Ne možemo i ne trebamo sve same! 7 ključnih savjeta za zaposlene majke
- Autor Roditelji.hr
- Datum 31.05.2021.
Veselila se povratku u "svijet odraslih" nakon rodiljnog dopusta, no Maja Biočić morala je usvojiti nova pravila funkcioniranja. Iako su mnogi skeptični, struka odgovorno tvrdi - moguće je postići balans svih svojih životnih uloga. Kako uskladiti majčinstvo i karijeru te kojih bi sedam ključnih savjeta preporučila svakoj zaposlenoj majci, otkriva psihologica Martina Trboglav Podvorac
Kako uskladiti majčinstvo i karijeru “vječna” je tema, a nerijetko se u javnosti stvara dojam kako žene - ako žele biti na “visini zadatka" u svojim ulogama – moraju birati. Ako su uspješne poslovne žene, mnogi će reći kako kako zasigurno zakidaju dijete u nekom segmentu, no stručnjaci tvrde kako je ipak moguće postići balans između različitih životnih uloga.
“Ni žena ni muškarac ne mogu ostvariti balans između različitih životnih uloga, ukoliko nemaju svijest što im je važno u tim i što žele postići. Za balans je prvo potrebna odluka u kojim životnim područjima se želimo ostvariti, a zatim svjesno planiranje vlastitog vremena i angažmana u skladu s tim, iz dana u dan. Pritom, svatko mora pronaći vlastiti balans, odnosno onu mjeru koja mu osobno odgovara i omogućuje da se osjeća zadovoljno i ispunjeno. Tu često kritiziramo druge, pa tako i žene, jer njihov život promatramo iz vlastitih cipela, smatrajući da postoji jedan ispravan način kako organizirati vlastito vrijeme. Pa će netko za ženu koja je izabrala fokusirati se na majčinstvo reći da je zanemarila sebe i svoj život, dok će netko drugi za ženu koja je uspješna menadžerica ili poduzetnica reći da sigurno nije dobra majka, jer ne može imati dovoljno vremena za vlastitu djecu. Istovremeno, možda su obje žene potpuno zadovoljne sobom i svojim životom. Prva je svjesno odabrala i veseli ju ostvarivanje kroz ulogu majke, dok je druga snažno usmjerena da vrijeme provedeno s djecom bude maksimalno svrhovito i ispunjeno zajedništvom, kako bi jasno osjetili njezinu prisutnost, pažnju i ljubav. Najbolji znak jesmo li u balansu je vlastiti osjećaj da živimo život sa svrhom, ostvarujući željeni utjecaj na svoju okolinu, što god odlučimo da su naša područja djelovanja. Iscrpljenost, manjak životne energije, ljutnja ili osjećaj bespomoćnosti, najčešći su znakovi da je vrijeme da si postavimo pitanje u što ulažemo vlastitu energiju i vrijeme, te je li to ono što nas ispunjava i omogućuje nam da ostvarujemo svoje ciljeve. Odgovori na ta pitanja prvi su korak u povratku prema svjesnom kreiranju ispunjenog života", smatra psihologica Martina Trboglav Podvorac, viši konzultant u Centru Ramiro.
Razna istraživanja, kao i praksa, pokazuju da prava ravnopravnost često izostaje, kako u obiteljskom, tako i u poslovnom kontekstu. Kao društvo tek trebamo stvoriti uvjete gdje će žene imati jednake prilike za napredovanjem na poslu te će biti jednako plaćene za svoj angažman kao muškarci, smatra ova psihologica. Jednako tako, iako se vide značajni pomaci, gdje muškarci sve više preuzimaju dio odgovornosti za brigu o obitelji i kućanstvu, još uvijek se dominantno očekuje od žene da bude ta koja "drži četiri kuta kuće". Istovremeno, sve je više žena oko nas koje svakodnevno uspješno balansiraju majčinstvo i karijeru. Upravo njihovi primjeri pokazuju da se i u neravnopravnim okolnostima žena može izboriti za aktivno sudjelovanje i doprinos poslovnom svijetu, a da i dalje bude prisutna i angažirana kao majka.
Jedna od njih je i Maje Biočić, rukovoditeljica odjela za upravljanje sadržajem i uređajima u A1 Hrvatska, koja se nedavno vratila s rodiljnog dopusta u novi odjel i na novu poziciju, što joj je, dakako, bio dodatni izazov. Uslijedila je potpuna promjena neke njezine ustaljene rutine, nastupilo je mnoštvo emocija, duge boravke u prirodi zamijenio je ured, a dječje pjesmice ozbiljni poslovni razgovori. Veselila se, kaže, povratku u “svijet odraslih", a briga za kći, koja je morala krenuti u jaslice, bila je najizraženija do tada.
Maja Biočić, rukovoditeljica odjela za upravljanje sadržajem i uređajima u A1 Hrvatska
“Da, nova pozicija je za mene bila karijerni zaokret. Mislim da je odmak od poslovnih tema, odnosno porodiljni zapravo pomogao da se brzo prilagodim novoj situaciji i nekim potpuno novim poslovnim temama. Također, mislim da je iznimno bitno raditi u poslovnom okruženju gdje postoji razumijevanje za roditelje sa malom djecom. Kod nas u A1 Hrvatska upravo smo predstavili program Flexi baby koji roditeljima omogućuje da nakon povratka na posao prva tri mjeseca rade u skraćenom, šestosatnom radnom vremenu, primajući puni iznos plaće za osmosatno radno vrijeme. To je samo jedna od pogodnosti koje imamo. U sklopu kampusa imamo i korporativni vrtić, a tijekom praznika za djecu zaposlenika su organizirane besplatna škola skijanja i digitalna akademija", kaže Maja i napominje da je sretna što je dio tima gdje su rezultati i dobro obavljen posao stavljeni ispred točno definiranih vremenskih okvira i gdje postoji potpuna podrška nadređenih u slučaju hitnih i specifičnih privatnih situacija.
