duh i snalažljivost otvorili su nove prilike za snimanje.

 

Snimanje ću pamtiti po prekrasnoj atmosferi i energiji, ali i hrpi nepredviđenih situacija koje su nas svakoga dana 'izuvale iz cipela', no nisu uspjele narušiti entuzijazam sudionika“, otkrila je Ana Ključević, stručnjakinja za marketinške komunikacije iz A1 Hrvatska.

Sve što želim je sve
Zbog posljedica nevremena otkazano je snimanje scene s jednorogom u šumi koja je prvotno zamišljena kao jedna od lokacija. A dok je produkcija provjeravala štetu, lokalci su drugim članovima ekipe priuštili prizor koji oživljava duh nekih prošlih vremena.

"Jedno jutro smo pokraj lokalne mljekare čekali redatelja i produkciju da se vrate s provjere terena dok su mještani donosili svježe mlijeko. Večer prije produkcija je tabala zemlju i izravnavala teren. Ujutro je drveće bilo slomljeno i bilo je blata do koljena pa je ta lokacija nepovratno otkazana, ali smo zato izbrojali litre i litre mlijeka“, prisjetila se Iva Šimunović, Marketing Communications Principal u A1 Hrvatska.

Koja je ideja iza kampanje „Sve što želim je sve“?

Mjeseci pripreme, kao i maksimalno iskorišteni dani na setu rezultirali su reklamom na koju su ponosni svi akteri, no koja se poruka krije iza nje?

Uz inspirativne kadrove, slogan „Sve što želim je sve“ i prigodnu glazbenu podlogu – Queenov hit „I Want It All“, A1 Hrvatska želi poručiti korisnicima da vjeruje u mogućnosti, a ne ograničenja, što je vidljivo iz
trenutačne ponude. Kako se korisničke potrebe stalno mijenjaju, raste potražnja za praktičnim rješenjima koja olakšavaju i obogaćuju život. Zato im A1 pruža sve što traže od svog teleoperatera, ali i puno više – na jednom mjestu.



Kampanjom „Sve što želim je sve“ predstavljene su inovativne usluge i proizvodi koji odgovaraju trenutačnim potrebama i očekivanjima korisnika, kao što su sloboda, fleksibilnost i olakšavanje svakodnevice. Osim većih brzina interneta do 2 Gbit/s i premium opremu koju čine WiFi 6 router i mesh uređaj, tu je i A1 TV koji je od sada dostupan na svim ekranima i u svim prostorijama. Mobilni korisnici odnedavno mogu uzeti ili pokloniti 24 sata neograničenog interneta korisnicima pretplate ili bonova.

Osim toga, predstavljena je nadograđena i pojednostavljena Moj A1 aplikacija, kao i tarife na bonove koje od sada možeš platiti 3 ili 6 mjeseci unaprijed. Uz to, naše dodatne usluge Osiguranje ekrana, A1 Xplore Music by Deezer, A1 SafeNet, A1 Internet zaštita i A1 Pomoć u kući možeš aktivirati i besplatno isprobati do 3 mjeseca.

Foto: Brand Vision

Sve teme

Hrvatska gejming industrija raste: Osim dobiti, povećali su se i napori za sigurnije virtualno okruženje

Iako domaća gejming industrija nije velika, posljednji rezultati pokazuju da svakako postoji razlog za optimizam budući da iz godine u godinu raste.
Ovoga tjedna predstavljeni su podaci najnovijeg istraživanja o hrvatskoj gejming industriji u 2022. godini koje je proveo Klaster hrvatskih proizvođača računalnih igara u suradnji s A1 Hrvatska. Drugo po redu istraživanje ovoga je puta uključilo više od 50 obrta, kao i poduzeća iz jedinog domaćeg gejming inkubatora PISMO powered by A1 iz Novske.


Rezultati dokazuju da je pred industrijom blistava budućnost jer su gotovo svi pokazatelji uspješnosti u porastu u odnosu na 2021. godinu. Tako je 2022. zaposlenost u hrvatskom gejmingu porasla za 17 posto, ukupna dobit je 10 posto viša u usporedbi s prethodnom godinom i iznosi više od 60 milijuna eura, dok je u industriji zaposleno 30 posto žena, što je više od europskog prosjeka od 24 posto iz 2021. godine. Za neprogramerskim zanimanjima (crtači, animatori i sl.), koja čine oko 75 posto industrije, i dalje postoji podjednaka potražnja. Optimistične su prognoze i za 2023. godinu budući da industrija očekuje porast do 30 posto.


