Vremena su se promijenila kada je riječ o pretraživanju interneta. Naime, Google više nije uvjerljivo glavni igrač u svijetu internetskih tražilica, a njegovoj dominaciji prijeti – TikTok.
Prema podacima koje je 2024. objavio sam Google, gotovo 40 % mladih radije koristi TikTok za online pretraživanje. Popularnost ove aplikacije raste iz godine u godinu, a prema izvještaju tvrtke Adobe, svaka peta osoba u SAD-u koristi ga kao dinamičnu tražilicu. To nam jasno govori da se način na koji pronalaze informacije i bave se sadržajem mijenja iz temelja.
Međutim, postoje mnoge opasnosti korištenja TikToka kao glavnog izvora informacija.
Od zabave do informiranja
TikTok je u početku bila platforma za dijeljenje zabavnih video isječaka, ali kako ga je sve više mladih počelo koristiti za traženje informacija ili vijesti, prilagodio se tome nudeći prijedloge za pretraživanje ispod videa.
Međutim, problem je u tome što takvi prijedlozi često dovode do širenja neutemeljenih glasina i dezinformacija jer algoritam favorizira takav sadržaj.
Google vs. TikTok
S druge strane, Google je osmišljen kao most do provjerenih izvora informacija. I dalje je nedodirljiv kada ti trebaju sveobuhvatni rezultati pretraživanja prema ključnim riječima. Googleovi algoritmi prvo izbacuju najrelevantnije i provjerene informacije.
Osim toga, Google je iz godine u godinu dodavao filtere i sigurnosne mehanizme kako bi rezultati pretraživanja bili što točniji i pouzdaniji. Dok Google još uvijek caruje pri traženju klasičnih informacija, TikTok im je dao privlačniju vizualnu dimenziju.
No, funkcionira potpuno drugačije od Googlea i nije cilj preusmjeriti korisnike na druge izvore informacija, već da korisnik provede što više vremena na TikToku.
TikTok ne želi informirati, već generirati što više interakcija svojih korisnika. Upravo zato preporučuje videozapise koji izazivaju reakcije i pobuđuju emocije, koje rjeđe provjeravaš na drugim aplikacijama. Osim toga, TikTok nema toliko iskustva s moderiranjem i filtriranjem sadržaja u usporedbi s Googleom, što znači da imaju puno prostora za poboljšanje.
Zašto mladi koriste TikTok kao tražilicu?
Postoji nekoliko razloga zašto toliko mladih preferira TikTok umjesto Googlea. TikTok omogućuje mladima da pronađu sadržaj koji im je razumljiv. Osim toga, radije se informiraju vizualno jer žele povezati lice s informacijom, umjesto suhoparnog čitanja teksta.
Preferira trendove u stvarnom vremenu i sadržaj koji stvaraju sami korisnici, što ga razlikuje od Googleovog algoritamskog indeksiranja cijelog interneta.
Međutim, postoji ozbiljan razlog za zabrinutost zbog sadržaja koji se nudi korisnicima. Ranija istraživanja su pokazala da se na TikToku, primjerice, mladima mogu prikazati videozapisi o poremećajima prehrane ili opasnim dijetama samo pola sata nakon otvaranja profila. Iako nisu svi podložni takvim sugestijama, mladi koji su ranjiviji mogu se nevjerojatnom brzinom uvući u opasan krug štetnog sadržaja.
Zakonodavstvo vs. tehnologija
Nedavno implementirana europska legislativa Akt o digitalnim uslugama, koja omogućuje korisnicima da isključe personalizirane preporuke i lakše prijave ilegalan sadržaj, predstavlja poprilično poboljšanje. Ali zakonodavstvo u pravilu uvijek kaska za tehnološkim napretkom.
Kad je riječ o društvenim mrežama, obično se javlja sličan obrazac. Prvo se pojavi problem, a tek kad je šteta učinjena, traže se rješenja. U idealnom scenariju, društvene mreže bi trebalo obvezati da razmišljaju o štetnim posljedicama prije uvođenja novih značajki.
Imaš pitanja ili nedoumica o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji internet stoje ti na raspolaganju na besplatnoj i anonimnoj liniji na broju 0800 606 606, svakim radnim danom od 8 do 16 sati. A u bilo kojem trenutku možeš se potpuno anonimno obratiti našem AI chatbotu #BOB-u koji se nalazi u donjem desnom kutu na naslovnoj stranici #BoljiOnline.
Foto: Getty Images