Radio je u Njemačkoj, Engleskoj, na Bliskom istoku i u Africi, a sada je dio tima koji vodi digitalnu transformaciju jedne od naših najvećih kompanija

  • Datum 12.11.2021.

Njegovo zanimanje jedno je od najtraženijih u eri povezanih korisnika, kada kompanije trebaju prilagoditi procese i stvoriti inovativne proizvode. Evo koje su vještine ključne

Razvoj i unapređenje znanja i vještina kroz obrazovanje i svakodnevno učenje koje nikada ne prestaje ključni su pokretači individualnog uspjeha, razvoja kompanija i ekonomskog rasta. Kako bi istražili koje su vještine potrebne da bismo se već danas bavili inovativnim poslovima u najpropulzivnijim industrijama, A1 Hrvatska je s ekspertnim timom, u kojem je 27 znanstvenika, profesora, menadžera, stručnjaka iz različitih industrija i osnivača tehnoloških tvrtki, lansirao prvu hrvatsku interaktivnu mapu poslova i vještina budućnosti. Ovo su priče o ljudima koji se već bave poslovima budućnosti u Hrvatskoj i koji svojim znanjem pomiču granice, rade s najnovijim tehnologijama na inovativnim proizvodima i uslugama te pokreću transformacije u svojim industrijama. Evo kako svatko od nas može steći vještine za poslove budućnosti!


'Cilj nam je prevesti Poštu 1.0 u novo vrijeme. Uspostaviti inovacijsku kulturu', govori Luka Škacan, direktor službe za unapređenje poslovanja Hrvatske pošte i direktor tvrtke kćeri Locodels. Luka je fokusiran na tehnološke inovacije i uvođenje novih usluga, zadužen je za digitalizaciju svih ključnih internih i korisnički orijentiranih procesa. Njegovo zanimanje izuzetno je traženo u digitalnoj ekonomiji, kako se ističe u A1 prvoj hrvatskoj interaktivnoj mapi vještina za poslove budućnosti. 'Sada više nego ikada postoji potreba za unapređenjem procesa i implementacijom novih tehnologija', kaže Luka.
Prije četiri godine vodio je jedan od najznačajnijih digitalnih projekata u Hrvatskoj pošti – riječ je o Digitalnom poštaru. 'Bila je to digitalizacija ključnih internih procesa u segmentu dostave, procesa za koje su zaduženi naši poštari na terenu, koji su nekad s olovkom i papirom bilježili sve u tekice i knjižice. Prije četiri godine uveli smo aplikacije u njihove mobilne uređaje koje ih vode kroz posao u svakodnevnom radu na terenu. Svake se godine u proces uvode određene inovacije, pa taj projekt još nije gotov – niti će ikada biti', objašnjava Luka.


PRVA HRVATSKA INTERAKTIVNA MAPA VJEŠTINA ZA POSLOVE BUDUĆNOSTI: 
PROVJERI KOJE SU SVE VJEŠTINE POTREBNE DA BI BIO STRUČNJAK ZA INTERNET SECURITY KAO MARIN



Nakon završetka studija na Fakultetu elektrotehnike i računarstva radio je najprije u Ericsson Nikola Tesla Grupi. 'Vrlo sam brzo završio u globalnom Ericssonu i imao sam sreću da u internim podjelama završim u internacionalnom okružju te odradim šest godina terena u inozemstvu. Istodobno sam završio postdiplomski na Ekonomiji, smjer organizacije i menadžmenta, pa sam došao do prilike da s čistog tehnološkog posla prijeđem u tehnološki konzalting u multimedijskom i sektoru komunikacija. Tri sam godine proveo u Deloitteu kao strateški i tehnološki konzultant. Jedan od klijenata bila mi je, među ostalim, Hrvatska pošta, za koju sam tada radio kao vanjski suradnik. Tadašnja Uprava ponudila mi je priliku da budem u timu koji će postavljati projektno upravljanje i koji će takvu potpuno tradicionalnu organizaciju prebaciti u matricu funkcionalne organizacije i projektnog upravljanja.'
I tu je bio ključni izazov: kako nešto konzervativno, s tradicionalnim obrascima poslovanja, pretvoriti u moderno poduzeće koje odgovara potrebama novih, povezanih korisnika. Za Luku je to bio izazov. Dodatno ga je motiviralo što je doista imao priliku biti inovativan. 'Kod nekih multinacionalnih korporacija rješenja dobivate izvana i ne možete raditi ovako inovativne projekte. Radio sam u međunarodnim korporacijama u kojima dobijete gotove projekte koje pripremi matica, i samo vam proslijedi zadatke. Ovdje imamo mogućnost promijeniti stvari i postaviti ih onako kako tržište želi, kako korisnici žele', objašnjava nam koliko je uzbudljiva prilika da osmislite autentičan i originalan proces.

