MENTORI STEMI ŠKOLE BUDUĆNOSTI: 'Radimo robote, uzgajamo paprike uz pomoć aplikacija, a djevojčice su glavne'

  • Datum 12.05.2023.

'Kao mentoru STEMI škole budućnosti osnovni mi je cilj ponuditi učenicima različite aktivnosti vezane za poslove budućnosti. Zato sam i prijavila školu za sudjelovanje u Školi budućnosti. Bio je to pun pogodak', kaže Zvijezdana Žigolić Južvak, mentorica u Osnovnoj školi Zorke Sever u Popovači. 

Već 14 godina radi kao učiteljica informatike. U vrijeme dok je studirala razrednu nastavu, informatika je bila relativno nov predmet u osnovnim školama. 'Kombinacija informatike i tehničke kulture potaknula je u meni zanimanje za sudjelovanjem na raznim robotičkim natjecanjima s učenicima. Redovito pripremam učenike i za natjecanja iz informatike u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje', kaže Zvijezdana Žigolić Južvak, mentorica u Osnovnoj školi Zorke Sever u Popovači.

'Kao mentoru, osnovni mi je cilj ponuditi učenicima različite aktivnosti vezane za poslove budućnosti. To je bio i jedan od glavnih razloga zašto sam prijavila školu za sudjelovanje u Školi budućnosti. Prijava se pokazala kao pun pogodak', kaže Žigolić Južvak. Tijekom prvih dviju godina upoznali su principe djelovanja umjetne inteligencije izrađujući chatbot programe. 'Moja je uloga bila administriranje sustava za programiranje, stvaranje timova, usmjeravanje te pružanje pomoći ako je bila potrebna. U ovoj smo godini uzeli malo veći zalogaj, pa tako sudjelujemo u dvama programima - Greentech IoT te Robotika i automatizirani sustavi.'

AI REVOLUCIJA I VJEŠTINE BUDUĆNOSTI: Iskoristi svoj super powwwer

Nalazimo se u ključnom trenutku ekonomske povijesti Hrvatske: vrijednost digitalne ekonomije do 2030. mogla bi dosegnuti 15% BDP-a (McKinsey, 2022). Recentan snažan razvoj AI tehnologije doprinosi rastu digitalne ekonomije i najavljuje značajnu transformaciju tržišta rada. Prema najnovijem ‘Future of Jobs Report’ Svjetskog ekonomskog foruma, u sljedećih pet godina trebalo bi nastati 69 milijuna novih poslova upravo pod utjecajem AI i smart tehnologija, tranzicija u održivo poslovanje i ESG standardizacije. Zato A1 Hrvatska i partneri - STEMI škola budućnosti, Algebra, Infobip i grupa SELECTIO - pozivaju na postizanje nacionalnog konsenzusa o potrebi stvaranja okruženja poticajnog za razvoj vještina budućnosti. Izgradimo zajednicu budućnosti koja će znati iskoristiti nove prilike!

A1 Hrvatska s partnerima stvorio je središnje mjesto u Hrvatskoj za vještine budućnosti jer vjeruje u informirano i uključivo digitalno društvo koje svakom pojedincu pruža jednake mogućnosti za razvoj. Prva hrvatska interaktivna mapa 100 poslova budućnosti i više od 3 tisuće vještina budućnosti, napravljena u suradnji sa 27 stručnjaka, donosi detaljan izvještaj u Hrvatskoj o promjenama na tržištu rada u AI revoluciji i potrebama najmlađe, generacije Z. Dobro došli u središnji hub u Hrvatskoj za vještine i poslove budućnosti: Izgradi, unaprijedi, iskoristi svoj SUPER POWWWER u društvu budućnosti.

 

'Ove smo veljače počeli s uzgajanjem paprika čiji ćemo razvoj pratiti putem Paprixa, Eyea i Detectora. Oni će biti naši pomoćnici u uzgajanju i pratnji uvjeta u kojima se nalaze naše paprike', kaže Laura Veseljak, učenica 8. razreda i dvostruka županijska prvakinja iz informatike. Zvijezdana kaže da je primijetila kako je zanimanje učenika za zanimanja u STEM području poprilično velik te podjednak i kod djevojčica i kod dječaka. 'Djevojčice ovdje čak prednjače u trudu koji ulažu. Nisam sigurna koji je razlog zbog kojeg se u kasnijim godinama taj omjer mijenja u korist dječaka. Zato u školi provodimo projekt 'Djevojčice u STEM-u' jer tako potičemo njihovo zanimanje za prirodne znanosti i informatiku.


Mentorica Zvijezdana Žigolić Južvak i učenica Laura Veseljak
 

Ove godine u školi sastavljaju i kalibriraju STEMI Hexapod robote , kojima su učenici dali imena Lincoln, Mia i Porter. 'Krenuli smo u izradu aplikacije u MIT App Inventoru, pomoću koje ćemo upravljati Hexapodima. Osim programerskoga dijela, važan je i dizajn same aplikacije radi privlačenja što većega broja krajnjih korisnika. Treći je korak izrada 3D modela pokrivne ploče koju učenici trebaju samostalno dizajnirati u programu On Shape', govori Laura.

Osim toga, rade i programiranje u Logu, pa je rad s učenicima multidisciplinaran te poprilično dinamičan. Učenici uglavnom samostalno proučavaju sadržaje na stranici lab.stemi.education i izvode praktične vježbe. U tom dijelu često dolazi do tehničkih problema koje rješavamo međusobno ili, kad baš zapne, u suradnji s ekipom iz tvrtke STEMI', dodaje Zvijezdana.

Ovo je treća godina kako njihova škola sudjeluje u programu Škola budućnosti: 'To nije klasična škola, ali djeca izvrsno reagiraju i pritom uče na drugačiji način, za što ne bi bilo prilike u klasičnom kurikulu', kaže Zvijezdana, koja je ponosna na rezultate svojih učenika na županijskim natjecanjima.


Grupna fotografija mentorice i polaznika STEMI škole budućnosti. Gornji red: Tamara Đurđević Filipović (učiteljica prirode i biologije, pomagala je učenicima pri određivanju PH zemlje i sadnji paprike), Ela Klišan, Marko Peštaj, Vito Del Ponte, Nika Poletto, Elvisa Sekulić (učiteljica matematike, mentorirala jedan tim učenika prethodne dvije godine), Laura Veseljak, Ivan Medur, Zvijezdana Žigolić Južvak (učiteljica informatike i mentorica STEMI škole budućnosti); donji red: Matea Losso, Iva Pavličević, Mia Krčelić i Matej Faletar.

 

MENTOR STEMI ŠKOLE BUDUĆNOSTI: EVO KAKO UNAPRIJEDITI VJEŠTINE BUDUĆNOSTI

'Mentor je osoba koja vodi učenike tijekom učenja. Danas učenici mogu, koristeći sadržaje s interneta, naučiti doista različite vještine. Najteže je upravo postići zanimanje kod učenika, ali kad se ono dogodi, odličan je temelj za stjecanje novih znanja. Potiče me zadovoljstvo učenika nakon rezultata njihova rada. Mentor je osoba koja ih mora motivirati, netko tko će ih voditi i biti most između organizatora i njih samih.'