„Hrvatska gejming industrija nastavila je rasti i u 2022. zahvaljujući kreativnosti i inovativnosti talentiranih profesionalaca te sve većem broju domaćih razvojnih timova koji osvajaju pozornost publike diljem svijeta. Veseli nas činjenica da je Hrvatski audiovizualni centar od 2021. pokrenuo javno financiranje videoigara, posebno kada znamo da se time može pohvaliti još samo devet članica Europske unije. Naime, smatramo kako proizvodnja videoigara treba dobiti vlastiti podrazred u Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti, čime će se olakšati buduće analize i unaprijediti donošenje relevantnih politika za daljnji poticaj industrije“, istaknuo je Vladimir Bogdanić, član Odbora Klastera hrvatskih proizvođača računalnih igara.
Osim toga, proizvodnja videoigara uskoro će dobiti vlastiti podrazred u Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti, što jasno pokazuje predanost prepoznavanju gejming industrije kao značajnog sektora u gospodarstvu. Na taj se način dodatno podiže konkurentnost i potiču inovacije na hrvatskoj gejming sceni, privlačeći pažnju investitora koji prepoznaju potencijal ove rastuće industrije.

Osviještenost o potrebi za sigurnijim virtualnim okruženjem

U sklopu ovogodišnje analize, studijima su postavljena pitanja vezana za njihove proizvodne prakse i usklađenost s UNICEF-ovim preporukama industriji za procjenu utjecaja na djecu.
Pohvalna je činjenica da su hrvatski proizvođači videoigara svjesni odgovornosti prema gejmerima jer 60 posto njih do 2026. namjerava uvesti kodeks ponašanja ili smjernice za igru, a čak 71 posto gejming studija s multiplayer igrama do tada planira implementirati mehanizme kojima igrači mogu prijaviti neprihvatljivo ponašanje.
„A1 Hrvatska već sedam godina ulaže u domaći gejming ekosustav, stoga nas posebno vesele podaci istraživanja o rastu industrije, a još smo ponosniji što je u industriji prepoznata važnost sigurnog virtualnog okruženja. Ona je dio brojnih A1 projekata, primjerice kampanje #BoljiOnline kojom u suradnji s Centrom za sigurniji internet, nastojimo internet učiniti sigurnijim i pozitivnijim mjestom za sve. Naravno, sigurnost ide ruku pod ruku sa zabavom i neprekinutim brzim akcijama tijekom gejmanja za što su zaslužne naše najkvalitetnije internetske usluge. Godinama kontinuirano ulažemo u promociju i širenje potencijala gejming industrije pa smo tako od ove godine krenuli i s A1 Student eChallenge esport ligom. Naš entuzijazam ponajprije dolazi od publike koju smo okupili, jer su prepoznali kvalitetu i trud koje s našim partnerima unosimo u promicanje sigurnog online okruženja i esporta. Ta nas činjenica potiče da svaku novu ligu činimo još zanimljivijom i sigurna sam kako će upravo započeta 12. sezona A1 Adria League biti najatraktivnije takvo natjecanje do sada“, naglasila je Iva Ančić, rukovoditeljica brenda, marketinških komunikacija i digitalnog poslovanja u A1 Hrvatska.


Sjajna vijest za gejmere jest i da su ovaj tjedan započele kvalifikacije za finale 12. izdanja A1 Adria League na kojem se najbolji regionalni igrači u esportu natječu u tri glavne igre - FIFA23, CS:GO i FIFA Mobile te prvom od četiri rotirajuće League of Legends, za ukupni nagradni fond od 15.600 eura. Preostale igre iznenađenje su kojim će organizatori dodatno začiniti ionako već zanimljivo gejming natjecanje.

Ako je suditi prema podacima istraživanja, natjecanjima i optimizmu aktera, hrvatska gejming industrija u budućnosti će ostvariti još veći uspjeh, i to uz potporu regulatora, poslovnih partnera i talentiranih profesionalaca.

Cijelo istraživanje pročitajte
OVDJE.