“Dobra organizacija i jasna podjela odgovornosti je pola posla - ovo vrijedi i za poslovne i privatne teme", kaže Maja koja, unatoč privilegijama koje ima, nije mogla pobjeći od grižnje savjesti, toliko tipične za sve mame.
“Jako često imam grižnju savjest. Ne samo kad nisam s kćerkom, nego kada sam tako kratko u danu s njom a moram obaviti nešto drugo (kućanske obveze ili neki hitan poslovni poziv/email). Mislim da je ovo osjećaj koji proganja jako puno mama i da zapravo nikad u potpunosti neće nestati. Uvijek preispitujemo same sebe i jesmo li dovoljno svog vremena i pažnje posvetili svom djetetu. Često se trebamo podsjetiti da dajemo svom djetetu najviše i najbolje što možemo", kaže Maja.
U teoriji se sve može, no praksa ipak pokazuje da na žene, ma koliko su se vremena promijenila, pada većina tereta obiteljskog života.
“Uz puno razgovora, međusobnog usklađivanja i dogovaranja, možemo se uspješno nositi sa svakodnevnim izazovima, kako u obitelji, tako i na poslu. Važno je da svi, žene i muškarci, shvatimo da nitko ništa ne može sam, jer takvo što nužno dovodi do iscrpljivanja osobe koja dominantno preuzima odgovornost, ali i u nekom trenutku narušavanja odnosa, zbog nakupljenog zamjeranja i loših emocija", kaže psihologica Trboglav Podvorac, napominjući kako je drugi korak otvoriti komunikaciju s najbližima i početi razgovarati o međusobnim očekivanjima i načinu kako podijeliti odgovornost.
“Ukoliko je neka obitelj ili tim naučio funkcionirati na određeni način, potrebno je vrijeme i svjestan napor da se takvo što promijeni, no svakako je vrijedno uloženog truda. Uostalom, svi mi želimo doprinositi i osjećati se korisnima i vrijednima svojim najbližima. Mi žene moramo, malo po malo, utjecati na naše partnere da razumiju i prihvate svoj dio odgovornosti, te s veseljem preuzmu obveze na koje dosad nisu obraćali pozornost. Tu je važno dati im poticaj i podršku, kako bi shvatili da na taj način imaju priliku još kvalitetnije sudjelovati u obiteljskom životu te se povezati sa svojim najbližima. To znači i odustati da će neki kućanski ili roditeljski zadaci biti obavljeni kao što bismo mi to napravile. No, jedino tako možemo početi na pravi način dijeliti odgovornost i stvarati zajedničku brigu. S druge strane, važno je i da se svaka žena izbori za svoje potrebe, jasno ih izrazi i traži od drugih da ih poštuju, kako od partnera i djece, tako i od svojih suradnika na poslu. Samosvijest, asertivnost i kreiranje utjecaja na konstruktivan i pozitivan način, ključne su vještine koje svakoj ženi mogu pomoći da kreira balans u svom životu. Ne možemo i ne trebamo sve same, već moramo aktivno tražiti podršku od svojih najbližih, kako bi preuzeli svoj dio zajedničke odgovornosti. Jedino takav pristup omogućuje kreiranje zdravog obiteljskog života, što je jedna od ključnih poruka koju je važno prenijeti i svojoj djeci", kaže psihologica Martina Trboglav Podvorac i uzdvaja sedam ključnih savjeta za zaposlene majke, sve one kojima je cilj funkcioniranje obiteljskog života bez “osobne žrtve".
- Prvo razjasnite što vam je sve važno i što želite postići, kako biste se osjećali zadovoljno i ispunjeno. Svatko od nas odgovoran je za vlastiti život i jedino svjesnim trudom možemo pronaći balans između različitih životnih uloga.
- Otvoreno i konstruktivno izrazite svoje potrebe i očekivanja najbližima. Nemojte pretpostavljati da drugi trebaju znati što želite i što vam je važno.
- Odustanite od svega što vam nepotrebno troši energiju i krade vrijeme, a ne donosi dodanu vrijednost. Ne treba biti sve savršeno. Puno toga mogu drugi napraviti ili možete potražiti pomoć izvana, kako biste svoje vrijeme uložili u ono gdje vas nitko drugi ne može zamijeniti.
- Ciljano planirajte vrijeme za sve što vam je važno. Uvijek će postojati nešto što treba obaviti ili netko tko vas treba. Zato dedicirajte vrijeme za ono što vi smatrate bitnim, pogotovo kad je riječ o aktivnostima koje trenutačno "ne gore" ali su vam važne za vaš osjećaj ispunjenosti i zadovoljstva.
- Uključite druge. Ne morate sve same. Snaga žene je stvaranje pozitivnog utjecaja na vlastitu okolinu kroz mudru komunikaciju i okupljanje oko zajedničkih interesa i ciljeva.
- Oduprite se osjećaju krivnje da niste uložili dovoljno vremena u nešto što smatrate bitnim. Puno bitnija je kvaliteta vaše prisutnosti, nego kvantiteta. Osim toga, opterećenost krivnjom će vas samo dodatno stisnuti i zakočiti, i teško ćete moći na pravi način utjecati na svoju okolinu.
- Brinite se o sebi. Jedino kada ste vi emocionalno i fizički dobro, možete na pravi način pridonijeti i svojoj okolini. I dobri "pomagači", kao i mali trenuci u kojima ćete razveseliti sebe, poput pola sata "mira" surfajući na mobitelu ili čitajući kavu dobru knjigu, izvrsni su načini da se opustite i oslobodite stresa.