A1 Hrvatska puno je više od klasičnog telekom operatora, inovativnim digitalnim rješenjiima pomažemo u ostvarivanju zelenih ciljeva

  • Autor A1 Hrvatska
  • Datum 08.07.2022.

Martina Dragičević stigla je u A1 Hrvatska prije šest godina s ambicioznim ciljem: da osigura rast korištenja bespovratnih sredstava koja su kompanijama na raspolaganju u Hrvatskoj i na razini Europske unije, primarno za gradnju mreža nove generacije. 

'Naše ambicije cijelo vrijeme rastu i sukladno strategijama, A1 Hrvatska puno je više od klasičnog telekom operatora koji korisnicima nudi mrežu. Okrenuli smo se inovativnim digitalnim uslugama, razvoju digitalnih vještina, kao i korištenju obnovljivih izvora energije i kreiranja vlastitih izvora energije koji bi smanjili emisije ugljičnog dioksida', pojašnjava Martina Dragičević.

Kao jedna od vodećih stručnjakinja za fondove EU, u A1 Hrvatska spajate digitalnu i zelenu tranziciju i razvoj. Koji je potencijal i koji su glavni izazovi u realizaciji takvih projekata? 

Kad smo se prijavljivali za program LIFE, argumentirano smo pokazali kako sa svojim projektnim rješenjem možemo doprinijeti energetskoj učinkovitosti, smanjenju štetnih emisija i ostvarenju takozvanog Green Deala, kako u RH tako i u EU. Na digitalne i zelene projekte Hrvatska i Europa fokusirane su kroz različite programe. Hrvatska ima Nacionalni plan oporavka i otpornosti koji gotovo u svakoj komponenti ima digitalno, a EU apsolutno potiče spoj digitalnog i zelenog jer digitalne usluge omogućavaju bolje iskorištavanje energenata koji negativno utječu na okoliš ili one mogu biti supstituti za neke postojeće tradicionalne poslovne aktivnosti ili usluge poput, primjerice, zelenog digitalnog ureda.

Brojnim zelenim projektima A1 Hrvatska do sada je smanjio svoj ugljični otisak za 75 posto. Je li to dokaz da je moguća digitalizacija koja omogućava inovativne usluge što olakšavaju život korisnicima i ekonomski rast uz održivo poslovanje? 

Mi smo, definitivno, krenuli u tom smjeru i pokazali da je to moguće. Imamo poslovnu strategiju prema kojoj želimo biti operator inovativnih usluga na 5G mreži, a ona istovremeno zahtijeva dodatne resurse u smislu korištenja električne energije. Povezivanjem naprednih tehnologija koje su omogućene 5G mrežom i projektom LIFE4GREENBROADBAND povećavamo energetsku učinkovitost i korištenje obnovljivih izvora energije u elektroničkoj komunikacijskoj mreži u Hrvatskoj. Tako smanjujemo naš ugljični otisak i povezujemo zelenu i digitalnu tranziciju.  
Moderna, nova 5G mreža omogućava korisnicima napredne usluge i rješenja koji se zasnivaju na strojnom učenju, umjetnoj inteligenciji te pametnim rješenjima, pogotovo u dijelu mjerenja i optimizacije i potrošnje, tako da digitalna rješenja dokazano pomažu ostvarivanju zelenih ciljeva.

Je li održivo poslovanje među prioritetima u poslovanju A1 Hrvatska? 

Apsolutno. LIFE4GREENBROADBAND samo je jedna od naših inicijativa unutar održivog poslovanja i jako je vidljiva jer smo prije svega operator elektroničkih komunikacijskih usluga koje pružamo putem mreže. Ali, imamo i druge inicijative, primjerice recikliranja starih uređaja ili digitalizacije poslovanja koja dovodi do smanjenja potrošnje papira. Mnogi mali koraci koji doprinose održivom poslovanju jako su važni. Digitalizaciji usluga – od korisničke aplikacije do digitalizacije internih procesa – okrenuli smo se još prije nekoliko godina. Svi ti koraci zajedno doprinose našim ciljevima A1 Hrvatska kao održive kompanije.

Koliko su projekti Europske unije za bespovratno financiranje zahtjevni u pripremi i realizaciji? Koliki je vaš tim? 

Radimo tako da projektno okupljamo multidisciplinarne timove koji se dediciraju pojedinom projektu. Trenutno unutar kompanije imamo više projektnih timova stručnjaka koji osiguravaju kvalitetnu prijavu i provedbu. 