Foto: A1 Hrvatska

Sve teme

Kako s djecom razgovarati o online sigurnosti? Provjeri brošuru koja roditeljima donosi sve odgovore

Prvi dani rujna u znaku su povratka u školske klupe. Početak nove školske godine nije stresan samo za školarce, već i za njihove roditelje. Osim što donosi više obveza, poput raznih izvanškolskih aktivnosti na koje ih treba razvažati, roditeljskih sastanaka i informacija, moraju voditi računa i o sigurnosti na internetu budući da mališani tamo mogu biti izloženi neprimjerenom sadržaju ili ponašanju.

Današnja djeca žive u znatno drukčijem svijetu od njihovih roditelja, posebno kada je riječ o izloženosti tehnologiji. Često se na internetu susreću sa situacijama koje stariji nisu imali prilike iskusiti na svojoj koži, što nekima predstavlja izazov pri razumijevanju, pružanju podrške i stvaranju osjećaja sigurnosti.

Upravo kako bi pomogli roditeljima i osvijestili ih o raznim izazovima u online svijetu, ali i pozvali na odgovorno korištenje tehnologije, Centar za sigurniji internet i A1 Hrvatska predstavili su brošuru Siguran početak nove školske godine. U njoj ćeš pronaći pregledne informacije za bolje razumijevanje digitalnih aktualnosti s kojima se osnovnoškolci svakodnevno susreću. Osim savjeta za djecu, donosi i brojne upute za roditelje koje će svima zajedno omogućiti bezbolnije uživanje u blagodatima tehnologije.

„Svaki je dan dobar dan za podizanje svijesti o sigurnijem korištenju modernih tehnologija. Početak školske godine mnogim roditeljima i djeci predstavlja novu stranicu koju sami pišu, a mi želimo da ista bude ispisana sigurnim i odgovornim korištenjem modernih tehnologija, kao i odnosom povjerenja na razini roditelj-dijete“, kažu Martina Nikolić, mag.psych. i Ana Veočić, mag.act.soc., iz Centra za sigurniji internet.


„Početak školske godine sam po sebi je težak svim roditeljima. Uz sve brige koje ih neizbježno čekaju, ovom brošurom htjeli smo im dati savjete za poticanje razgovora s djecom o online svijetu. Tako u njoj mogu pronaći preporuke za korištenje ekrana ovisno o dobi djeteta, kako se postaviti prema online izazovima te saznati više o samom cyberbullyingu i pronaći savjete za određene situacije“, otkrila je Marijana Zagorac, koordinatorica medijske strategije, gaminga i sponzorstva u A1 Hrvatska.

U brošuri su pokrivene razne teme koje je Centar za sigurniji internet procijenio važnima i korisnima kroz praktični rad s djecom, mladima i njihovim roditeljima. Roditelji mogu iskoristiti konkretne alate u pojedinim situacijama kojima će pridonijeti digitalnoj dobrobiti cijele obitelji. Osim toga, brošura donosi i detalje o klasifikaciji videoigara, prepoznavanju predatora i tzv. sharentingu (pretjeranom dijeljenju fotografija i podataka o djeci). Na kraju brošure nalazi se Obiteljski ugovor, odličan alat za započinjanje razgovora o sigurnom i odgovornom korištenju tehnologije s kojom svi članovi obitelji mogu postaviti jasna očekivanja i granice.

Budući da živimo u digitalnom dobu, zabrane ekrana nemaju smisla pa se preporučuje uspostavljanje zdrave ravnoteže između aktivnosti na internetu i uživo. Uz to, iznimno je važan otvoreni razgovor s djecom, kao i stvaranje sigurne okoline za izražavanje osjećaja i stavova jer će najmlađi samo tada otkriti ako ih nešto tišti.

Besplatnu brošuru možeš preuzeti
OVDJE, a za više informacija o odgovornom korištenju tehnologije posjeti web stranicu #BoljiOnline.

Imaš dodatnih pitanja? Stručnjaci iz Centra za sigurniji internet dostupni su na besplatnom i anonimnom broju 0800 606 606 svaki radni dan od 8 do 16 sati.

Foto: Brošura Siguran početak nove školske godine/Getty Images

Sve teme

Što je 5G mreža donijela Hrvatima?

