Kako biti uzoran digitalni građanin? Počni s ovih 7 koraka za odgovorno korištenje društvenih mreža

#Odgovorno korištenje tehnologije #A1 svijet #BoljiOnline
  • Autor A1 Hrvatska
  • Datum 08.12.2023.
Skrolanje društvenim mrežama

Društvene mreže danas su primarni način na koji se povezujemo s drugima, pratimo vijesti i aktualne trendove te dijelimo svoje stavove, ali i puno više od toga.
Upravo je zato važno razmišljati o svome digitalnom otisku. Kako biti uzoran digitalni građanin? Kako odlučiti što objaviti, a što preskočiti? Kako pripaziti na svoje interakcije i voditi računa o objavama na društvenim mrežama?

U nastavku saznaj kako biti odgovoran u online svijetu i kreirati sigurno digitalno okruženje za sve.

Promisli prije objave

Na društvenim mrežama uglavnom je lakše izreći ili napisati nešto što ti ne bi bilo ugodno izjaviti u stvarnom životu. Zato si prije objave postavi jednostavno pitanje: „Bih li ovo ikad rekao uživo?“ Također, u trenucima kada te svladaju emocije najbolje se primiriti i izbjegavati objave na društvenim mrežama.

Ne otkrivaj previše

Sigurno postoji puno stvari koje želiš podijeliti na internetu, no bolje je biti oprezan, barem kada je riječ o dijeljenju osobnih podataka kao što su tvoje puno ime i prezime, adresa, financijski podaci – ukratko, sve što hakerima olakšava tvoj pronalazak. Naime, prekomjerno dijeljenje osobnih informacija čini te lakšom metom za krađu identiteta.

Zaštiti svoju privatnost

Provjeri postavke privatnosti na svojim društvenim mrežama jer ćeš jedino tako znati odgovara li ti ono što drugi mogu vidjeti na tvojim profilima. Stručnjaci za cyber sigurnost savjetuju da svakih šest mjeseci pregledaš svoje postavke na svim računima.

Koristi više tražilica

Ako koristiš samo jednu tražilicu, onda tvoje informacije dolaze s jednog izvora. Razmotri korištenje anonimnih tražilica kao što su Startpage, DuckDuckGo i Swisscows jer tako možeš ograničiti koliko se dijeli tvoja povijest pretraživanja i pregledavanja.

Zaštiti i redovito mijenjaj svoje lozinke

Zaštita lozinki i njihovo često mijenjanje hakerima otežava pronalazak informacija o tebi. Kreiraj jedinstvenu lozinku za svaku društvenu mrežu i izbjegavaj korištenje Facebook ili Google računa za prijavu prilikom kreiranja računa na drugim web stranicama ili aplikacijama.

Provjeri izvore informacija

Prije nego što odlučiš nešto podijeliti, provjeri činjenice i vjerodostojnost informacije. Danas je lakše nego ikad prije pronaći i širiti dezinformacije pa može biti teško prosuditi što je istina, a što izmišljotina.

Prijavi nezakonite aktivnosti i neprimjereno ponašanje

Dužnost dobrog digitalnog građanina jest prijaviti sumnjive aktivnosti i cyberbullying kako bi se takvo što spriječilo u budućnosti. Ako vidiš nešto neprimjereno ili nezakonito, prijavi sporni profil.

Želiš koristiti tehnologiju odgovorno i biti dio promjene u online svijetu?

Prijavi se u Školu odgovornog influensanja i preuzmi odgovornost u kreiranju sigurnijeg online okruženja svima nama, a posebno budućim generacijama. Ostavi svoje podatke, a nakon odslušanih edukacijskih modula dobit ćeš Diplomu Centra za sigurniji internet o položenoj Školi odgovornog influesanja.

Također, na stranici #BoljiOnline saznaj sve o prednostima, ali i opasnostima tehnologije te kako biti uzoran digitalni građanin.

