Tržištu iz godine u godinu nedostaje kvalitetan tehnološki kadar, poglavito iz sfere umjetne inteligencije

#umjetna inteligencija #škola budućnosti
  • Autor native net.hr
  • Datum 31.05.2021.

Tržište rada sada već iz godine u godinu bilježi osjetan manjak kvalitetnog tehnološkog kadra. Školski sustav, pak, teško sa svojim programom, može pratiti ubrzani tehnološki razvoj. Zadnjih godina svjedoci smo i ubrzanog razvoja tehnologije umjetne inteligencije, koja predstavlja malu tehnološku revoluciju, a koja će zasigurno donijeti mnoge promjene u raznim sektorima.

Umjetna inteligencija predstavlja granu u računalnim znanostima, koja se temelji na pametnim strojevima koje, baš poput ljudi, uče. Na primjer, te mašine uče prepoznavati govor, rješavanje problema ili planiranje, a mnoga od tih rješenja već jesu u masovnoj upotrebi npr. Alexa i Siri.

Ekonomski potencijali primjene takve tehnologije su ogromni, pa u nadolazećim vremenima možemo očekivati sve veći rast AI proizvoda ili aplikacija, što kazuju i donji brojevi:

- 2014. godine u AI pokretanje uloženo je više od 300 milijuna dolara, što pokazuje porast od 300% u odnosu na prethodnu godinu
- Do kraja 2018. godine, „digitalni asistenti“ prepoznat će kupce licem i glasom
- Umjetna inteligencija zamijenit će 16% američkih poslova do kraja desetljeća
- 15% korisnika Apple telefona koristi Sirijeve mogućnosti prepoznavanja glasa

Aco Momčilović, HR i poslovni konzultant bavi se istraživanjem položaja Hrvatske u AI edukaciji, smatra kako država ne ulaže gotovo ništa ili vrlo malo u edukaciju budućeg kadra. Momčilović napominje kako u cijelom svijetu postoji deficit kvalitetnog STEM kadra, pa tako i AI stručnjaka. Prije nekoliko godina, Algebra je radila istraživanje u kojem su ustanovili da u zemlji godišnje nedostaje između 1 i 2 tisuće inženjera. Uspoređivali su potražnju kroz oglase, i ukupan broj mladih stručnjaka koji su izlazili s fakulteta. Naravno tu je i značajan gubitak zbog odlaska dijela najboljih u strane zemlje.

AI tržište ne traži samo programere, već i stručnjake iz humanističkih znanosti, za pitanja etike
Neka istraživanja pokazuju da je broj otvorenih pozicija tri puta veći od broja ljudi na tržištu. Ono što je također zanimljivo je da nisu samo inženjerske struke te koje nedostaju. Postoji i velika potražnja za etičarima u AI području i drugim funkcijama koje obavljaju stručnjaci iz humanističkih znanosti.

Obzirom na rastuću potrebu za poslovnim kadrom koji će moći odgovoriti na zahtjeve tržišta, postavlja se pitanje može li naše školstvo pratiti taj trend i valjano pripremiti učenike na tržište rada. Upravo iz tog razloga naše uspješne, istaknute tvrtke koje u svom poslovanju koriste AI tehnologiju, Infobip i STEMI te uz podršku A1 Hrvatska, pokrenule su projekt Škola budućnosti. Radi se o platformi kroz koju će 40 škola koje se prijave, dobiti detaljan kurikulum čiji je cilj educirati učenike o AI tehnologiji.

Jedna od škola koja se prijavila na program „Škola budućnosti“ je Srednja škola Zvane Črnje Rovinj.

Moramo se zapitati što će se na tržištu rada tražiti 2024. godine
„Moramo imati na umu da će učenici koji su ove godine upisali prvi razred srednje škole maturirati sredinom 2024. godine. Velika većina njih će upisati neki od tehničkih fakulteta, što znači da će s formalnim obrazovanjem završiti za osam do deset godina. Sustav koji danas postoji osmišljen je za obrazovanje za industrijsko doba prošlog stoljeća, ne za današnje doba, a najmanje za budućnost. Imam sreću da radim u školi u kojoj se puno ulaže u razvoj budućeg tehnološkog kadra, od osiguravanja tehničkih uvjeta do ulaganja u kontinuirano obrazovanje nastavnika u strukovnom i u pedagoškom području.“, rekao je Lovro Šverko, profesor pedagogije i informatike.


Šverko napominje kako mnogi njegovi učenici više ne žive u Hrvatskoj te mnogi odlaze van potvrđujući trend odljeva IT stručnjaka. Unatoč tome, hrvatski IT sektor bilježi rast iz godine u godinu.

„Kada bi imali više tvrtki i pojedinaca koje se bave umjetnom inteligencijom, vjerojatno bi imali mnoge oblike umjetne inteligencije koji nam pomažu u svakodnevnom životu, od umjetne inteligencije u zdravstvu, prijevozu, trgovinama, preko sustava pametnih gradova i sustava koji upravljaju energijom pa sve do umjetne inteligencije u agronomiji, marikulturi i industriji. Nažalost, čini mi se da ćemo morati pričekati još neko vrijeme da dosegnemo tu razinu tehnologije u našem društvu.“


Škola budućnosti je projekt pod pokroviteljstvom A1 Hrvatska, pokrenut od strane tvrtke STEMI i Infobipa. Pomno složen kurikulum namijenjen je srednjim školama, a bazira se na praktičkom radu kroz koji učenici uče o umjetnoj inteligenciji. Odgovor je to privatnog sektora na manjak kvalitetnog tehnološkog kadra, koji je prisutan u Hrvatskoj i svijetu. Po završetku edukacije 40 škola će pokazati svoje projekte – komunikacijske chatbotove. A1 unazad nekoliko godina ulaže u tehnologiju baziranu na umjetnoj inteligenciji, u želji da svojim korisnicima, pruži što bolju usluge te uvodi radna mjesta i zapošljava stručnjake koji već sada rade poslove budućnosti, a svoja znanja žele dijeliti i izvan kompanije. Više informacija potražite na službenim stranicama: skolabuducnosti.stemi.education