MENTORI STEMI Škole budućnosti: 'Sastavili smo i oživjeli robota. Sada ćemo mu pripremiti koreografiju za poseban ples'
- Datum 14.05.2023.
Najveći je motiv Davorki Medvedović, mentorici STEMI škole budućnosti, prenijeti učenicima ljubav prema informatici, pogotovo programiranju te ih zainteresirati za poslove budućnosti u kojima će im trebati vještinebudućnosti.
Nakon diplome na varaždinskom Fakultetu organizacije i informatike, Davorki Medvedović je osnovna škola u Rovišću bila prvi poslodavac, ali ne i prvi izbor. 'No, s vremenom mi se svidio učiteljski posao. Zavoljela sam rad s djecom, koja me neprekidno potiču na isprobavanje novih stvari. Stalna aktivnost u raznim područjima informatike dovela me i do napredovanja u zvanje učitelja mentora. Godinama sam sudjelovala u raznim projektima u školi i izvan nje. Između ostalih, tu je i projekt STEMI Škola budućnosti, u kojem sudjelujemo od početka, kad je još bio pilot- verzija. Prve dvije godine bavili smo se umjetnom inteligencijom (izradom chatbota), a ove smo godine nastavili s robotikom, meni iznimno zanimljivim područjem', kaže Davorka.
Robotikom se ove godine bavi i u nekim drugim projektima, poput Croatian Makers lige, međunarodnog Learning from the Extremes, također u suradnji sa STEMI ekipom i CARNet-om, a članica je i provedbenog tima EU projekta Bjelovarski robotički centar.
'Učenicima je to vrlo izazovno područje, zanimljivo jer doslovce vide rezultate svog rada. Program se ostvaruje izvannastavnom aktivnošću koju smo nazvali Informatičari jer osim robotike obuhvaća i pripremu za natjecanja te sudjelovanje u još nekim projektima. Ovisno o zaduženjima, s učenicima radim jedan do dva sata tjedno u školi, ali puno više izvan škole. S obzirom na to da naši učenici dosta putuju do škole, velik dio odrađujemo online sastancima ili dopisivanjem do kasnih sati. No, kad imate učenike koji žele raditi, ništa nije problem.'
Ove je godine u projektu STEMI Škola budućnosti prvi dio bio sastavljanje robota Hexapoda. Putem STEMI platforme, na kojoj se nalaze svi materijali za učenike i učitelje, učenici nisu samo naučili sastaviti robota, nego su saznali mnogo o inženjerskom poslu te o važnosti dobre organizacije, preciznosti, točnosti, ali i predstavljanju projekata.
AI REVOLUCIJA I VJEŠTINE BUDUĆNOSTI: Iskoristi svoj super powwwer
Nalazimo se u ključnom trenutku ekonomske povijesti Hrvatske: vrijednost digitalne ekonomije do 2030. mogla bi dosegnuti 15% BDP-a (McKinsey, 2022). Recentan snažan razvoj AI tehnologije doprinosi rastu digitalne ekonomije i najavljuje značajnu transformaciju tržišta rada. Prema najnovijem ‘Future of Jobs Report’ Svjetskog ekonomskog foruma, u sljedećih pet godina trebalo bi nastati 69 milijuna novih poslova upravo pod utjecajem AI i smart tehnologija, tranzicija u održivo poslovanje i ESG standardizacije. Zato A1 Hrvatska i partneri - STEMI škola budućnosti, Algebra, Infobip i grupa SELECTIO - pozivaju na postizanje nacionalnog konsenzusa o potrebi stvaranja okruženja poticajnog za razvoj vještina budućnosti. Izgradimo zajednicu budućnosti koja će znati iskoristiti nove prilike!
