Osnovnoškolci postaju inženjeri umjetne inteligencije: ‘Napretka se ne trebamo bojati‘

#digitalna transformacija #škola budućnosti
  • Autor Hanza native studio
  • Datum 31.05.2021.
Andrea Pirša Ilić, voditeljica cognitive tima u A1 Hrvatska

Digitalizacija i digitalna transformacija već su nekoliko godina nezaobilazni pojmovi, a njihov utjecaj nemoguće je izbjeći bez obzira o kojim se segmentima naših poslovnih ili privatnih života radi. Neke kompanije i pojedinci su pomoć i koristi naprednih digitalnih tehnologija objeručke prihvatili, a oni koji su oklijevali  do sada bili su primorani to učiniti ove godine. Ako bismo morali navesti bar jednu dobru stvar koju je globalna pandemija novog koronavirusa izazvala, to bi definitivno bilo nevjerojatno ubrzanje primjene digitalizacije i digitalnih rješenja zahvaljujući kojima su se poslovanje i funkcioniranje društva prilagodili 'new normal' uvjetima. Bilo da je riječ o promjenama u medicini, prijevozu, bankarstvu, proizvodnji, trgovini ili novim načinima na koje većina od nas trenutno obavlja poslove, educira se i komunicira s drugim ljudima, u pozadini svega stoje milijarde povezanih uređaja, kompleksne računalne mreže te tehnološka rješenja i alati. Svi oni nam olakšavaju život, unapređuju naša iskustva, ali i stvaraju nove kompetencije za vrijeme koje tek dolazi.

Upravo je razvoj vještina budućnosti ključan kako bi kompanije ostale konkurente, stvarale nove vrijednosti i rasle u digitalnom dobu. Neupitno je da će ključna tehnička znanja kao što su programiranje, matematika ili statistika i dalje biti iznimno važne, ali će kritičko razmišljanje, dobre komunikacijske sposobnosti te strukturirani pristup rješavanju etičkih dilema ili samouvjerenost biti itekako poželjne vještine i karakteristike pojedinca na tržištu rada.

A1 Hrvatska je kompanija u kojoj se oduvijek naglasak stavljao na razvoj naprednih vještina njenih zaposlenika, uz snažno poticanje kulture znanja i neprestanog učenja. Tako je u posljednjih 12 mjeseci gotovo 90% zaposlenika A1 prošlo barem jedan oblik edukacije u svrhu osobnog ili profesionalnog razvoja, a u njihovim redovima danas rade ljudi sa zanimanjima koja donedavno nisu postojala: data analitičari, dizajneri korisničkog iskustva, specijalisti za robotizaciju te AI i strojno učenje. Jedna od njih je Cognitive Computing Manager Andrea Pirša Ilić, voditeljica projekta čiji je krajnji rezultat bio chatbot Bob Rock.

Bob može na temelju korisničkog inputa u prirodnom jeziku prepoznati o kakvom je problemu riječ te pronaći rješenje i ponuditi ga korisniku. Iza razvoja ovog rješenja temeljenog na umjetnoj inteligenciji (AI) krije se zahtjevan proces kojim se od velikog skupa nestrukturiranih podataka koje A1 posjeduje primjenom strojnog učenja i NLP (natural language processing) algoritama došlo do nove vrijednosti za korisnike i samu kompaniju.

Uz ulaganja u tehnologiju i inovacije te razvoj svojih zaposlenika, u A1 inzistiraju na dijeljenju znanja unutar zajednice, a time posljedično i na razvoj digitalnog društva u Hrvatskoj. Pritom posebnu pažnju posvećuju onima na kojima taj budući digitalni svijet „ostaje“. Naravno, govorimo o djeci i školarcima koji su već itekako predisponirani na brže i lakše usvajanje vještina budućnosti. Osim podizanja svijesti o važnosti sigurnosti na internetu te nužnosti odgovornog korištenja novih tehnologija kod djece, A1 Hrvatska se u ulozi glavnog partnera uključio i u jedinstven edukativni projekt Škola budućnosti kojeg su pokrenuli STEMI i Infobip.

Glavni cilj projekta je otvoriti osnovnoškolcima prozor u tehnološku budućnost na način da se djeci kroz praktičan rad približi svijet umjetne inteligencije. Želja svih uključenih partnera je zapravo osnažiti vezu između ICT sektora i obrazovanja, ali i postaviti Hrvatsku među predvodnike u učenju umjetne inteligencije kod mladih te ih potaknuti na inovativnost i poduzetništvo. Učenici će u sklopu projekta u svojim školama najprije formirati razvojne timove. Nakon toga će istražiti UN-ove ciljeve održivosti, zatim odabrati jedan od navedenih ciljeva i detektirati problem koji mogu riješiti izradom chatbota, uz pomoć inženjera tvrtki STEMI i Infobip. Oni će za učenike razviti edukacijske materijale te programersko okruženje putem kojih će prenijeti vlastito industrijsko iskustvo i znanje u razvijanju tehnoloških radova.

A1 Hrvatska velikom podrškom i ovom projektu pokazuje da je umjetna inteligencija nešto čega se uistinu ne trebamo bojati, što nas neće učiniti manje humanima niti nam oduzeti radna mjesta. Ona već sad postaje neizostavan alat i tehnološki smjer u transformaciji budućnosti u kojoj će nam svakodnevni život biti lakši i kvalitetniji.