Foto: Getty Images

Povezane vijesti

Vidi sve vijesti

Sve teme

Utjecaj influencera na djecu i mlade: Teško je odoljeti zabavnom sadržaju, no postoje brojne opasnosti

U današnje vrijeme često čujemo da je nečije zanimanje influencer te su oni gotovo svuda oko nas. Kako sam termin influence zapravo znači utjecaj, jasno je da su influenceri zapravo osobe koje imaju veliki utjecaj, odnosno moć utjecaja na tuđe odluke. S obzirom na velik broj ljudi koji ih obično prati, oni s lakoćom mogu utjecati na ponašanje svojih pratitelja, ali isto tako mogu utjecati i na to koje proizvode će njihovi pratitelji kupovati zbog oglašavanja usluga i proizvoda, odnosno influencer marketinga.

Iako utjecaj influencera može biti pozitivan, na primjer kada influenceri motiviraju mlade da budu zdraviji i socijalno osvješteniji, postoji sve veća zabrinuost oko mogućeg negativnog utjecaja influencera na djecu i mlade, na primjer kada promoviraju konzumaciju alkoholnih pića ili slično. Djeca i mladi mogu biti posebno podložni manipulacijama i uvjeravanjima influencera jer imaju manje životnoga iskustva i jer njihov kognitivni razvoj još nije završen, u procesu su traženja sebe te često u influencerima vide svoje uzore. Također, influenceri često nude nekakve zabavne sadržaje, pa zbog toga vrlo lako privuku pažnju djece i mladih.


Kako djeca i mladi pokušavaju stvoriti i definirati vlastitu sliku o sebi, oni su posebno ranjiva skupina, a nametanje uređene stvarnosti i iskrivljene slike stvarnoga života može im dodatno otežati situaciju i donijeti neke potencijalne negativne utjecaje. Mnogi influenceri promoviraju nerealne tjelesne standarde, što može pridonijeti nezadovoljstvu tijelom i poremećajima prehrane među njihovim sljedbenicima. Djevojke se ponekad izgladnjuju kako bi imale savršeno tijelo i kako bi se prilagodile standardima ljepote koji se promoviraju na društvenim mrežama. Također mogu promovirati materijalizam i konzumerizam, potičući pratitelje da kupuju proizvode koji im nužno ne trebaju ili one koje si zapravo ne mogu priuštiti. Nadalje, oni mogu negativno utjecati na mentalno zdravlje svojih pratitelja. Sadržaj koji biraju i uređuju influenceri, ali i svi drugi kreatori sadržaja (npr. novinari) može stvoriti iskrivljen pogled na stvarnost, navodeći mlade da osjećaju kako oni nisu dorasli svojim vršnjacima ili idealiziranoj verziji sebe koju vide na internetu. Važno je da se zapitaš iz kojeg razloga pratiš određene influencere i kakve vrijednosti oni promiču.

Važno je naglasiti da influenceri mogu imati i pozitivne utjecaje na svoje pratitelje. Oni se mogu odlučiti stvarati edukativne objave, objave koje su primjerene za djecu i mlade, obratiti pozornost na to da čak ni u pozadini svojih videozapisa ili slika nemaju neprimjerene sadržaje (poput alkohola i cigareta) te pokušati prikazivati realnu sliku života. Također, iznimno je važno naglasiti ako su fotografije koje objavljuju dorađene kako bi njihovi pratitelji znali da to nije realan prikaz i da su korišteni određeni filteri ili dorade.

Škola odgovornog influensanja

Kako bi se smanjio negativan utjecaj influencera na djecu i mlade, vrlo je važno da se mlade što više educira o važnosti kritičkog razmišljanja te da se što više razgovara o razlikama između stvarnog i virtualnog svijeta. Nužno je poticanje influencera da sadržaji koje objavljuju budu primjereni, da naglase ako uljepšavaju svoje fotografije i videozapise te da stvaraju sadržaje koji potiču zdrav način života.

Želiš biti dio promjene i naučiti više o ovoj temi? Priključi se u online besplatnu Školu odgovornog influensanja. Cilj Škole je osvijestiti influencere i kreatore sadržaja o tome koliko je važno odgovorno ponašanje u online svijetu te koliko je važno kreirati pozitivan online sadžaj. Ambasadori škole su influenceri čiji je sadržaj pregledan i odobren od strane Centra za sigurniji internet. Po pregledavanju, tj. odslušanim svim modulima i uspješno riješenim provjerama znanja, sudionici na mail primaju potvrdu/certifikat od strane Centra za sigurniji internet. Škola nije namijenjena samo influencerima, nego svakome tko želi naučiti više o ovoj temi i utjecati na promjenu.