A1 Hrvatska s partnerima stvorio je središnje mjesto u Hrvatskoj za vještine budućnosti jer vjeruje u informirano i uključivo digitalno društvo koje svakom pojedincu pruža jednake mogućnosti za razvoj. Prva hrvatska interaktivna mapa 100 poslova budućnosti i više od 3 tisuće vještina budućnosti, napravljena u suradnji sa 27 stručnjaka, donosi detaljan izvještaj u Hrvatskoj o promjenama na tržištu rada u AI revoluciji i potrebama najmlađe, generacije Z. Dobro došli u središnji hub u Hrvatskoj za vještine i poslove budućnosti: Izgradi, unaprijedi, iskoristi svoj SUPER POWWWER u društvu budućnosti.
Nakon sastavljanja i kalibracije trebalo je programirati aplikaciju koja bi 'oživjela' Hexapoda. Njezini su učenici kroz niz preciznih videouputa izradili aplikaciju pomoću MIT App Inventora. Sljedeći korak bila je izrada 3D modela krovne i temeljne ploče Hexapoda, što je učenicima bio najizazovniji, ali i najkreativniji dio procesa. 'Nakon što su svladali osnove rada, njihove su ideje samo pristizale. Sad nas još čeka završni dio, a to je programiranje plesne točke u kojoj će naš robot uz prikladnu glazbu otplesati neki ples', opisuje Davorka. Ponosna je na svaki uspješno završen zadatak svojih učenika, pogotovo u STEMI školi budućnosti, a učenici je motiviraju: 'Primjerice, za vrijeme praznika čitav dan do kasnih večernjih sati pristizale su poruke s rješenjima zadataka i idejama učenika koji rade na projektu, a onda me još pitaju ima li još koji robot za sastavljanje. Čak su predložili i snimanje filma, u čemu nam je pomogla naša filmska družina.
Inspiriraju me svojim entuzijazmom i stalni su podsjetnik zašto volim svoj posao. Rad s takvom djecom me u potpunosti ispunjava i potiče da uvijek dajem sve od sebe i da svakoj novoj generaciji pokušam prenijeti ljubav prema informatici.' Cijeli je proces bio izuzetno zanimljiv grupi, potvrđuje Marko Dominiković, učenik osmog razreda. ‘Najzanimljivije mi je bilo sastavljanje robota i kalibriranje te mogućnost da ga pokrenemo pomoću aplikacija koje smo samo programirali.’ Za interes je, kaže, zaslužna nastavnica Medvedović koja ga je motivirala već u petom razredu da se prijavi na dodatnu nastavu. ‘Uvijek nam objasni gdje bismo mogli pogriješiti i uči nas da zapravo uočavamo i rješavamo problem’, zaključuje Marko koji se u budućnosti vidi u farmaceutskoj industriji.
Grupna fotografija mentora i polaznika STEMI škole budućnosti. Valentino Štrbac, Adrian Laki, Marko Dominković, Matija Klasić, Emanuel Švigir, Lucia Blažeković, Laura Lukinović, Gabrijela Mužina, mentorica Davorka Medvedović.
Njezin je najveći motiv u mentorskom zadatku prenijeti učenicima ljubav prema informatici, pogotovo programiranju te ih zainteresirati za poslove budućnosti u kojima će im trebati ta vrsta znanja. 'Motivira me i osjećaj budućeg zadovoljstva nakon odrađenih aktivnosti te dobivanje pozitivne povratne informacije. Naravno, motivira me i mogućnost osobnog i profesionalnog razvoja jer i ja neprekidno učim i napredujem. Povrh svega, nikad, baš nikad, nije dosadno raditi s djecom.'
MENTOR STEMI ŠKOLE BUDUĆNOSTI: EVO KAKO UNAPRIJEDITI VJEŠTINE BUDUĆNOSTI
'Informatika je, prema mojem iskustvu, specifičan predmet koji je nekim učenicima iznimno zanimljiv, a drugima prilično težak. Prednost je informatike što se raznim praktičnim zadatcima mogu prikazati i teme iz drugih područja te svatko može pronaći ono u čemu je dobar. Računalno je razmišljanje i programiranje najteži dio, a upravo to područje pokušavam učenicima prikazati na što zanimljiviji način te im dokazati da i programiranje može biti zabavno.'