Jedan tim zadužen je za razvoj širokopojasne infrastrukture u okviru projekta koji smo potpisali s Republikom Hrvatskom. Riječ je o ugovoru o korištenju bespovratnih sredstava za razvoj infrastrukture širokopojasnog pristupa na područjima Ivanić-Grada, Kaštela i Solina kojim ćemo oko 45.000 kućanstava primarno pokriti optičkom mrežom. 
Kako je u tijeku objava novih projekata razvoja širokopojasnog pristupa internetu iz programa Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, imamo tim stručnjaka, od onih iz marketinga, tehnike, prodaje i kontrolinga do onih iz mojeg tima, koji je nužan za procjenu potencijala novih projekata. 

Drugi se tim bavi projektom LIFE4GREENBROADBAND te pronalaskom daljnjih mogućnosti u dijelu energetske održivosti. Treći je usmjeren na razvoj digitalnih vještina koje su preduvjet za korištenje digitalnih usluga te analizu vještina budućnosti s obzirom na tehnološki napredak kojeg smo svjedoci svaki dan. Dodatne timove okupljano ad hoc – ovisno i projektu i ovisno o pozivu. 

Rekla bih da nije bitno koliko je ljudi u samom timu, nego je važno postojanje volje i strategije kompanije da se koriste bespovratna sredstva za pojedine strateške projekte koji su prepoznati unutar nje.

Što je važnije za uspjeh: odlično poznavanje fondova EU ili procesa i projekata unutar kompanije kako bi se znalo prepoznati potencijale korištenja fondova?

Mislim da je potrebno odrediti koje su to aktivnosti bitne za kompaniju, za njezin rast i razvoj, a onda prepoznati prilike unutar nacionalnih ili programa EU. Kompaniji je u svakom slučaju potreban stručnjak koji će, poznavajući poslovanje i strategiju te specifičnosti sektora, prepoznavati mogućnosti i prilike na razini nacionalnih programa ili programa Europske unije na koje bi kompanija trebala aplicirati. Mi, osim internih, koristimo i vanjske stručnjake, tako da se između njih svakako može balansirati. To je model koji se u A1 pokazao uspješnim jer i naši vanjski konzultanti već jako dobro poznaju kompaniju i smatramo ih dijelom tima.
Vrijeme za određenu prijavu ovisi o spremnosti tima i ekspertizi unutar kompanije. Imamo primjere u kojima je priprema prijave trajala nekoliko mjeseci, a imamo i primjer prijave koja se pripremala mjesec dana. Naravno, svaki poziv ima svoje kriterije i zahtjeve, tako da jedinstvenih pravila nema. I svakako je bitno ne obeshrabriti se ako ne prođete na nekoj od prijava jer uspješnost ovisi o konkurenciji. Možda će vaš projekt proći na nekom drugom pozivu i stoga ne treba odustajati. Uz to važno je i odlučiti ide li se na prijavu samostalno ili u konzorciju. Prijava u konzorciju svakako je kompleksnija, ali može, s obzirom na iskustvo i renome pojedinih partnera, povećati izglede prolaska.

Jeste li upravo zahvaljujući uspješnim projektima s fondovima EU predvodnici u zelenim projektima unutar A1 Grupe? 

Mi smo u A1 Hrvatska definitivno jako ambiciozni. Zbog tog stava otvorile su nam se neke prilike. U okviru projekta LIFE šansa da prođemo bila je procijenjena na samo 5 posto, a prošli smo! Bio je to rezultat entuzijastičnog timskog rada u zaista jakoj konkurenciji s velikim igračima iz razvijenih europskih zemalja. To nam je dalo vjetar u jedra da krenemo dalje. Planova je mnogo i nadamo se da će nam se te ambicije ostvariti.

Da poslujete održivo, od vas očekuju prije svega mlađi korisnici, koji od kompanija traže da su vjerodostojne i održive. 

Apsolutno smo svjesni takvih očekivanja mladih generacija, koje su odlično informirane i od najranije dobi uče o održivosti, kako se brinuti o okolišu i o svojem ekološkom otisku. To su naraštaji koji su od malih nogu naviknuti na korištenje digitalnih usluga, svjesni su njihove važnosti i žele, između ostalog, da im takve usluge pomognu živjeti i raditi održiv način. 

Sugovornica: Martina Dragičević, direktorica regulatornih poslova i fondova EU u A1 Hrvatska