Ranije spomenutu Školu odgovornog influensanja uspješno su položili i neki hrvatski influenceri čiji su sadržaji provjereni i odobreni od strane Centra za sigurniji internet kao primjereni:

Ana Radišić – voditeljica, urednica, podcasterica i influencerica
Domagoj Jakopović Ribafish – kolumnist, novinar, gastro bloger, profesor geografije
Slađana Ostić (slakipalaki) – influencerica
Miro Čabraja – glumac i influencer

Kod praćenja influencera, obrati pozornost na sljedeće:
Prepoznajte prikriveno oglašavanje: Važno je imati na umu da influenceri ponekad zarađuju od promocije određenih proizvoda te da je moguće da reklamiraju određene proizvode samo zbog toga što su plaćeni za to, a u stvarnosti ih možda ni oni sami ne koriste. Nije svaka reklama označena kao plaćeni oglas, no trebaš osvijestiti da se ponekad koristi i prikriveno oglašavanje. Prikriveno oglašavanje je zakonski zabranjeno u tradicionalnim medijima, no na društvenim mrežama još nije regulirano.

Ne dopusti da te preuzme strah od propuštanja (FOMO): FOMO je sve češći fenomen koji dovodi do toga da osoba učestalo provjerava novosti na društvenim mrežama. Ako se osjećaš razdražljivo i tjeskobno dok mobitel nije uz tebe, moguće je da i ti doživljavaš FOMO. Provjeri koliko vremena provodiš na društvenim mrežama, ostavi mobitel sa strane dok si u društvu, odredi si vrijeme bez ekrana te postavi ograničenja za korištenje društvenih mreža.

Sve što vidiš na društvenim mrežama nije stvarno: Kako većina ljudi na društvenim mrežama bira istaknuti one najljepše dijelove svoga života te prikazati uljepšanu verziju sebe, ne čudi da to čine i influenceri. To može dovodi do toga da se njihovi pratitelji uspoređuju s njima, a posljedično do manjka samopouzdanja i negativnih osjećaja. Sljedeći put kada se odlučiš uspoređivati s fotografijama na društvenim mrežama, sjeti se da to vrlo vjerojatno nisu stvarne nego dorađene fotografije, te da je potpuno normalno i prirodno imati određene “mane”.
Također, imaj na umu da objave influencera često nisu vjeran prikaz svakodnevnice i da svatko ponekad ima loše dane.

Imaš dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji internet ti stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati. Osim toga, na stranici #BoljiOnline saznaj sve o prednostima i opasnostima tehnologije te kako je koristiti odgovorno i sačuvati zdravlje i povezanost s onima koji su ti bitni.

Foto: Getty Images

Ana Radišić i Škola odgovornog influensanja

Sigurnost na internetu

Prepoznata važnost stvaranja pozitivnog online svijeta: Škola odgovornog influensanja dobila priznanje Europske komisije

Kada su prošle godine A1 Hrvatska i Centar za sigurniji Internet (CSI) pokrenuli Školu odgovornog influensanja, znali su kako pokreću edukativan projekt kojim će influencere educirati i osvijestiti o važnosti kreiranja odgovornog online sadržaja. No, sigurno nisu ni pomislili kako će ta platforma u samo godinu dana postati dijelom uglednog društva europskih inicijativa koje brinu o sigurnom internetu.

Što je zapravo Škola odgovornog influensanja?

Ideja Škole vrlo je jednostavna – podići svijest o važnosti prepoznavanja i prijavljivanja neprimjerenog online sadržaja te stvaranje onog koji će pozitivno utjecati na korisnike, posebno djecu i mlade. Kao što ime kaže, ona je prvenstveno namijenjena onima koji svojim sadržajem predstavljaju uzore većem broju korisnika, no ne moraš nužno biti influencer ili kreator sadržaja za prijavu u slušanje modula. Važno je samo u sebi posjedovati strast i želju za izgradnjom boljeg i sigurnijeg online svijeta.