Ovaj članak nastao je u suradnji s Jutarnjim listom.

Prema procjenama Ericssona do kraja 2026. broj korisnika 5G-a globalno će dosegnuti 3,5 milijardi, a globalni prihodi 5G tehnologije 2025. će, prema analizi Europske komisije, premašiti 225 milijardi eura. Od lipnja 2021. godine u 58 zemalja u svijetu korisnicima je dostupna 5G mreža, a gigabitne brzine 5G mreže danas su stvarnost i u Hrvatskoj, što znači da korisnici već surfaju na 5G mreži u Zagrebu, Dubrovniku, Šibeniku, Splitu, Trogiru, Zadru ili Puli i drugdje. Stručnjaci su složni kako će 5G tehnologija otvoriti vrata novoj tehnološkoj revoluciji, no ne smijemo zaboraviti da od mreže pete generacije profitiraju i obični korisnici, a ne samo industrije.

5G tehnologija mijenja svijet. Ovo je tvrdnja s kojom se slažu brojni domaći i svjetski znanstvenici te inovatori jer se radi o sustavu koji može pomaknuti granice medicine, znanosti, obrazovanja te skoro svih industrija. Operacije na daljinu, samovozeći automobili, semafori koji se sami prilagođavaju prometu… ovo su samo neke od inovacija koje su moguće zahvaljujući 5G mreži. Nažalost, morat ćemo još pričekati da spomenuti noviteti postanu dio svakodnevice, ali postoje već sada određeni benefiti 5G mreže koji su odmah dostupni, pogotovo za obične građane. Upravo zato namjeravamo kroz ovaj tekst pokazati što se sve promijenilo za korisnike telekomunikacijskih mreža.

5G mreža dostupna je od lipnja 2021. u 58 zemalja i procjenjuje se da će dosegnuti milijardu korisnika u tri i pol godine od lansiranja. Usporedbe radi, 4G mreži su trebale četiri godine da dosegne tu brojku, dok je 3G čekala čak 12 godina da premaši tu magičnu barijeru od milijardu korisnika. Gigabitne brzine 5G mreže danas su, također, stvarnost i u Hrvatskoj. A1 Hrvatska prva je započela 12. kolovoza 2021. s pružanjem usluga na pravoj, gigabitnoj 5G mreži, a signal je dostupan u Zagrebu, Dubrovniku, Šibeniku, Splitu, Trogiru, Zadru, Puli te drugim gradovima.

Brže preuzimanje sadržaja

- Za korisnike, 5G mreža znači gigabitno iskustvo bilo kada i bilo gdje, što znači da sada u pokretu mogu imati doživljaj dostupnosti, pouzdanosti i sigurnosti koji su prije imali s fiksnim mrežama, uz dugoročno četiri do pet puta veće brzine u odnosu na mreže četvrte generacije – pojasnio nam je još 2021. Tomislav Makar, tadašnji glavni direktor za tehniku i informacijske tehnologije A1 Hrvatska.

Danas ste već i sami svjesni o kakvim brzinama se radi - film se učitava 85 posto brže, za skidanje mobilne igre treba vam samo 17 sekundi, dok je prije prosjek bio gotovo dvije minute. Za preuzimanje omiljenog glazbenog albuma potrebno je svega deset sekundi umjesto jedne minute, a za, primjerice, 10.000 e-mailova treba vam samo minuta u odnosu na gotovo sedam minuta na 4G mreži. Naravno, potencijal slanja velikih datoteka je puno veći za liječnike i znanstvenike koji na taj način razmjenjuju ogromne količine podataka, ali ne škodi i kao opcija za prosječnog korisnika telekomunikacijske mreže.

Sljedeća bitna prednost 5G mreže jest niska latencija. Ona označava kašnjenje u prijenosu podatka, a izražava se najčešće u milisekundama. Manje kašnjenje u prijenosu podataka znači, naravno, bržu i bolju komunikaciju. Latencija od nekoliko desetaka milisekundi u 4G mreži u 5G-u se smanjuje na samo nekoliko milisekundi.

