MENTORI STEMI ŠKOLE BUDUĆNOSTI: 'Moji učenici osmislili su kako umjetna inteligencija može pomoći gluhim osobama!'

  • Datum 14.05.2023.

''Najveća je nagrada mog rada kao mentorice STEMI škole budućnosti stigla prošle godine, kada smo osvojili nagradu za najbolje značajke chatbota,' kaže Margarita Lucin Zlatković, nastavnica računalstva u Turističkoj i ugostiteljskoj školi Dubrovnik u kojoj radi već 18 godina. 

‘Interes je učenika za informatičke znanosti sve veći, ali mislim da ih još više treba poticati da budu informatički pismeni i više ih upoznavati s umjetnom inteligencijom, koja je svuda oko nas’, kaže Margarita Lucin Zlatković, nastavnica računalstva u Turističkoj i ugostiteljskoj školi Dubrovnik.
‘Primijetila sam da učenici mnogo bolje reagiraju ako nastava ide ukorak s vremenom. Informatika svakim danom napreduje i potrebno je aktivno sudjelovati u razvoju novih nastavnih metoda i načina poučavanja', tvrdi Margarita, koja je u Dubrovniku studirala na Fakultetu računarstva. Nastavnica je informatike u dubrovačkoj Biskupijskoj klasičnoj gimnaziji, a prije tri godine stekla je zvanje nastavnika mentora, također vodi dva kolegija na Sveučilištu Libertas. Ukratko, nastava i mentorstvo njezin su život. ‘Često učenicima govorim o umjetnoj inteligenciji te sam se odlučila da napokon, uz praktičan rad izrade chatbotova i robotike, učenike i sebe pobliže upoznam s tim područjem kroz STEMI školu budućnosti.’
Otkako je počela raditi u školi, mentor je učenicima na raznim natjecanjima poput natjecanja iz informatike, koje organiziraju Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Agencija za odgoj i obrazovanje te Hrvatski savez informatičara. Posljednje tri godine, otkad i postoji, njezini učenici sudjeluju u natjecanju Hacknite Carnet-ovog Nacionalnog CERT-a, gdje učenici pokazuju znanje i vještine na polju kibernetičke sigurnosti. Margarita vjeruje da se takvim natjecanjem proširuje svijest o važnosti primjene sigurnosnih mjera te izbjegavanju i ispravljanju mogućih sigurnosnih propusta u programskom kôdu, postavkama ili nekoj drugoj komponenti računalnog sustava.

Proces mentorstva organizira na dodatnoj nastavi Informatike jedan sat tjedno, iako se odradi i mnogo više. U dodatnu su nastavu uvrštene pripreme za natjecanja, pripreme za državnu maturu iz Informatike te projekte u kojima škola sudjeluje. S učenicima dodatno održava grupu na mrežnoj platformi te se komunikacija odvija tijekom tjedna i po nekoliko puta, a ponekad organizira i online konzultacije jer učenici dodatno rade i od kuće. Objašnjava zašto je izradila vlastitu web stranicu. ‘Pojavom online nastave pokazala se sve veća potreba za digitalnim alatima tako da sam za učenike izradila vlastitu web stranicu s redovnim i dodatnim nastavnim sadržajima. Prema analizi pregleda primjećujem da je povećana zainteresiranost za dodatne sadržaje, pogotovo one gdje postoje videolekcije’, kaže ova nastavnica potpuno predana želji da njezini učenici nakon srednje škole imaju što više alata u rukama.

Ponosna je na te napore jer se redovito postižu izvrsni rezultati. Bitno joj je i njezino napredovanje u nastavnika mentora. ‘Najveća je nagrada mog mentorstva prošle godine osvojena nagrada za najbolje značajke chatbota.’ Izradili su chatbot za Udrugu gluhih i nagluhih Dubrovačko-neretvanske županije, koji pomaže osobama oštećena sluha dobiti potrebne informacije. Chatbot se nalazi na web stranici Udruge, gdje ga korisnici mogu isprobati. Komunikaciju je moguće izabrati porukama ili znakovnim jezikom. Kaže da je njezinim učenicima bilo iznimno važno što mogu raditi na nečemu što doista pomaže drugima. ‘Dali su sve od sebe’, prepričava Margarita. ‘Grupa koja je radila na tom projektu bila je snažno motivirana. Govorili su kako moraju to izgurati do kraja.’