Priznata na europskoj razini

Škola je do sada privukla brojne influencere i kreatore sadržaja koji su kroz njene module osvijestili na koji način svaki pojedinac može i mora doprinijeti stvaranju pozitivnog virtualnog okruženja. No, nije samo privukla pozornost modernih online uzora. S projektom Škola odgovornog influensanja, CSI i A1 Hrvatska sudjelovali su na međunarodnom Safer Internet Forumu (SIF) 2023. u organizaciji European Schoolneta u ime Europske komisije. Tema ovogodišnjeg foruma bila je digitalno osnaživanje mladih pa su se u njegovom programu predstavile inicijative čiji je cilj razvoj digitalnih vještina djece, mladih, roditelja i učitelja.

Ana Radišić – polaznica Škole i hrvatska predstavnica

A tko bi mogao bolje predstaviti Školu odgovornog influencanja od polaznice koja je marljivo prošla sve module i zaslužila svoj certifikat odgovornog influencera. Nakon što je na SIF-u predstavila Školu odgovornog influensanja, ambasadorica ovog pozitivnog projekta, Ana Radišić, podcasterica i TV voditeljica, sudjelovala je na online panelu gdje je s ostalim sudionicima – Steven Vosloo, UNICEF Innocenti, Steve Muller, Ministarstvo gospodarstva Luksemburg, te Amanda Timberg, Google, raspravljala o vještinama koje djeca i mladi trebaju razviti kako bi prilikom gledanja, ali i stvaranja sadržaja, imali sigurna te zdrava online iskustva. 


 

„Ne samo da mi je bila čast, nego sam uistinu uživala predstavljati ovako pozitivan projekt kao što je Škola odgovornog influensanja. Istaknula bih kako se ne radi o tek jednom u nizu „tečaja“ koji položite kako biste ga uvrstili u svoj životopis, već o projektu koji me je osvijestio i dodatno usmjerio na važnost uloge koju moj posao predstavlja u online svijetu. Ova platforma zaista pruža jasne činjenice i konkretne korake za izgradnju boljeg interneta“, istaknula je Radišić. 

A1 Hrvatska i CSI – tandem koji zna što radi

Škola odgovornog influensanja jedan od je od projekata proizašao iz dugogodišnje uspješne suradnje A1 Hrvatska i CSI-a. Stoga njen uspjeh ne iznenađuje, ali prepoznatljivost na razini EK-a ipak laska, a to je potvrdio i Tomislav Ramljak, predsjednik Centra za nestalu i zlostavljanu djecu u sklopu kojeg djeluje Centar za sigurniji internet. „Škola odgovornog influensanja sada je i službeno postala dijelom uglednog društva europskih inicijativa kojima se sustavno promiče važnost sigurnosti korisnika prilikom korištenja interneta, ali i odgovornosti onih koji stvaraju online sadržaj“, naglasio je Ramljak.

Veliki uspjeh Škole ponosno je istaknula i Iva Ančić, rukovoditeljica brenda, marketinških komunikacija i digitalnog poslovanja u A1 Hrvatska. „Kao šećer na kraju godine stiglo je ovo zaista veliko priznanje Europske komisije. Iznimno sam ponosna što je tako kvalitetan i pozitivan projekt prepoznat na europskoj razini i to nam je dodatna motivacija da nastavimo još ustrajnije graditi našu #BoljiOnline priču.

Kako se prijaviti u Školu odgovornog influensanja?

Želiš influensati odgovorno i preuzeti odgovornost u kreiranju sigurnijeg online okruženja svima? Prijavi se u Školu odgovornog influensanja putem LINKA, a nakon provjere podataka od strane Centra za sigurniji internet ulaziš u proces certificiranja.

Nisi influenser, ali želiš steći nova znanja o sigurnosti na internetu? Ispuni obrazac na LINKU, a nakon odlušanih edukacijskih modula dobit ćeš Diplomu Centra za sigurniji internet o položenoj Školi odgovornog influensanja.

Foto: A1 Hrvatska