Radio je nekoliko tjedana kao poštar

Da bi uopće mogao krenuti u izradu strategije digitalne transformacije i osmisliti inovativna, market fit rješenja, Luka je trebao pažljivo sagledati potrebe i poštara i korisnika. Osim analize podataka, odlučio je svjedočiti procesu iz prve ruke: sjeo je na bicikl i nekoliko tjedana radio kao poštar. 'Ako nema dovoljno kvalitetnih povijesnih podataka i ako nemate preciznu sliku procesa koji želite unaprijediti, krećete u ono što bi se inženjerskim rječnikom reklo 'as is - to be'. To znači da doslovce morate provesti vrijeme na terenu s poštarima prije nego što za njih predložite digitalni proces. Kada smo bili u procesu digitalizacije same dostave, provodio sam tjedne na biciklu glumeći poštara. Ma ne glumeći – bio sam poštar. Drugi kolege su bili u poštanskim uredima da bi ustanovili kako proces izgleda i kako bi sa zaposlenicima testirali  unapređenja', opisuje Luka kako su on i njegov tim koristili napredne tehnike etnografije i promatranja sa sudjelovanjem koje omogućuje kvalitetnije uvide od anketa ili sličnih alata. Kompanije u doba povezanih korisnika, ističe Luka, trebaju biti usmjerene na potrebe korisnika (customer-centric) i na potrebe zaposlenika (employee-centric). 

Na pitanje jesu li u njegovoj 15-godišnjoj karijeri poslovi birali njega ili on poslove, zastao je samo nakratko. 'Prvo sam zaposlenje tražio kao i svi. Izađete s faksa, javite se na natječaje. Na prelasku 2005. u 2006. to je bilo jednostavno: ekonomija je bila u ekspanziji, poslovi su se lako nalazili. Kasnije sam prelazio iz kompanije u kompaniju i shvatio da je važnije birati šefa nego posao. Izaberete li dobru osobu koja će vam biti šef, bit ćete višestruko na dobitku. Učit ćete, razvijati se, s nadređenom osobom moći ćete razviti odnos u kojem ona zna da u vama ima pouzdanog suradnika, i da jednako tako želi raditi s vama. Imao sam sreću odabirati poslove na takav način,' kaže Luka. 

Sada kad je on u prilici biti nadređeni, koristi svoja iskustva. 'Kako sam imao sreće u inozemstvu provesti šest godina, a radio sam u Njemačkoj, Engleskoj, na Bliskom istoku i u Africi, naučio sam pravila poslovne kulture koja nisu rigidna u smislu odnosa prema zaposlenicima. Najuspješnije korporacije zasnivaju se na tome da vam okružje bude nekolicina sretnih ljudi. Sve kompanije koje su uspjele dovoditi ljude s osmijehom na posao i trudile se da takvi i odlaze s njega, bilježile su najbolje rezultate. Vidio sam i drugačije, neugodnije primjere, koji možda daju kratkoročni rezultat, ali na duge pruge ne izvlače maksimum iz ljudi.

 

Uveli kriptovalute i digitalne aplikacije 

Tvrdi da je digitalizacija za Hrvatsku poštu filozofija razvoja, tumači kako svaka moderna organizacija rabi digitalne tehnologije da bi mijenjala poslovanje i istraživala prilike za nove vrijednosti. Osim Digitalnog poštara, nabraja još niz projekata: razvoj usluga u e-trgovini, zatim korisnički orijentiranu platformu u kojoj su proizvodi dostupniji. Zamišlja Hrvatsku poštu kao veliki digitalni poštanski ured sa svojim šalterima kroz jedinstveni portal koji omogućuje pružanje javnih usluga. Luka ističe i projekt za portal posta.hr. 'To je segment koji rade kolege iz službe iz Ureda strategije i kolege iz IT-a, a zamišljen je kao centralno mjesto pristupa uslugama Hrvatske pošte, što je u zapadnoj Europi postalo standard.'

Govori i o projektima poput Paketomata, koji su više korisnički orijentirani. 'Razvijamo digitalne pristupne točke koje podižemo i kojima možete pristupiti bezgotovinskim načinom plaćanja. Ponosni smo i na to što pokušavamo slijediti trendove i uvoditi moderna sredstva plaćanja poput kriptovaluta i digitalnih aplikacija koje služe za instant plaćanja i također postaju opcija plaćanja prvenstveno u poštanskim uredima', nabraja projekte koje osmišljava poštujući potrebe korisnika.

Direktor je i tvrtke kćeri Locodels, startupa koji je Pošta akvizirala prije koju godinu. 'Imao sam sreću da sam taj startup mogao pretvoriti u samoodrživo poduzeće koje treba nositi značajan prihod za Hrvatsku poštu. Tjeraju nas na to tržišne okolnosti i konkurencija koja je posebno žestoka u segmentu dostave paketa', kaže Luka ističući kako je to najbrže rastući segment koji će biti ključan u budućnosti. 'E-commerce raste dosta brzo posljednjih godina, a mi sada pokušavamo uhvatiti korak s Europskom unijom. E-trgovina generira promete s dvocifrenim postotnim rastom. Otkriva i neke promjene u očekivanjima korisnika.   

