MENTORI STEMI ŠKOLE BUDUĆNOSTI: 'Moji učenici razvili su sustav za kontrolu kvalitete zraka u učionicama!'

  • Datum 14.05.2023.

Knjižnice imaju ogroman, ali i neiskorišten potencijal da budu više od mjesta gdje se samo posuđuju knjige. Stoga je važno da se stalno prilagođavamo novim trendovima, kaže Filip Ramić, mentor u Osnovnoj školi Turanj. 

Lana i Stela učenice su sedmog razreda Osnovne škole Turanj. Pokazuju senzore koji su razvile u grupi – senzor koji mjeri toplinu i vlagu u zemlji i drugi, koji kontrolira kvalitetu zraka u učionicama. One su zapravo IoT uzgajivači paprika! U veljači su, naime, dobili vrećicu sa sjemenkama paprike babure, posadili ih, a kraj sjemenaka stavili senzore vlažnosti i temperature: ‘Tako pratimo uvjete u kojima biljka raste.’

Pokazuju i STEMI pločicu koju su morali programirati. Spojena je sa senzorom i prikazuje vrijednosti traženih uvjeta. Lana i Stela kažu kako im je ovo jako zanimljivo i drago im je što su odvojile vrijeme za dodatne sate da bi radile na projektu pametnog vrta. Svaki tjedan prate rast malih paprika, a njihov rast u informatičkim znanjima prati mentor Filip Ramić.

Dio je to STEMI škole budućnosti, gdje školska knjižnica OŠ Turanj sudjeluje u programu Greentech IoT. Zahvaljujući tome, učenici se u procesu stvaranja pametnog vrta uče analizi podataka i ulaze u područje data sciencea. ‘Nastojim potaknuti učenike da razmišljaju o problemima s kojima se susreću u svakodnevnom životu. Zatim ih učim kako primijeniti znanja i vještine iz područja informatike i tehnologije kako bi osmislili kreativna rješenja za te probleme. U ovom se procesu ponašamo kao informatički startupovi, što znači da učenici prolaze cijelim procesom razvoja – od ideje i koncepta do implementacije, testiranja i produkcije. Uče kako napraviti plan razvoja proizvoda, kako oblikovati kvalitetno korisničko iskustvo, kako programirati, kako se koristiti različitim alatima i primjenjivati tehnologije za razvoj i testiranje proizvoda’, opisuje Filip.

Grupna fotografija mentora i polaznika STEMI škole budućnosti. Gornji red: Luka Pavletić, mentor Filip Ramić, Ivano Kosturić, donji red: Lana Gojak, Lucija Pavlović, Mihaela Sabljarić

 

‘Osim toga, učenike se potiče da surađuju kako bi stvorili što bolje rješenje. Tako imaju priliku i stvoriti proizvod i razviti vještine za timski rad te stjecati vrijedna iskustva u rješavanju problema. Razvijaju samopouzdanje i samostalnost, što im je korisno u daljnjem školovanju i kasnijoj karijeri.’

Kao školski knjižničar svjestan sam važnosti informacijske tehnologije. Moj profesionalni put i interes za informatičke znanosti možda se nije razvio tijekom formalnoga obrazovanja, ali s druge strane, ni većina tehnologije koju danas primjenjujemo u vrijeme mog obrazovanja nije bila široko dostupna jer je uglavnom bila u razvojnoj fazi’, kaže Filip Ramić, mentor u programu Škola budućnosti u Osnovnoj školi Turanj.

Ponosan je što su samostalno izradili vlastiti Opensource IoT sustav za kontrolu kvalitete zraka u učionicama, temeljen na mikroupravljačima s pripadajućim senzorima temperature i vlage koji šalju podatke na poslužitelj u školskoj knjižnici, gdje se mjerenja pohranjuju u bazu podataka i moguće ih je pratiti u realnom vremenu pomoću grafičkog sučelja: ‘Velik je uspjeh učenika što su uz pomoć tehnologije uspjeli riješiti praktični problem u stvarnom svijetu i stvorili nešto korisno za svoju školu.’