- Upravo ovaj nevjerojatni iskorak najviše utječe na tehnološku transformaciju u industrijama i brojnim novim uslugama za korisnike. 5G mreža omogućava masovnu komunikaciju uređaja i stvari, nove oblike zabave putem virtualne stvarnosti, bolje korisničko iskustvo u gamingu, znatan napredak u medicini, modernizaciju proizvodnje te potpuno oslanjanje na tehnologije u oblaku. Sve to omogućit će, pak, rast industrije, prihoda i gospodarski razvoj – ističe Makar.

Veliki potencijal za gaming industriju

Niska latencija izuzetno je bitna za pojedince koji za život zarađuju streamanjem sadržaja. To su prvenstveno gameri te influenceri, ali i svi drugi pripadnici industrije koji žele, recimo, izravno prenositi sportska natjecanja ili modne revije.

Konkretne pomake možemo objasniti na videoigrama. 5G mreža omogućuje streamanje igara bez imalo poteškoća na tablete ili mobitele dok su dosad gameri bili vezani za uređaje koji su imali fiksnu poziciju poput računala i konzola. To je izuzetno bitna vijest za industriju koja bi, prema izvješću Juniper Researcha, u 2025. godini mogla vrijediti 3,5 milijardi dolara, što je 1,4 milijarde dolara više nego što sada vrijedi.

Velika brzina prijenosa podataka, kao i niska latencija, bitni su i za još jedan segment svakodnevnog života – učenje i rad na daljinu. Pandemija koronavirusa prisilila je učenike da dio svog školovanja provedu pred laptopom na online nastavi, što nije jednostavan zadatak ako se radi o udaljenom otoku ili zabačenom selu s izuzetno slabim signalom. Isti problem vrijedi i za zaposlene osobe koje bi htjele iskoristiti mogućnost rada na daljinu, no ne mogu zbog ograničenja postojeće mreže. S 5G tehnologijom ove prepreke više ne postoje.

- Korisnici i tržište posljednjih su godina pokazali veliki interes i potrebu za fiksnim internetom preko mobilne mreže. Nadogradnja pružanja te usluge s 4G na 5G mrežu je logičan, ali i nužan korak za ubrzanjem dostupnosti kvalitetnog širokopojasnog interneta s brzinama većim od 100 Mbps po korisniku, pogotovo u područjima s neadekvatnom infrastrukturom poput zastarjelih bakrenih parica. To će omogućiti ravnomjeran razvoj i jednake prilike za poslovanje, edukaciju i kvalitetu življenja na nekom od otoka, slavonskom selu ili velikom gradu. Upravo je zato razvijen fiksni pristup internetu preko 5G-a koji je dostupan korisnicima.

Povezivanje hrvatskih otoka

Daljnja izgradnja i razvoj 5G mrežne infrastrukture u Hrvatskoj smanjit će potrebu za optikom ili drugim oblikom prijenosa interneta do bazne stanice, što će bitno utjecati na kvalitetnu internetsku mrežu i na otocima. Ne zaboravimo da Hrvatska ima vrlo razvedenu obalu s više od 1200 otoka, otočića i hridi, a kvalitetna pokrivenost od izuzetnog je značenja za podizanje turističkog potencijala jer u drugim državama 5G revolucija ide nekoliko koraka brže nego kod nas zbog čega će turisti očekivati jednaku uslugu kao i u svojim matičnim zemljama.

Ostaje još samo pitanje – što će budućnost donijeti korisnicima 5G mreže?

- Kao prvo, trebamo pojasniti tko su danas sve korisnici? To su ljudi, dakle naši korisnici, ali to su sve više i uređaji, roboti i senzori u industriji. 5G omogućava da se za svaki uređaj i senzor iskoriste prednosti interneta i da zaista sve što je povezivo i bude povezano. Vizija nas u A1 jest da će Hrvatska u sljedećih pet do deset godina imati 100 milijuna povezanih uređaja. Za to su potrebni ogromni kapaciteti, to nije moguće bez 5G-a. 5G će ubrzati modernizaciju i digitalizaciju društva. Prelazak na 5G nije promijenio samo simbol u gornjem kutu zaslona našeg mobitela. Radi se o iznimno važnoj transformaciji u modernoj komunikaciji i ključnom koraku četvrte industrijske revolucije koji će omogućiti eksponencijalni razvoj tehnologije i svjetske ekonomije – zaključio je Makar.

Foto: Getty Images
Članak možeš pročitati i ovdje.