'Trendovi kažu da korisniku više nije problem platiti dostavu, dok smo nekad bili suočeni sa zahtjevima da ona bude besplatna. Sve više korisnika želi imati informaciju o dostavi i u konačnici mogućnost upravljanja njome. To mijenja i način na koji mi razmišljamo: prije ste imali poštara koji šeće svaki dan uobičajenom rutom, nosi svoj set pisama od sandučića do sandučića, a sada stvaramo organizaciju koja može danas isporučiti ono što je naručeno dan prije.'

No, često se zna ponešto zakomplicirati, pa uvijek mora biti dostupan, ako nešto treba izvanredno riješiti.

Radni dan započinje provjerom WhatsApp poruka u poslovnoj grupi, slijede jutarnji rituali – na prvom mjestu oni vezani uz obitelj – a nakon što stariju kćer odvede u vrtić, kreće njegov, kako kaže, formalni dio radnog dana. 

U njegovom je timu sada 12 ljudi. Svi su visokoobrazovani, stigli su s dobrih fakulteta – od FER-a do PMF-a. Za rad na njegovoj poziciji važne su tehnološke vještine jer, kaže, ne smijete dopustiti da ne budete ukorak s njima. Bitno je također da budete upućeni u to što se događa na internacionalnom tržištu, da znate kakva su rješenja postignuta, ali najvažnijim u upravljanju smatra meke vještine. 'Morate vladati tehnologijama da biste se njima bavili, ali vam to neće jamčiti da ste bolji od prosjeka. Boljim vas čine karakteristike kojima možete utjecati na ljude – da učinkovitije rade svoj posao i da ostvarite zajednički uspjeh.' Lider je pivot, ali timski igrač. U mladosti se bavio rukometom, sada igra mali nogomet, omiljeni autor mu je Jo Nesbo, a u slobodno je vrijeme, kao hobi, pokrenuo poduzeće koje se bavi razvojem softvera za fitness i wellness industriju. Najvažnija mu je obitelj. 'Najviše volim provoditi vrijeme sa suprugom i djecom. Kad sam s njima, u drugom sam svijetu.

ŠTO ZNAČI VODITI DIGITALNU TRANSFORMACIJU

• Vještine ključne za moje zanimanje: 
Ključnim vještinama voditelja, osim ekspertnog korištenja Worda, PowerPointa i Excela te specifičnih softvera za upravljanje projektima, smatram prvenstveno učinkovito upravljanje timom, budžetom i vremenom. Ključni alat je uspješna dvosmjerna komunikacija i precizan komunikacijski plan. Također su važne liderske osobine jer za uspješno upravljanje projektima morate pozitivno utjecati na svakog pojedinog člana projektnog tima. Naravno, važno je poznavati industriju u kojoj radite, tehnologije koje primjenjujete i procese na kojima radite. Tu je nužna analitičnost kako biste što bolje mogli definirati na kojem ćete procesu primijeniti koju inovaciju i tako ostvariti potencijal za tržišni uspjeh.

• Vještine koje sam stekao obrazovanjem: 
Osim analitičkom pristupu rješavanju bilo kakvog zadatka, obrazovanje me naučilo kako upoznati industriju u kojoj radim te kako koristiti dostupne alate koji olakšavaju upravljanje projektima i unapređenje poslovnih procesa.

• Vještine koje sam stekao kroz svakodnevni posao:
Kroz posao sam usavršio vještine projektnog menadžera, u segmentu upravljanja budžetom, rizicima, vremenom, dionicima itd. Naučio sam kako jednostavno snimiti proces na kojem radim, detektirati slabe točke i stvoriti pretpostavke za njegovo unapređenje. Također, u svakodnevnom poslu naučio sam kako upravljati računom dobiti i gubitka i kako svaka naša aktivnost uvijek utječe na prihode ili rashode.

• Moj radni dan: 
Radni dan mi je prilično nepredvidljiv jer, osim projektima koje vodim, upravljam i poduzećem koje je bivši startup, gdje je potreban moj angažman u svim segmentima – od marketinga i prodaje do realizacije usluge i uspješne operative. Većinu vremena provodim u raznim oblicima komunikacije sa suradnicima i partnerima, pisanim i usmenim. Ključno je da mi radni dan završi bez otvorenih pitanja.

• Na svom poslu svaki dan naučim nešto novo:
Da, svakako. Nijedan dan mi nije jednak i dinamika rada s ljudima, bilo sa suradnicima, bilo s klijentima, omogućuje mi svakodnevne nove izazove i nova iskustva.

• Vještine koje su važne za proaktivnost i inovativnost: 
Spremnost na učenje i aktivno slušanje. Većina inovacija nisu inovativni proizvodi na svjetskoj razini, već primjena nečeg što je u inozemstvu – ili u nekoj drugoj industriji – već aktualno, na ovu industriju, odnosno na ovom tržištu.

• Vještine koje su važne za timski rad: 
Komunikacija i razumijevanje ljudskih potreba. Uspjeh je zajamčen samo ako svi članovi tima sve razumiju i ako se osjećaju ugodno na zadacima koje izvršavaju.