AI REVOLUCIJA I VJEŠTINE BUDUĆNOSTI: Iskoristi svoj super powwwer

Nalazimo se u ključnom trenutku ekonomske povijesti Hrvatske: vrijednost digitalne ekonomije do 2030. mogla bi dosegnuti 15% BDP-a (McKinsey, 2022). Recentan snažan razvoj AI tehnologije doprinosi rastu digitalne ekonomije i najavljuje značajnu transformaciju tržišta rada. Prema najnovijem ‘Future of Jobs Report’ Svjetskog ekonomskog foruma, u sljedećih pet godina trebalo bi nastati 69 milijuna novih poslova upravo pod utjecajem AI i smart tehnologija, tranzicija u održivo poslovanje i ESG standardizacije. Zato A1 Hrvatska i partneri - STEMI škola budućnosti, Algebra, Infobip i grupa SELECTIO - pozivaju na postizanje nacionalnog konsenzusa o potrebi stvaranja okruženja poticajnog za razvoj vještina budućnosti. Izgradimo zajednicu budućnosti koja će znati iskoristiti nove prilike!

A1 Hrvatska s partnerima stvorio je središnje mjesto u Hrvatskoj za vještine budućnosti jer vjeruje u informirano i uključivo digitalno društvo koje svakom pojedincu pruža jednake mogućnosti za razvoj. Prva hrvatska interaktivna mapa 100 poslova budućnosti i više od 3 tisuće vještina budućnosti, napravljena u suradnji sa 27 stručnjaka, donosi detaljan izvještaj u Hrvatskoj o promjenama na tržištu rada u AI revoluciji i potrebama najmlađe, generacije Z. Dobro došli u središnji hub u Hrvatskoj za vještine i poslove budućnosti: Izgradi, unaprijedi, iskoristi svoj SUPER POWWWER u društvu budućnosti.

'U toj je skupini radila i Dora Japunčić, učenica Turističke i ugostiteljske škole. Taj joj je projekt prirastao srcu. ‘Prošle nam je godine profesorica računalstva predstavila program i nas nekoliko iz razreda se uključilo spontano. U našoj je školi fokus na stranim jezicima, a budući da nam je sve vezano za računarstvo i robotiku bilo nešto novo, odlučili smo to isprobati,’ veli Dora. ‘Nama je to otvorilo oči jer smo saznali kako sve funkcionira i preko čega se zapravo dopisujemo. Možemo samo biti zahvalni profesorici Lucin Zlatković,’ kaže Dora, koja vjeruje da će edukaciju nastaviti u području komunikologije i marketinga te da će joj ove vještine biti korisne i nužne. Za profesoricu Lucin Zlatković kaže da je pristupačna nastavnica. ’Iskrena je prema nama, pa smo i mi iskreni prema njoj. Kad smo radili chatbot, bila je više član naše grupe nego profesorica od koje nas je strah.'


Mentorica Margarita Lucin Zlatković s učenicima Jakom Guljelmovićem i Dorom Japunčić


Margarita kaže da želi biti podrška učenicima koje žele nastaviti edukaciju u smjeru IT tehnologije: ‘Na društvenim mrežama danas učenici mogu vidjeti puno noviteta iz STEM područja i često dolaze u školu s novim idejama i prijedlozima. Ima dosta učenika koji se žele dalje školovati u smjeru IT tehnologije, ali su pomaže STEMI Škola budućnosti, jer nam omogućava upoznavanje s vrhunskim znanstvenicima i stručnjacima iz industrije kroz video predavanja. Tako inspiriraju učenike za STEM karijeru’, opisuje.

Već dvije godine sudjelujemo u STEMI školi budućnosti, gdje učenici sudjelovanjem u projektima imaju priliku upoznati tehnologiju na kojoj se bazira većina današnjih izuma. Također, budući da se danas svakodnevno pojavljuju nove informacije, alati i razne nove tehnologije, potrebna je redovita edukacija i praćenje noviteta. Jedino tako možete ostvariti uspjeh kao nastavnik mentor u ovom području.’
 

MENTOR STEMI ŠKOLE BUDUĆNOSTI: EVO KAKO UNAPRIJEDITI VJEŠTINE BUDUĆNOSTI

'Nove tehnologije su u potpunosti promijenile načine na koji živimo i radimo, pa želim učenicima prije odlaska u svijet odraslih približiti nove tehnologije da nauče kritički razmišljati, pronalaziti rješenja i stvarati okolinu u kojoj svatko ima poticaj da postigne više. Današnji mladi koriste se tehnologijom koja im je nadohvat ruke, ali važno je da saznaju i kako stvari funkcioniraju, da ne budu samo korisnici nego i da razumiju aplikacije i alate.'