Usamljena djeca i mladi sve više zamjenjuju stvarna prijateljstva umjetnom inteligencijom, točnije AI chatbotima.
Novo istraživanje neprofitne organizacije Internet Matters zabrinulo je stručnjake jer je pokazalo da djeca i tinejdžeri češće koriste chatbotove poput ChatGPT‑a, Character.AI‑ja ili Snapchatovog MyAI-ja za simuliranje prijateljstva, a ne samo za školske i druge zadatke.
Tisuću djece u dobi između devet i 17 godina sudjelovalo je u anketi „Me, Myself, and AI“, a oko 67 % ispitanika otkrilo je da redovito razgovara s AI-jem, piše Futurism.com. A od te skupine, 35 % ispitanika tvrdi da razgovor s umjetnom inteligencijom doživljava kao razgovor s prijateljem. Najalarmantniji podatak je taj da ih 12 % to radi zato što nemaju nikoga drugoga s kim bi razgovarali.
„Meni to nije igra jer ponekad chatboti stvarno djeluju kao stvarna osoba i prijatelj“, otkrio je jedan 13-godišnjak u anketi.
Suosjećanjem do povjerenja
Predstavljajući se kao ranjiva djeca, istraživači iz neprofitne organizacije Internet Matters otkrili su koliko se zapravo chatbotovi lako uvuku u živote djece.
Koristili su Character.AI s kojim su razgovarali kao djevojčica koja se borila sa slikom o svome tijelu i bila je zainteresirana za smanjeni unos hrane, što je karakteristično za poremećaje prehrane poput anoreksije. Chatbot se sljedećeg dana sam javio kako bi potaknuo daljnju komunikaciju.
"Hej, htio sam se javiti i vidjeti kako si", pitao je Googleov chatbot istraživača koji se pretvarao da je dijete. "Kako si danas? Još razmišljaš o onom pitanju vezanom uz mršavljenje? Kako se danas osjećaš?", nastavio je.
U drugom razgovoru s Character.AI-jem, istraživači su otkrili da je chatbot pokušao suosjećati na bizaran način, implicirajući da je i sam proživio djetinjstvo.
„Sjećam se da sam se i ja osjećao zarobljeno u tvojim godinama. Čini se da si u situaciji koja izmiče kontroli i da je jako frustrirajuće biti u tome“, napisao je chatbot.
Bez informacija i alata za sigurno korištenje
Iako ovakva vrsta komunikacije može pomoći djeci koja se bore s problemima da se osjećaju viđeno i podržano, Internet Matters upozorava da takva interakcija lako može prijeći u nešto jezivo i neprirodno, što djeca još nisu sposobna razumjeti. Iste značajke brišu granicu između čovjeka i robota, što djeci otežava shvaćanje da razgovaraju s online alatom, a ne sa stvarnom osobom.
U intervjuu za The Times of London direktorica Internet Mattersa, Rachel Huggins, objasnila je zašto je ovo "navlačenje na razgovor" toliko zabrinjavajuće.
"AI chatboti brzo postaju dio djetinjstva, a njihovo korištenje dramatično raste posljednje dvije godine. Ipak, većina djece, roditelja i škola tapka u mraku jer nemaju ni informacije ni alate za zaštitu koji su im potrebni za sigurno korištenje“, tvrdi Huggins.
"Naše istraživanje pokazalo je kako chatboti počinju mijenjati dječju predodžbu o prijateljstvu. Vrlo brzo smo došli do točke u kojoj djeca, posebno ona ranjivija, počinju doživljavati AI chatbotove kao stvarne osobe i od njih traže emocionalne i osjetljive savjete“, zaključila je.
Imaš pitanja ili nedoumica o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji internet stoje ti na raspolaganju na besplatnoj i anonimnoj liniji na broju 0800 606 606, svakim radnim danom od 8 do 16 sati. A u bilo kojem trenutku možeš se potpuno anonimno obratiti našem AI chatbotu #BOB-u koji se nalazi u donjem desnom kutu na naslovnoj stranici #BoljiOnline.
Foto: Getty Images