AI REVOLUCIJA I VJEŠTINE BUDUĆNOSTI: Iskoristi svoj super powwwer

Nalazimo se u ključnom trenutku ekonomske povijesti Hrvatske: vrijednost digitalne ekonomije do 2030. mogla bi dosegnuti 15% BDP-a (McKinsey, 2022). Recentan snažan razvoj AI tehnologije doprinosi rastu digitalne ekonomije i najavljuje značajnu transformaciju tržišta rada. Prema najnovijem ‘Future of Jobs Report’ Svjetskog ekonomskog foruma, u sljedećih pet godina trebalo bi nastati 69 milijuna novih poslova upravo pod utjecajem AI i smart tehnologija, tranzicija u održivo poslovanje i ESG standardizacije. Zato A1 Hrvatska i partneri - STEMI škola budućnosti, Algebra, Infobip i grupa SELECTIO - pozivaju na postizanje nacionalnog konsenzusa o potrebi stvaranja okruženja poticajnog za razvoj vještina budućnosti. Izgradimo zajednicu budućnosti koja će znati iskoristiti nove prilike!

A1 Hrvatska s partnerima stvorio je središnje mjesto u Hrvatskoj za vještine budućnosti jer vjeruje u informirano i uključivo digitalno društvo koje svakom pojedincu pruža jednake mogućnosti za razvoj. Prva hrvatska interaktivna mapa 100 poslova budućnosti i više od 3 tisuće vještina budućnosti, napravljena u suradnji sa 27 stručnjaka, donosi detaljan izvještaj u Hrvatskoj o promjenama na tržištu rada u AI revoluciji i potrebama najmlađe, generacije Z. Dobro došli u središnji hub u Hrvatskoj za vještine i poslove budućnosti: Izgradi, unaprijedi, iskoristi svoj SUPER POWWWER u društvu budućnosti.

'Otvorenost prema novim tehnologijama uz cjeloživotno obrazovanje smatram ključnim za rad', kaže Filip, koji je razvio web stranicu školske knjižnice, a za potrebe škole bavi se sistemskom administracijom računala, održavanjem i konfiguriranjem školske internetske mreže i drugim tehnološkim projekatima. Mentorski se program odvija u okviru izvannastavne aktivnosti Makerspace u školskoj knjižnici i obuhvaća radionice koje učenicima pružaju priliku da uče o raznim tehnologijama, kao što su 3D tisak, robotika, elektronika, IoT i slično.

Filip primjećuje kako su učenici vrlo zainteresirani za nove tehnologije: ‘To se vidi i po velikom broju učenika prijavljenih za takve izvannastavne aktivnosti, no i po broju učenika aktivno uključenih u izvanškolske programe i projekte vezane uz znanost, tehnologiju, programiranje i robotiku.’

‘Smatram kako je vrlo važno da se taj interes dodatno potiče i razvija unutar škola te u tom smislu vidim školske knjižnice kao idealnu platformu. Knjižnice imaju ogroman, ali i neiskorišten potencijal da budu više od mjesta gdje se samo posuđuju knjige. Stoga je važno da se stalno prilagođavamo novim trendovima u kojem će knjige i dalje biti važne, ali će se više pažnje posvećivati digitalnim izvorima informacija i tehnologiji. Knjižnice će razvijati nove programe kako bi se fokusirale na razvoj vještina potrebnih za uspješno obrazovanje u 21. stoljeću. U budućnosti se može očekivati da će se školske knjižnice sve više koristiti kao prostori za suradničko učenje, izradu projekata i eksperimentiranje s novim tehnologijama.’
 

MENTOR STEMI ŠKOLE BUDUĆNOSTI: EVO KAKO UNAPRIJEDITI VJEŠTINE BUDUĆNOSTI

'Moja motivacija za bavljenje mentorstvom dolazi iz želje da pomognem učenicima u ostvarivanju njihovih potencijala i da ih usmjerim prema kreativnim i znanstvenim područjima koja ih zanimaju. Iskustvo suradnje sa STEMI školom budućnosti za nas je bilo jako pozitivno. Takav inovativan oblik suradnje između stručnjaka i učitelja volio bih češće vidjeti u školama jer bi se na taj način stvarale nove prilike za učenje i rast, a bila bi to i izvrsna prilika za učenike i učitelje da se pripreme za rad u modernom i dinamičnom poslovnom okruženju.'